Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 17 maart 2004 Publicaties - 17 maart 2004
Bedenk een naam en win een mooie prijs Gemeentelijke belastingen: betaal op tijd
Alles wat u wilde weten over Brunssum Raadsvergadering op 23 maart Scheiden van afval? Goed voor uw beurs! Het verkeer tijdens de Parelloop
Inleveren asbest Nieuwe weg Brede Maatschappelijke Voorziening Informatiepunt voor huursubsidie Hou rekening met het Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas Vergadering commissie Ruimtelijke Kwaliteit
Nieuwe Woningwet
DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK: Bouwen zonder vergunning? Nieuwe raadsgriffier Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig? Dualisme in de gemeentepolitiek De behandeling van uw aanvraag bouwvergunning
Inspreekuur voor burgers Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum' Vul uw bouwaanvraag goed in!

---

Het verkeer tijdens de Parelloop

Op zondag 28 maart wordt voor de zestiende keer de Parelloop gehouden. Op die dag worden in Brunssum verschillende afstanden gelopen op verschillende parcoursen. De af te sluiten wegen zijn afgestemd op deze verschillende parcoursen. Daarmee wordt het oponthoud voor het verkeer zoveel mogelijk beperkt.

De Rumpenerstraat en het Lindeplein zijn die zondag voor alle verkeer gesloten van 6.00 tot circa 18.00 uur. Op het Lindeplein wordt een tribune opgebouwd en daarom wordt de parkeerplaats al op zaterdagmiddag 27 maart om 17.00 uur afgesloten. Op zondag 28 maart zijn, naast de eerder genoemde straten, ook nog eens de volgende straten voor het verkeer afgesloten: Van 09.00 uur tot circa 14.00 uur: Hokkelenbergstraat (tussen Op de Vaard en de Raadhuisstraat), Prins Hendriklaan (noordelijke rijbaan), Vijverlaan westelijke rijbaan) en de Tolenhof.
Van 09.00 uur tot circa 15.00 uur: Centrumring (Ir. Op den Kampstraat/Past. Savelbergstraat/Koutenveld/Raadhuisstraat), Wilhelminastraat (tussen Prins Bernhardstraat en Centrumring), Johan Frisostraat (tussen Prins Bernhardstraat en Centrumring), en de Doorvaartstraat (tussen Prins Bernhardstraat en Centrumring).

Tevens zal eenrichtingsverkeer worden ingesteld (van oost naar west) in het wegvak Vijverlaan tussen de Tolenhof en Prins Hendriklaan ten behoeve van de bereikbaarheid van Rumpenerbeemden. Hiervoor zullen doorlaatposten worden ingericht bij de Prins Hendriklaan/Heugerstraat en de Prins Hendriklaan/Vijverlaan.

Omleiding
Voor het verkeer richting Centrum en de richtingen Sittard, Heerlen en Hoensbroek worden omleidingsroutes aangegeven.

Parkeren
Parkeren op het Lindeplein is niet mogelijk. Het Koutenveld blijft wel bereikbaar.

Bereikbaarheid
Burgers die langs de route van de verschillende parcoursen wonen en die tijdens de afzettingen problemen hebben om hun woning met de auto te bereiken, krijgen van het organiserend comité hierover nog persoonlijk bericht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de verkeerscoördinator, de heer G. Veltrop, telefoon 527 86 23.
---

De gemeentelijke belastingen:
Betaal op tijd

Burgers die voor de betaling van hun gemeentelijke belastingen geen gebruik maken van automatische incasso, moeten het termijnbedrag (1/4 gedeelte van de jaaraanslag) uiterlijk de 30e van deze maand overschrijven. Dit moet gebeuren op rekeningnummer 28.50.34.782. van de gemeente.
Dit jaar heeft u bij de aanslag 4 acceptgirokaarten ontvangen. Voor elke termijn kunt u een acceptgiro gebruiken. Let op: In tegenstelling tot afgelopen jaren krijgt u geen vervolgacceptgiro meer.
---

Nieuwe weg Brede Maatschappelijke Voorziening

In Brunssum-Oost wordt momenteel gebouwd aan een Brede Maatschappelijke Voorziening (BMV), gelegen aan de Insel. Bij deze BMV is een nieuwe weg aangelegd. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om deze weg aan te wijzen als 30-kilometer zone en in te richten als eenrichtingsweg (met uitzondering van fietsers).

De nieuwe weg is voor het eenrichtingsverkeer alleen via de Peerdendries, ter hoogte van nummer 43, bereikbaar. Wel blijft de parkeerplaats van het Activiteitencentrum Brunssum vanuit twee richtingen bereikbaar.
Voor de gehele weg gaat een parkeerverbodszone gelden (parkeren uitsluitend in de vakken). Nabij de ingang van de Brede Maatschappelijke Voorziening wordt verder een laad/los-zone ingesteld, geldend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.

Voor informatie kunt u bellen met de gemeente Brunssum, telefoon 527 86 23.

Bezwaar
Burgers die het niet eens zijn met het bovenstaande verkeersbesluit van het college van B&W kunnen bezwaar maken. Dat dient te gebeuren binnen zes weken na de bekendmaking (17 maart 2004). Hoe u verder bezwaar kunt maken, kunt u lezen in de folder 'Beroep en bezwaar tegen een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van het Bestuurscentrum.
Vergadering Programmaraad Brunssum Raadsvergadering van 23 maart 2004 De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 23 maart 2004 om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum. Deze vergadering zal door de Lokale Omroep Onderbanken rechtstreeks op televisie worden uitgezonden op kanaal 50+ (704,25 Mhz). Belangstellenden zijn ook van harte welkom op de tribune in de raadzaal.

De agenda en bijbehorende vergaderstukken liggen voor publiek ter inzage bij de balie in de hal van het Bestuurscentrum, in de bibliotheek en in d'r Brikke-oave.

Op de agenda onder meer de volgende onderwerpen (let op: de agenda is nog onder voorbehoud. De definitieve agenda kunt u vanaf woensdag 17 maart raadplegen via internet, www.brunssum.nl):

Integrale handhaving
Handhaving door de gemeentelijke overheid speelt zich op vele beleidsterreinen af: bouw- en woningtoezicht (worden bouw- en sloopvergunningen nageleefd?), leerplicht (vindt verzuim plaats door leerplichtigen?), milieutoezicht (worden milieuvergunningen nageleefd?), verkeersregelgeving, diverse sociale wetgeving, gebruik van gemeente-eigendom, et cetera. Toezicht en handhaving is geen vrijblijvende taak van een gemeente. Voorvallen als in Enschede en Volendam laten zien wat er kan gebeuren als een gemeente tekort schiet in het actief controleren op naleving van regels en het actief opsporen van overtredingen. Maar ook op een ander niveau ondermijnt een gebrekkige handhaving het vertrouwen in de overheid: mensen die zich niet aan de regels houden, lijken te worden beloond wanneer de gemeente niet optreedt. Hierdoor ontstaat een stuk rechtsongelijkheid en rechtsonzekerheid voor burgers.
De gemeente Brunssum wil strenger gaan handhaven, waardoor Brunssum niet alleen feitelijk veiliger wordt, maar ook voor het gevoel: het handelen van de overheid moet consistent en consequent zijn waardoor iedereen in dezelfde gevallen dezelfde behandeling krijgt. De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde aanpak om de handhaving te intensiveren en te komen tot een integrale handhavingsaanpak waarin de kennis en deskundigheden van alle partijen (niet alleen gemeente, maar bijvoorbeeld ook politie, brandweer, woningcorporaties en maatschappelijk werk) worden ingebracht, gebundeld en op elkaar worden afgestemd.
Aanvraag spoedvoorziening
vergoeding van kosten als gevolg van glasschade. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de vergoedingen.
Het gaat om de volgende aanvragen:

- Basisschool Fatima, als gevolg van glasschade;
- Basisschool Dol-Fijn, als gevolg van glasschade;
- Basisschool St. Jozef, als gevolg van glasschade;
- Basisschool Treebeek, als gevolg van glasschade;
- Basisschool Treebeek, als gevolg van schade schoolgebouw (brievenbus).

Openbare Gezondheidszorg Zuid-Limburg
De GGD Oostelijk Zuid-Limburg, de GGD Zuidelijk Zuid-Limburg, het Streekgewest Westelijke Mijnstreek en de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) willen komen tot één organisatie voor openbare gezondheidszorg in Zuid-Limburg. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met een onderzoek naar de mogelijkheden om tot een dergelijke centrale organisatie te komen.

GGD Producten 2004
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het voorstel om in 2004 een aantal GGD-producten af te nemen. Het gaat om een preventieproject voor infectieziekten (SOA-zorg voor jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar), een project zorg voor risicoleerlingen (onder meer voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en een project om de weerbaarheid van kinderen te vergroten. De kosten van deze producten bedragen 29.518,- euro. Verder wordt de raad voorgesteld om één GGD-product te schrappen, namelijk Veiligheid Ouderen. De totale gemeentelijke bijdrage van Brunssum aan de GGD bedraagt in 2004 389.786,- euro.

Jeugdgezondheidszorg 2004
De jeugdgezondheidszorg heeft tot doel het bevorderen en beschermen van de gezondheid en de lichamelijke en geestelijke ontwikkelingen van jeugdigen in de leeftijd van 0-19 jaar. De jeugdgezondheidszorg valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. De Zorggroep Thuis OZL heeft bij de gemeente een subsidieverzoek ingediend voor uitvoering van de taken die onder de jeugdgezondheidszorg vallen, gegroepeerd in zogenaamde producten. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met afname van de genoemde producten en met de financiering daarvan.

GGD begroting 2004
De raad wordt gevraagd in principe in te stemmen met de GGD-begroting voor 2004, maar niet akkoord te gaan met de hierin genoemde loonkostenontwikkeling van 2,75 procent.

Nieuwe dienstverlening
De gemeente Brunssum werkt aan een nieuwe dienstverlening die erop gericht is om de klanten (zijnde de burgers van Brunssum) sneller en professioneler te helpen, met meer service, minder wachttijden, minder doorverwijzingen, betere bereikbaarheid. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de visie achter deze nieuwe dienstverlening en het college op te dragen zorg te dragen voor de uitwerking van deze visie. Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg
De gemeente Brunssum wil in de komende jaren ongeveer 250 zorgwoningen bouwen. Dit zijn woningen op maat gemaakt voor mensen die zorg nodig hebben (ouderen, gehandicapten) maar die nog wel min of meer zelfstandig kunnen en willen blijven wonen. Om te komen tot een zo goed mogelijke afstemming tussen vraag naar en aanbod van wonen, welzijn en zorg, heeft de gemeente, in overleg met betrokken partijen, een 'masterplan' opgesteld. Dit masterplan is een soort totaalplan waarin de gemeente vooruit kijkt naar toekomstige ontwikkelingen (de vergrijzing) en aangeeft welke acties nodig zijn (tot op het niveau van de wijken) om goed op die ontwikkelingen in te springen: welke (toekomstige) zorgbehoefte is er in een wijk, welke zorgwoningen zijn nodig, waar moeten ze komen, welke soort zorg en welzijn moeten ze bieden, hoe moeten die georganiseerd worden, wat zijn de mogelijkheden, et cetera.
De raad wordt gevraagd dit Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg vast te stellen.
Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30 tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over een onderwerp dat op de agenda staat.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de vergadering van 23 maart, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 19 maart, 12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 527 87 34 / 527 85 91).
Op donderdag 1 april vindt er een vergadering plaats van de commissie Een overzicht van de bouwplannen die de commissie op donderdag 1 april zal behandelen, ligt ter inzage in het Bestuurscentrum, bij de publieksbalie. U kunt dit overzicht raadplegen op woensdag 31 maart en donderdag 1 april tijdens openingsuren (08.30 tot 12.30 uur, op