Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op Kamervragen van het kamerlid Buijs over ongebruikte trauma-auto's. (2030408030)

1
Bent u op de hoogte van het besluit van de regionale ambulancepost in Tilburg om voortaan Belgische mobiele medische teams op te roepen bij situaties die de inzet van een Mobiel Medisch Team (MMT) vergen? 1)

1
Ja.

2
Kunt u aangeven waarom Noord-Brabant geen gebruik maakt van het Nederlandse MMT? Hoe is het gesteld met de inzet van MMT's in de rest van Nederland?

2
Noord-Brabant maakt geen gebruik van het Nederlandse MMT omdat hier - naar de mening van Noord-Brabant - onvoldoende financiering voor aanwezig is.

In Nederland is de inzet van MMT's van schemer tot schemer geregeld. We hebben in Nederland de beschikking over een viertal traumahelikopters. Samen met de inzet vanuit onze buurlanden is er een landendekkend systeem. De traumahelikopters zijn inzetbaar van schemer tot schemer. Deze zijn bedoeld als aanvulling op de dagelijkse reguliere ambulancezorg. Noord-Brabant kan net als ieder ander traumacentrum in Nederland gedurende de dag gebruik maken van een medisch team per traumahelikopter. Dit betekent dat Noord-Brabant via de regionale ambulancevoorziening (RAV) een beroep kan doen op het MMT met helikopter uit Nijmegen of Rotterdam.

De 10 traumacentra hebben allen de beschikking over een MMT-voertuig. Deze MMT- voertuigen worden ingezet bij grootschalige rampen en incidenten en dienen als achtervang als de helikopter niet kan vliegen. Dit gebeurt incidenteel en dan vooral 's nachts.

Feit is dat er grote verschillen bestaan tussen de tien traumaregio's en dat de ene regio hier wel een creatieve oplossing voor gevonden heeft om het MMT met voertuig in te zetten en het andere niet. De inzet per helikopter is goed, de inzet van het MMT per voertuig is niet optimaal.

3
Welke partijen zijn verantwoordelijk voor de financiering en de inzet van de MMT's? Hoe ervaart u de inzet van de MMT's tot nu toe?

3
De financiering komt voor rekening van de Ministeries van BZK en VWS. De auto is geleverd en betaald door BZK. De helikopters worden betaald uit de premiemiddelen. De medicamenten worden betaald uit het reguliere ziekenhuisbudget. Voor de bemanning van het MMT-voertuig is niets specifiek geregeld.

De inzet van MMT's door middel van de helikopter zie ik als een waardevolle aanvulling op de dagelijkse reguliere ambulancezorg. De inzet van MMT's per voertuig varieert per traumacentrum. Omdat goede registratie ontbreekt, kan ik mij nog moeilijk een goed beeld vormen.

4
Kunt u aangeven hoe u op korte termijn van plan bent om in samenwerking met de betrokken partijen tot een betere inzet van de MMT's in Nederland te komen?

4
Ik heb in diverse vergaderingen met de Landelijke Vereniging van Traumacentra (LVTC) al aangegeven dat het me bevreemdt dat het ene centra het wel weet te realiseren uit de huidige middelen en andere centra niet.
In het krantenartikel waaruit u citeert staan geen harde bewijzen waardoor de noodzaak van een dergelijk team naar voren komt. Dit wordt door de traumatoloog in het artikel ook letterlijk gezegd. Momenteel zijn de traumacentra bezig met het opzetten van een landelijk registratiesysteem waardoor de noodzaak van MMT's in de toekomst kan worden onderbouwd. Als dit zo blijkt te zijn moet er nagedacht worden dit beter vorm te geven.

Ik heb het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) gevraagd dit jaar opnieuw de traumacentra te evalueren en te bezien of de beschikbare middelen doelmatig worden besteed. De traumacentra en RAV hebben een mate van beleidsvrijheid en daar is in de beleidsvisie traumazorg bewust voor gekozen.

1) Eindhovens Dagblad, 28 januari jl.


---- --