Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

MINEZ: Vragen van het lid Gerkens over prijsverhogingen UPC

Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 499
Datum: 16-3-04

VRAGEN VAN HET LID GERKENS (SP) AAN DE MINISTERS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

EN VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP OVER DE PRIJSVERHOGINGEN VAN

UPC. (INGEZONDEN 24 FEBRUARI 2004)


1. Is het waar dat het transportdeel van de kabelkosten het grootste deel van het tarief bedraagt en het inhoudsdeel - waarop de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) en artikel 82j van de Mediawet betrekking heeft - maar een klein deel van het tarief bedraagt?

Antwoord:
Ja.


2. Hebben de NMa en/of de Opta de bevoegdheid kabeltarieven tijdelijk te bevriezen? Zo ja, waarom wordt deze bevoegdheid niet gebruikt? Zo neen, vindt u het wenselijk dat zij die bevoegdheid krijgen? Zo ja, hoe gaat u dat invoeren? Zo neen, waarom niet?

Antwoord:
De NMa heeft de bevoegdheid om een voorlopige last onder dwangsom op te leggen (artikel 83 Mededingingswet). De NMa kan een dergelijke last opleggen als naar haar voorlopig oordeel aannemelijk is dat een onderneming misbruik maakt van haar machtspositie en snel ingrijpen vereist is.

Naar aanleiding van de recente tariefsverhogingen heeft de NMa mij laten weten dat zij in dit geval geen aanleiding ziet om - met een voorlopige last onder dwangsom - de kabeltarieven tijdelijk te bevriezen. De NMa kan op basis van artikel 24 Mededingingswet ingrijpen in de recent verhoogde kabeltarieven als na onderzoek geconstateerd is dat deze excessief zijn. Indien de NMa constateert dat via consumententarieven misbruik wordt gemaakt van een machtspositie, dan maakt dit de positie van consumenten of consumentorganisaties in een civielrechtelijke procedure sterker. De OPTA kan op grond van de herziene Telecommunicatiewet (Kamerstukken I 2003/2004, nr. 28 851) ex-ante verplichtingen opleggen. Van deze bevoegdheden kan OPTA gebruik maken wanneer na een marktanalyse door OPTA is vastgesteld dat een bedrijf op een bepaalde markt een aanmerkelijke marktmacht heeft. Daarbij is van belang dat OPTA het ontwerp-besluit moet voorleggen aan de Europese Commissie. In uitzonderlijke (markt)omstandigheden kan OPTA een verplichting (aan een partij met aanmerkelijke marktmacht) opleggen zonder eerst de Europese Commissie te raadplegen. Vervolgens zal OPTA binnen een half jaar alsnog een ontwerp-besluit moeten voorleggen aan de Europese Commissie.


3. Hoe kan ervoor gezorgd worden dat consumenten gedurende het jaar dat het kabinet voorbereidingen voor de AMvB treft, niet gedupeerd worden door de prijsverhogingen van UPC?

Antwoord:
Eerst zal door middel van onderzoek dienen te worden geconstateerd of er een grondslag voor het opleggen van verplichtingen bestaat. Zoals ik u al eerder heb gemeld in antwoord op kamervragen (TK 2003-2004, nr. 676 en TK 2003-2004, nr. 929), acht ik het daarom van belang zo spoedig mogelijk over de resultaten van de onderzoeken van de NMa en de OPTA te kunnen beschikken.

Noot van de redactie: inlichtingen bij Hans Jacobs, tel: (070) 379 61 74

16 mrt 04 16:09