Gemeente Ede

nummer 47 / Ede, 9 maart 2004

Edese Onderwijsdag op 17 maart 2004
Drie projecten genomineerd voor Edese Onderwijsprijs

Op woensdag 17 maart wordt tijdens de Edese Onderwijsdag voor de vierde maal de Edese onderwijsprijs uitgereikt. De prijs (een kunstwerk en een bedrag van EUR 5.000) is bedoeld om het winnende project te realiseren of een nieuwe impuls te geven. De andere twee genomineerden winnen een digitale camera.

De genomineerden voor de Onderwijsprijs 2004 zijn (in willekeurige volgorde):

* Het project Krijtjes of Computers van de CNS basisschool Prins Constantijn

* Het project Intranet/Portal van ROC A12
* Het project Digitaal Trapveld als ICT leerwerkplaats van het Technisch College Ede (TCE).

De drie genomineerden zullen zich tijdens de onderwijsdag presenteren. De presentaties zijn verzorgd door de afdeling Fotonica van het Technisch College Ede. Een onafhankelijke jury zal de uiteindelijke winnaar aanwijzen. De prijs wordt uitgereikt door onderwijswethouder Angelique Jonker.

De Edese Onderwijsprijs
De Edese Onderwijsprijs bestaat uit een geldbedrag van EUR 5.000 en een permanent aandenken in de vorm van een bronzen plastiek, gemaakt door Paul MoPah van Raw Creativity. Het geldbedrag is bedoeld om het project te realiseren of om het een nieuwe impuls te geven. Scholen konden zelf een project aandragen voor de prijs. De ingediende projecten moesten aan een aantal eisen voldoen. Het moest bijvoorbeeld een project betreffen dat een duidelijke relatie heeft met het thema van de onderwijsdag en het plan moet de mogelijk hebben om meerdere jaren uitgevoerd te worden.

Krijtjes of computers
Het project `Krijtjes of computers` van de CNS bassischool Prins Constantijn helpt leerkrachten uit het basis- en voortgezet onderwijs een stapje bij hun zoektocht naar zinvol gebruik van computers in het onderwijs. De visie is dat computers daar worden gebruikt waar ze goed in zijn: zoeken, vinden, ordenen enz. Ze maken een integraal onderdeel uit van de didactische aanpak en worden daarnaast op een efficiënte manier ingezet.

Intranet/Portal
Het project `Intranet/Portal` van ROC A12 is sinds 3 jaar in werking. Het kent een schaalgrootte van 4.000-5.000 ingelogde gebruikers per dag. Vanaf de start is gepoogd om functionaliteit te bieden aan personeel en leerlingen: actuele informatie roosters, studievoortgang (cijfers), communicatie tussen docent en leerling en leerlingen onderling, enz. De gebruikers kunnen ook vanuit thuis inloggen op het netwerk.

Digitaal trapveld als ICT leerwerkplaats
Het project `Digitaal Trapveld als ICT-leerwerkplaats` van het TCE functioneert in de wijk Veldhuizen. In wijkcentrum de Essenburg is een ruimte ingericht met 8 computers waar wijkbewoners gebruik van kunnen maken. Ook is er een Software Service Punt waar wijkbewoners terecht kunnen met computerproblemen die leerlingen oplossen. Doelstellingen van het project zijn: verkleinen van de digitale kloof, verbeteren arbeidsmarktpositie en versterken van sociale cohesie van de wijk. Het TCE gebruikt de leerwerkplaats voor vaste stageplekken. Daarnaast worden wijkbewoners geïnformeerd over de ICT-opleiding van het TCE. Nu wordt het project nog door de gemeente en het TCE samen gedragen. Het is de bedoeling dat het project uiteindelijk op eigen benen zal staan.

De Edese Onderwijsdag
De 4^e Edese Onderwijsdag heeft als thema `Onderwijs en ICT, ongekende mogelijkheden`. Het programma van de dag biedt veel ruimte voor ontmoeting, maar het is ook een programma vol mogelijkheden voor de deelnemers om via lezingen en workshops te ontdekken wat ICT voor het onderwijs kan betekenen en hoe ieder op zijn of haar eigen manier ICT kan toepassen in het dagelijkse werk. Medewerking aan de dag wordt onder andere verleend door de bekende, vakbekwame internetcolumnist en programmamaker Francisco van Jole. Op gezette tijden zal Spijker en Hamer in het sterk, inhoudelijke programma met aanstekelijk theater een humoristische reflectie geven Opera della Casa ( zorgt s avonds voor zinnenstrelende arias, kostelijke duetten en smaakvolle liederen van bekende en minder bekende componisten; met als ingrediënten: een vleugje theater, een mespunt dramatiek en een flinke scheut humor.
---