BedrijfsautoRAI

16-03-2004

Interview Dr. Eckhard Cordes met Reuters

Het hoofd van de bedrijfswagendivisie van het automobielconcern DaimlerChrysler, Eckhard Cordes, hoopt in verband met de stagnerende afzet in Europa op een herstel van de Noord-Amerikaanse bedrijfswagenmarkt.

"Het ziet er nu naar uit dat de markt weer aantrekt. Wij hadden verwacht daar in 2005 220.000 zware bedrijfswagens te kunnen verkopen, maar dat aantal denken we in 2004 al te kunnen bereiken", zei het hoofd van de grootste bedrijfswagen- en autobusfabrikant tegen het persbureau Reuters. Ten slotte is de Nafta-markt na een drastische terugval van de markt drie jaar lang op het niveau van 180.000 stuks blijven steken. Het is mogelijk dat zich binnen enkele weken merkbare verbetering voordoet, deelde Cordes mee.

Voor de Europese bedrijfswagenmarkten wordt voor 2004 in het gunstigste geval een lichte stijging verwacht. "Maar het schijnt, dat we in 2003 het dieptepunt hebben bereikt." De bestelwagenmarkt zou nog licht kunnen dalen. Cordes verwacht voor de bedrijfswagendivisie van DaimlerChrysler opnieuw een stijging van de bedrijfswinst - zelfs zonder vanuit de markt de wind mee te krijgen. Het nagestreefde rendement op het kapitaal (RoNa) van dertien procent zal de divisie echter vermoedelijk pas volgend jaar bereiken. "Wanneer de markten aantrekken hebben wij goede kansen, om voor 2005 de dertien procent te bereiken", zei Cordes. In 2003 was dit 10,6 procent.

Terwijl het in het afgelopen jaar verdiende bedrag van 855 miljoen Euro alleen te danken was aan de kostenbesparingsprogramma's, die eerder dan verwacht hun uitwerking hadden, werden de eerste product- en procesverbeteringen eerst in het nieuwe jaar zichtbaar. Door de toenemende toepassing van identieke onderdelen in regionaal deels sterk verschillende bedrijfswagenmodellen kon op korte termijn reeds meer dan honderd miljoen Euro per jaar bespaard worden - zelfs zonder aanzienlijke constructiewijzigingen. "De echt grote effecten komen echter pas bij het begin van de fabricage van nieuwe producten", benadrukte Cordes. Het startschot valt met de komst van de grote motorenfamilie die gepland staat voor 2007. Maar de bedrijfswagenchef vraagt om nog wat geduld, want het duurt nog minstens vijf extra jaar totdat de volledige omschakeling een feit zal zijn.