Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kamerstuk, 16-3-2004

Reactie n.a.v. motie Tonkens

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

DVVO/ZV-U-2464986

16 maart 2004

Conform de door de mij gedane toezegging in het debat over het bovenregionaal vervoer gehandicapten van 11 maart 2004, treft u hierbij mijn reactie ten aanzien van de motie Tonkens (nr. 201) aan.

Voordat ik inhoudelijk in ga op de beantwoording van de motie, wil ik ingaan op enkele uitgangspunten rond een Europese aanbesteding. Uitgangspunt in het Europese aanbestedingsrecht is dat de aanbestedende dienst (i.c. VWS) in elk geval het beginsel van gelijke behandeling van de inschrijvers, waaruit het beginsel van transparantie voortvloeit, in acht moet nemen. Er is slechts een beperkte marge waarbinnen wijzigingen kunnen worden aangebracht. In zijn algemeenheid zal slechts sprake mogen zijn van 'fine-tuning'. Bij iedere verandering moet derhalve worden beoordeeld of al dan niet sprake is van een wezenlijke wijziging, dat wil zeggen een wijziging die de kring van potentiële aanbieders verandert of die gevolgen heeft voor de onderlinge vergelijkbaarheid van (reeds verkregen) aanbiedingen. Het gaat daarbij om aspecten die essentieel zijn bij de beoordeling van de aanbiedingen of aspecten waardoor aanbieders kunnen besluiten van een aanbieding af te zien of juist een (gewijzigde) aanbieding zouden willen uitbrengen. De motie van mevrouw Tonkens is binnen dit kader beoordeeld.

Bij de beoordeling van deze motie zijn de volgende overwegingen van belang. De verhoging van de eigen bijdrage van 0,16 naar 0,19 is er op gericht, dat de financiële middelen die hierdoor vrijkomen, ingezet kunnen worden om extra taxikilometers in te kopen. Deze extra taxikilometers worden vervolgens door Valys geleverd boven de reeds door hen gedane aanbieding. Dit betekent feitelijk een wijziging in de omvang (totaal aantal taxikilometers neemt toe) van het contract die als wezenlijk kan worden beschouwd.

Overigens wil ik erop wijzen dat de totale inkomsten door een dergelijke verhoging van de kilometerprijs met 0,03 maximaal uitkomen op ca. 500.000 per jaar.
Ik heb tijdens het debat van 11 maart jongstleden erop gewezen dat de extra taxikilometers niet uitsluitend ten goede kunnen komen aan de mensen met een hoog pkb. In het bestek, zie ook de brief van 20 augustus 2003, is immers een bepaalde verhouding tussen beide pkb's aangegeven, die in deze fase niet kan worden gewijzigd. Alle pashouders zullen naar evenredigheid van de extra taxikilometers moeten kunnen profiteren. Een verhoging van de eigen bijdrage met 0,03 heeft een marginaal effect op de hoogte van het pkb.

Alles overwegende moet ik de motie derhalve ontraden, hoewel ik nogmaals mijn waardering voor de creativiteit van de motie wil onderstrepen. Gezien de onuitvoerbaarheid van de motie Tonkens zijn de door de heer Van der Ham gevraagde varianten op de motie evenmin te operationaliseren.

De motie verzoekt in feite om verhoging van het hoge pkb. In de evaluatie van Valys die aan de Tweede Kamer is toegezegd in december 2004, zal ik op basis van de gebruikscijfers over 2004 en de eventueel ervaren knelpunten bezien of aanpassingen nodig zijn.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst