BASF

BASF in een nieuw jasje

Vanaf 16 maart 2004 ziet BASF er wereldwijd anders uit. Belangrijke componenten van het veranderde corporate design zijn de nieuwe kleuren en design elementen. Het nieuwe logo is een integraal onderdeel en een actief instrument van de nieuwe strategie die BASF de komende jaren zal gaan voeren. De nieuwe strategie is ontwikkeld om de onderneming optimaal te laten functioneren in een sterk veranderende en steeds minder voorspelbare wereld. Hierbij zijn oude principes en uitgangpunten niet overboord gegooid, maar als basis gebruikt voor een nieuwe strategie.

Kleuren, vierkanten en claim
Vanaf vandaag zal BASF zich presenteren met een nieuwe logo in de kleuren oranje, rood, licht en donker blauw, lichtgroen of donkergroen. Hiermee wil het bedrijf naar voren brengen dat het een vitale, dynamische en open onderneming is.
Behalve het gebruik van kleur is er ook een verandering in het logo aangebracht: de vier bekende letters BASF blijven gehandhaafd maar worden nu voorafgegaan door twee vierkanten die in elkaar passen. "Ze staan voor partnership en samenwerking die wederzijds succes kunnen verzekeren," aldus Dr. Jürgen Hambrecht, Voorzitter van de Raad van Bestuur van BASF AG. "Het ene vierkant maakt het andere compleet en samen vormen ze één geheel, net als sleutel en slot of als probleem en oplossing."
Het logo wordt gecomplementeerd met de claim: The Chemical Company. Hambrecht legt uit: "Met deze claim laten wij duidelijk zien dat we trots zijn op onze positie als het meest toonaangevende chemische bedrijf ter wereld. Onze naam staat voor expertise op het gebied van chemie en we willen duidelijk laten zien dat dít onze tak van sport is. Chemie is en blijft één van de sleuteldisciplines van de toekomst."

Strategie en logo verbonden
Het nieuwe logo is een integraal onderdeel van de nieuwe wereldwijde strategie van BASF. Deze strategie is gebaseerd op oude principes en uitgangpunten. BASF heeft vier strategische uitgangspunten geformuleerd uitgaande van de groeiprognose van de chemische industrie, de geografie van onze toekomstige markten en de moeilijkheid om toekomstige economische ontwikkelingen te voorspellen. De vier strategische uitgangspunten zijn:

We verdienen een premie op de kapitaalkosten
We helpen onze klanten om succesvol te zijn
We vormen het beste team in de industrie
We werken mee aan een duurzame toekomst

Als deze nieuwe strategie consistent en vastberaden wordt uitgevoerd, wordt duidelijk waar BASF voor staat en dat bepaalt de identiteit van de organisatie, en dus hoe mensen het bedrijf vandaag en in de toekomst zien. Zo staat BASF voor gezamenlijk succes met klanten, voor intelligente oplossingen, voor betrouwbaarheid en vertrouwen en voor samenwerking in de vorm van partnerschip.

BASF is wereldwijd één van de toonaangevende ondernemingen in de chemische industrie, The Chemical Company. Zij biedt haar klanten een breed assortiment aan producten; van hoogwaardige chemicaliën, kunststoffen, veredelingsproducten, gewasbeschermingsmiddelen en fijnchemicaliën, tot aardolie en aardgas. De Verbundstrategie is één van de bijzondere sterkten van BASF. Hiermee verzekert het bedrijf het kostenleiderschap en daarmee op lange termijn onderscheidende voordelen ten opzichte van haar concurrenten. De handelswijze van BASF is in overeenstemming met de principes van duurzame ontwikkeling. In 2002 behaalde BASF met iets meer dan 89.000 medewerkers een omzet rond de 32 miljard euro. BASF is genoteerd aan de beurzen van Frankfurt, Londen, New York, Zürich en Parijs.

BNL 16 mrt 2004

---

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.
Barbara Onsman-van Logtestijn
tel: 026 - 3717 457
fax: 026 - 3717 203