D66

Bijdrage Gerard Schouw, cultuurdebat Eerste Kamer 09-03-2004

Cultuur

09-03-2004 -

Voorzitter

Wij zijn blij vandaag met de staatssecretaris in debat te kunnen over het cultuurbeleid van deze regering. Het hoofdthema van de inbreng van D66 en OSF zijn de relaties tussen economie en cultuur.

Ik ga in op twee onderwerpen:


- De huidige culturele staat van Nederland in relatie tot andere landen in Europa

- De ingezette beleidsveranderingen

Eerst wil ik stilstaan bij de culturele staat van Nederland in relatie tot de landen om ons heen. Het culturele beleid is immers steeds vaker internationaal georiënteerd. Er zijn meer internationale uitwisselingen van de kunsten, van studenten, van tentoonstellingen en van kunstenaars zelf.

Over de internationalisering van het cultuurbeleid en de unieke plek die Nederland daarin kan spelen valt eigenlijk weinig te zeggen. Er zijn niet veel gegevens beschikbaar, en als ze er al zijn is het niet zo actueel.

Ik zou de Nederlandse positie ten opzichte van andere landen in Europa beter willen kennen om te kunnen bepalen waarin het Nederlands cultuurbeleid zich in zowel positieve zin als negatieve zin onderscheidt van de ons omringende landen. In de beleidstekst bij de begroting mis ik hierover een beeld. Kan de staatssecretaris hierop haar visie hierover geven?

Ondanks de sterke internationalisering bungelt cultuur onderaan de prioriteitenlijst van de EU. Vraag aan de staatssecretaris wat zij op dit punt gaat ondernemen tijdens het Nederlands voorzitterschap? Welke expliciete doelen heeft zij?

Ook weten we allemaal dat de subsidiepotten in Europa op dit vlak mager zijn gevuld. Maar maken we er als Nederland wel genoeg en goed gebruik van? Ik krijg steeds vaker de kritiek te horen dat de kunsten de weg naar Brussel onvoldoende weten te vinden. Deelt de staatssecretaris deze zorg en zo ja, wat gaat zij hieraan doen?

En kan de staatssecretaris in dit verband ook toelichten hoe zij denkt te bevorderen dat de Nederlandse filmindustrie gebruik gaat maken van een Europees stimuleringsprogramma nu de filmaftrek definitief verdwijnt?

Voorzitter

Mijn tweede onderwerp. De ingezette beleidsveranderingen. De fracties van D66 en OSF hebben veel waardering voor de ingezette vernieuwing van de staatssecretaris. Er is gekozen voor een nieuwe benadering van cultuur die ons aanspreekt. Er komt een versterking van de bibliotheken, de digitalisering van het cultureel erfgoed wordt opgepakt en ook de structurele intensivering voor Cultuur en School heeft onze instemming.

In het verleden is nog al eens ingezet op de koppeling tussen cultuur en het bereiken van specifieke groepen zoals allochtonen. Deze staatssecretaris draait het nu om, het versterken van het culturele element in de hele samenleving staat voorop. Dat betekent meer aandacht voor cultuur in bijvoorbeeld het onderwijs en het stedenbeleid. Vraag is natuurlijk wel hoe dat is te realiseren. Welke concrete maatregelen stelt de staatssecretaris zich voor?

Voorzitter

Wie de culturele sector niet te nauw omschrijft ziet dat de omvang ervan een steeds belangrijker deel uitmaakt van onze economie. Daarnaast heeft de sector veel potentie. Denk maar aan de wereld van de televisie, cultuur of het grote en kleine amusement. Het is daarom niet voor niets dat we steeds vaker spreken van de culturele economie.

Zo werkt in de Verenigde Staten ongeveer 30% van de beroepsbevolking in de creatieve sector. De Nederlandse culturele economie is een belangrijk exportartikel aan het worden. We zien ook dat culturele innovaties dikwijls het geheim zijn achter (een) commercieel succes van producten. Vraag aan de staatssecretaris is hoe zij denkt deze sector verder te versterken? De minister van Economische Zaken heeft beloofd om met concreet beleid te komen uiteraard in samenspraak met deze staatssecretaris hoe staat het daarmee?

Wat onze fractie ook interesseert is de verbinding tussen de creatieve sector en de innovatiesector met het roemruchte innovatieplatform. Kan de staatssecretaris hierop ingaan?

Ik maak even een uitstapje van het versterken van de creatieve sector naar het moderniseren van het omroepenlandschap in Nederland. Deze staatssecretaris houdt van minder bureaucratie zowel in de kunstensector als bij de omroepen, en als we daaraan politieke steun kunnen geven doen we dat van harte.

De publieke omroepen zullen veel efficiënter en effectiever moeten gaan werken. Zoals het nu gaat, met al die omroepen, hun besturen, hun eigen identiteit, zo gaat het niet meer. Het is niet kosten- en tijdseffectief. De laatste restanten van het verzuilde Nederland moeten eens grondig worden afgestoft. De structuur zal naar het inzicht van mijn fractie sterk moeten worden gemoderniseerd. Dit vraagt om andere verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen de omroep. Op dit punt kijken we dan ook reikhalzend uit naar de voorstellen van de visitatiecommissie onder leiding van Rinnooy Kan. Kan de staatssecretaris aangeven of deze op tijd worden geleverd?

Overigens heb ik in dit verband nog wel een vraag aan de staatssecretaris over de voorgenomen bezuinigingen op het muziekcentrum van de omroep. Wij vinden het muziekcentrum een belangrijke culturele voorziening in ons land. Ook met een internationale uitstraling. De opgelegde bezuiniging van 20% vinden wij onevenredig veel. Ook is het een gek figuur dat de bekostiging loopt via de omroepbegroting en niet via de cultuurbegroting. Wij roepen dan ook de staatssecretaris op al het mogelijke te doen om te bevorderen dat het MCO in zijn huidige vorm kan blijven voortbestaan.

Voorzitter

In ons land investeren we relatief veel in cultuur. We zouden dan ook willen dat een breed publiek toegang heeft tot allerlei cultuuruitingen. Maar dat is nu juist een probleem, signaleerde onlangs het Sociaal en Cultureel Planbureau. Ondanks jarenlange inspanningen profiteren vooral hoge inkomens van subsidies voor musea en podia.

Daarbij komt dat er gemiddeld zon 120 euro per bezoeker aan een toneelvoorstelling gesubsidieerd wordt en 275 euro per opera bezoeker.

Overdreven gesproken kan je zeggen dat de blanke elite die over voldoende geld beschikt optimaal profiteert van de culturele voorzieningen.

Echter, als de kunsten zich niet voldoende richten op een brede behoefte van het publiek verliest ze draagvlak en relevantie. Dat geldt vooral voor lageropgeleide en het niet blanke publiek. Hoe denkt de staatssecretaris hiermee om te gaan?

Voorzitter

Deze maanden buigt de Raad voor de Cultuur zich weer over de subsidieaanvragen voor de sector. Ooit was dit een revolutionair systeem. Elke vier jaar, nieuwe plannen, nieuwe gezelschappen. Competitie voeren. Maar het begint allemaal wat sleets te worden. Het systeem, de plannen en ook de mensen die elkaar beoordelen, het bureaucratiseert. Er is veel papier, er zijn veel commissies. De competitie is ingewikkelder geworden om het aantal bezwaar en beroepsprocedures beheersbaar te maken. Mijn fractie heeft een sterke voorkeur om tot een nieuw systeem van verdeling van middelen voor de sector te komen. Het huidige systeem is weinig visionair en loopt vast in haar eigen stroperigheid.

Een mogelijkheid om het anders en waarschijnlijk ook beter te doen is het creëren van meerdere fondsen. Fondsen waaraan ook het bedrijfsleven mag meebetalen. Hoe kijkt de staatssecretaris daar tegenaan?

Mijn fractie zou ook graag zien dat de particuliere giften meer worden gestimuleerd, net zoals in Amerika. Het belastingstelsel daar biedt veel ruimte voor aftrek waar het giften, schenkingen en legaten voor de goede zaak de culturele zaak - betreft.

Van Amerika, maak ik een uitstapje naar de amateur-kunsten. Vaak zijn dit toch één van de leukste en aardigste vormen van kunstuitoefening. Immers, je hoeft er niet bijzonder goed in te zijn. Als het maar leuk is en aanzet tot ideevorming. Vraag aan de staatssecretaris óf en hoe zij de amateur-kunsten wil versterken?

Tot slot, voorzitter, vraag ik aandacht voor cultuur in de grote steden. Vanuit de gemeenten zelf wordt in de ene gemeente uiteraard meer dan in de andere veel geld vrijgemaakt voor de cultuurbegroting. Het goed reilen en zeilen van de lokale amateur-kunsten, de schouwburg, kunstuitleen, festivals en toneelverenigingen geven kleur aan een stad waardoor het vaak prettig wonen, leven en uitgaan is.

Bij mijn fractie bestaat de indruk dat de stedelijke budgetten voor cultuur sterk onder druk staan vanwege de bezuinigingen. Natuurlijk kan de staatssecretaris daar niets aan doen lokale autonomie -, maar als cultuur een sluitpost wordt in de steden dan is het wel relevant om dit tenminste te weten, en er zo mogelijk iets aan te doen. Heeft de staatssecretaris de cultuurwethouders uit de grote steden aan tafel gevraagd om dit te verkennen?

Het huidige actieplan Cultuurbereik met de steden loopt eind 2004 af. En wat is de agenda met de steden dan? Wat zou er in de ogen van de staatssecretaris moeten veranderen in haar periode?

Voorzitter, afrondend. Wij steunen het beleid van deze staatssecretaris van harte. We kijken met grote belangstelling uit naar een voortvarende aanpak om de omroepburchten te slechten, en we verwachten een spoedige ontbureaucratisering van de cultuursector aan de hand van zichtbare maatregelen.