AutoRai

17-3-2004

Marcus Grönholm verkleint gat tot de nummers één en twee

Marcus Grönholm heeft de zesde plaats bereikt in de Rally van Mexico. Hierdoor is zijn achterstand tot Sébastien Loeb en Markko Martin, de nummers één en twee in het rijdersklassement, verkleind tot slechts vier punten.

Harri Rovanperä werd tiende na zijn eerste rally in de 307 WRC. Deze positie leverde Peugeot een punt op in het wereldkampioenschap voor fabrikanten.

In het warme en droge Mexico eindigde Grönholm op de eerste dag als tweede. Zijn teamgenoot Rovanperä, die twee jaar geleden deze rally won, werd zesde. Het was voor het eerst dat de 307 WRC zich op gravel moest bewijzen. Dat betekende voor de rijders en de andere teamleden dat er nog veel uitgeprobeerd moest worden, bijvoorbeeld op het gebied van bandenkeuze. Rovanperä kende de eerste dag wat kleine technische probleempjes met oververhitte remmen en een versnellingsbak die op de laatste proef in zn vier vastzat. Heel erg was dat laatste niet, omdat de snelheden hoog lagen. De tweede dag kenden beide rijders enkele tegenslagen. Zo had de auto van Grönholm problemen met de stuurbekrachtiging en brak bij Rovanperä een stuurstang. Dag drie maakte veel goed, toen de Peugeots snel en betrouwbaar over de proeven reden. Grönholm liet zelfs twee maal de snelste tijd voor zich noteren.

Geen gemakkelijke rally voor Grönholm
Grönholm: Het was beslist geen gemakkelijke rally, daarvoor hebben we te veel problemen gehad. Maar het is voor iedereen duidelijk welke richting we op moeten en de auto heeft bewezen snel te zijn. Ik ben nu slechts vier punten verwijderd van de koploper in het kampioenschap en dat is beslist niet verkeerd als je bedenkt dat we een nieuwe auto hebben en het nog vroeg in het seizoen is. Ik kijk vol verwachting naar de volgende rally, in Nieuw-Zeeland, omdat we dan over nieuwe componenten beschikken waarmee we de strijd nog beter aankunnen.

Rovanperä blikte als volgt terug op de rally: Dit was mijn eerste rally in de 307 WRC en ik moest gedurende de eerste dag nog wel wat wennen. Maar na verloop van tijd had ik het ritme te pakken en raakte ik steeds beter vertrouwd met de auto. Door de gebroken stuurstang verloren we helaas veel tijd, maar gelukkig hebben we een punt gepakt en hebben we waardevolle ervaring opgedaan met deze auto, wat zeer nuttig is voor de nabije toekomst.

Volgende uitdaging: Nieuw-Zeeland
Teambaas Corrado Provera van Peugeot Sport verklaarde: Ik ben tevreden over de prestaties van de auto, maar ik ben teleurgesteld in de betrouwbaarheid ervan. Hierdoor konden onze rijders niet optimaal presteren. Ik ben ervan overtuigd dat Grönholm anders de rally had kunnen winnen en ook Rovanperä zich flink in de punten had kunnen rijden. Dat hadden we hem immers ook gevraagd. Nu moeten we er harder tegenaan dan ooit tevoren om in Nieuw-Zeeland goed voor de dag te komen. Het is een uitdaging waar ik naar uitkijk!