Gemeente De Ronde Venen

Afvalbrengstation goed voor milieu en het beheersen van de reinigingsrechten
16-03-2004

Het afvalbrengstation dat begin juni 2003 in De Ronde Venen is geopend, werkt positief op het milieu en de hoogte van de reinigingsrechten. De keuze om het grof vuil door de inwoners zelf weg te laten brengen zijn doorgevoerd om de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen te verbeteren en efficiënter te maken.

De medewerkers van het afvalbrengstation hebben een trendbreuk geconstateerd in de soort afval die wordt aangeboden. Zo is er bijvoorbeeld veel meer hout en puin aangeleverd op het station. Het terugbrengen van de takkendagen van twaalf naar twee heeft ook gezorgd voor een toename van de hoeveelheid grof tuinafval. Groot voordeel van het feit dat de verschillende afvalstromen op het afvalbrengstation zijn toegenomen is dat het grof huishoudelijk afval nu gescheiden wordt aangeboden. Voorheen werd op de derde vrijdag van de maand het grof huishoudelijk restafval aan huis ingezameld en werd alleen het oud ijzer gescheiden. Nu worden alle afvalstromen gescheiden aangeboden. Dit levert een positieve bijdrage aan het milieu en de verwerkingskosten zijn minder hoog. De meeste afvalstromen op het afvalbrengstation worden naar een lokale verwerker afgevoerd en uit de prognoses blijkt dat ook deze werkwijze een positief effect op de reinigingsrechten zal hebben.

Door de maandelijkse inzameling van grof huishoudelijk afval ontstond regelmatig zwerfafval. Inwoners zetten het afval vaak de avond voor de inzameling aan de straat. Dit gaf mensen en huisdieren de kans in het grof huishoudelijk afval te neuzen. Na de maandelijkse inzameling bleef er veel zwerfvuil op de verzamelplaatsen liggen. Door de stopzetting van de maandelijkse inzameling is deze hoeveelheid zwerfafval uit het straatbeeld verdwenen. Daarbij heeft ook de handhaving een rol gespeeld. Door controle uit te oefenen is er meer betrokkenheid van de inwoners bij de problematiek rond het afval.

De algemene conclusie is dat de opening van het brengstation een positieve bijdrage heeft geleverd. Er is veel meer gescheiden ingezameld en de hoeveelheid verbrandbaar afval is gedaald. Het grof huishoudelijk afval is niet via een omweg in de minicontainers terecht gekomen en uit de sorteeranalyses blijkt dat er nog veel GFT in zit, maar dat de hoeveelheden textiel, wit- en bruingoed en KCA minder in het restafval te vinden zijn. Inwoners weten de weg naar het brengstation te vinden. Uit het tevredenheidsonderzoek dat in april 2004 plaatsvindt, zal blijken wat de inwoners van de mogelijkheden van het brengstation vinden.

Er zijn nog een aantal punten die nadere aandacht verdienen. Bovendien is het belangrijk niet uit het oog te verliezen dat het om een evaluatie over een half jaar gaat. Na een kalenderjaar kunnen meer vergelijkingen getrokken met voorgaande jaren worden en wordt nog duidelijker wat de effecten van het brengstation zijn. Seizoensinvloeden kunnen daar dan ook in mee worden genomen.