UWV

Jaarverslag UWV

17 maart 2004

WAO-instroom daalde in 2003 met 28 procent

De WAO-instroom is in 2003 met 28% gedaald ten opzichte van 2002. In 2003 heeft UWV in totaal ruim 66.000 nieuwe WAO-uitkeringen verstrekt, tegenover ruim 92.000 in 2002. Het totale aantal WAO-uitkeringen is in 2003 afgenomen van 802.500 tot 786.000, een afname van 2%. Dat blijkt uit het jaarverslag van UWV. De uitstroom uit de WAO als gevolg van herbeoordelingen is in 2003 met 36.400 ongeveer gelijk gebleven aan het jaar daarvoor. Afgelopen jaar heeft UWV met een nieuwe werkwijze voor kansrijke herbeoordelingen, met de landelijke invoering van de Reïntegratietelefoon en met uitbreiding van de aanpak voor reïntegratie van langdurig WAO-ers voorwaarden gecreëerd om meer WAO-ers aan het werk te krijgen. In 2003 is hard gewerkt om de achterstanden bij de wettelijke herbeoordelingen na 1 en 5 jaar WAO weg te werken. Aan het eind van 2003 is de achterstand teruggebracht tot 8.900. Eind 2002 was dit nog bijna 80.000.

WW
De instroom in de WW is het afgelopen jaar als gevolg van de dalende conjunctuur met 29% toegenomen. In totaal verstrekte UWV eind 2003 ruim 280.000 WW-uitkeringen, 37% meer dan eind 2002. De gemiddelde duur van de WW-uitkeringen is in 2003 afgenomen van 74 weken tot 65 weken. Het aantal beëindigde WW-uitkeringen nam ten opzichte van 2002 toe met 19%. Het aantal aanvragen is in 2003 flink toegenomen tot 44.000 per maand. Desondanks heeft UWV de achterstanden bij de WW geheel weggewerkt en de tijdigheid verder verbeterd.

Reïntegratie
Bijna 26.600 uitkeringsgerechtigden hebben eind 2003 met succes een reïntegratietraject afgerond. Het gaat om reïntegratietrajecten die tussen 1 januari 2001 en 1 april 2002 zijn gestart, in totaal waren dat er 65.800. Voor deze trajecten was de doelstelling om minimaal 30% van de arbeidsongeschikten en 40% van de werklozen aan het werk te helpen. Deze doelstelling is ruimschoots gehaald: 18.800 arbeidsongeschikten vonden weer een baan (39%) en bijna 7.800 werklozen (46%). Het gemiddelde plaatsingspercentage komt daarmee op 40%. Voor het contractjaar 2002 zijn de reïntegratietrajecten van start gegaan tussen 1 april 2002 en 1 april 2004. De definitieve resultaten van deze reïntegratietrajecten zullen in het tweede kwartaal van 2006 bekend zijn. Tot en met eind 2003 zijn bijna 89.000 klanten met een reïntegratietraject gestart. Het aantal plaatsingen bedroeg tot eind vorig jaar 9.800.

Klantgerichtheid
UWV werkt aan verbetering van de klantgerichtheid. Om klanten directer toegang tot de organisatie te bieden zijn in 2003 een Centraal Klachtenbureau en een Klantencontactcentrum ingericht. Het Klantencontactcentrum is in 2003 bijna 320.000 keer gebeld, vaak met vragen over de betaling van de uitkering. Ook heeft UWV het initiatief genomen voor de Reïntegratietelefoon, die in september 2003 landelijk van start is gegaan. De Reïntegratietelefoon blijkt te voorzien in de behoefte van klanten om zelf initiatief te nemen en keuzes te kunnen maken. In de laatste 4 maanden van 2003 ontving UWV bijna 22.000 telefoontjes, met 7.000 klanten heeft UWV een vervolggesprek over reïntegratie gevoerd. In 2004 wil UWV de aandacht voor gerichte reïntegratie voortzetten door zoveel mogelijk uit te gaan van het plan dat de klant zelf maakt, de individuele reïntegratieovereenkomst.

Efficiency
In 2003 is de geplande besparing van 105,8 miljoen euro gerealiseerd. In totaal moet UWV in 2005 een besparing op de uitvoeringskosten van 25% ten opzichte van 2001 gerealiseerd hebben. Dit komt neer op een bedrag van 377,8 miljoen euro. Hiervan vloeit 40% terug naar UWV voor structurele investeringen in de kwaliteit, zodat de netto besparing op 226,7 miljoen euro komt. In 2002 heeft UWV 45,3 miljoen euro bespaard, eind 2003 is dit opgelopen tot 105,8 miljoen euro, zodat nu bijna de helft van de totale besparing is gerealiseerd.

Bovenstaand persbericht is gebaseerd op de volgende publicatie:

Downloads
Jaarverslag UWV 2003

Jaarverslag UWV 2003