AutoRai

17-3-2004

Nieuwe Chrysler 300C in teken van veiligheid en rijplezier

Nog deze zomer verschijnt een nieuwe Chrysler-telg in de Nederlandse showrooms, de Chrysler 300C. De ontwikkeling van deze nieuwe auto heeft steeds in het teken gestaan van veiligheid en rijplezier.

Met zijn indrukwekkende pakket veiligheidsvoorzieningen en zijn uitgebalanceerde onderstel is de 300C een genoegen om mee onderweg te zijn. Een kenmerkend verschil met zijn voorganger, de huidige Chrysler 300M, is dat de aandrijving is verhuisd van de voor- naar de achterwielen. Dit gaf de ontwerpers nieuwe mogelijkheden bij het bepalen van de structuur van de carrosserie en het bepalen van de dynamiek.

Achterwielaandrijving zit in ons DNA, aldus Burke Brown, Chief Engineer van de Chrysler 300C. De 300C markeert de terugkeer van Chrysler naar de hoogstaande rijkwaliteiten die met achterwielaandrijving zijn te bereiken. Zowel in dynamisch opzicht als op veiligheidsgebied.

Een nieuwtje voor Chrysler op het gebied van veiligheid betreft het elektrisch bedienbare schuifdak, dat is voorzien van een sensor die beklemming voorkomt. De schakelaars van de elektrische raambediening zijn kindvriendelijk uitgevoerd. Ook op bandengebied biedt de 300C een belangwekkende primeur voor Chrysler. Bij een eventuele lekke band vult een speciaal dichtmiddel aan de binnenzijde van de band gaatjes tot 5 mm. De bestuurder wordt daardoor in de gelegenheid gesteld om tijdig een geschikte plek te zoeken om veilig het wiel te kunnen wisselen.

Tijdens het ontwikkelingsproces van de Chrysler 300C hebben wij alle partners van DaimlerChrysler uitgedaagd om alleen het beste in deze auto te verwerken. Dat heeft sterk bijgedragen aan het hoge niveau van comfort en veiligheid dat de 300C biedt, aldus Mark Chernoby, Vice President, Advanced Engineering Technology, Chrysler Group. Zo hebben we de veiligheidsmarges in de carrosseriestructuur kunnen vergroten door ruimere energieabsorberende zones toe te passen. Dat wil dus zeggen dat de inzittenden beter zijn beschermd als de 300C wordt aangereden.

Tijdens Chryslers veiligheidsstudies is de 300C onderworpen aan veel zwaardere tests dan momenteel is voorgeschreven. Voorbeelden zijn een frontale offsetcrash bij 64 km/u en een aanrijding tegen de achterzijde met liefst 80 km/u. Eerstgenoemde test simuleert de frontale aanrijding op tweebaanswegen. De andere test wijst uit hoe veilig het brandstofsysteem van de 300C is wanneer de auto met hoge snelheid wordt geraakt voor deze leiding meest kwetsbare punt: de achterzijde. Om beschadiging van het brandstofsysteem te voorkomen, is de ruimte waarin het reservewiel ligt dusdanig vormgegeven dat het wiel bij een achterwaartse aanrijding bij de tank vandaan schiet.

Speciale aandacht is verder besteed aan de pole test, waarbij een botsing tegen bijvoorbeeld een boom of lantarenpaal wordt gesimuleerd. Hierbij wordt vooral de werking van de zijairbags beproefd. De tests zijn erg zwaar voor de auto, omdat de botskrachten zich nadrukkelijk op één plek van de carrosserie concentreren.

De Chrysler 300C heeft een opmerkelijk lange wielbasis en grote spoorbreedten, die samen bijdragen aan een stabiel weggedrag. ESP is standaard en houdt de auto in vrijwel alle omstandigheden in het juiste spoor. De tractiecontrole is bij elke rijsnelheid actief en gaat het doorslippen van de aangedreven achterwielen tegen. ABS werkt in de 300C samen met Brake Assist, dat de remweg bij een noodstop helpt te verkorten.

De carrosseriestructuur van de Chrysler 300C is geheel met behulp van de computer ontwikkeld, zodat de veiligheidssystemen goed op een optimale samenwerking konden worden getoetst. De 300C heeft onder meer side curtain airbags die onder de hemelbekleding zijn weggewerkt. De airbags vóór werken gefaseerd en stemmen de kracht waarmee ze naar buiten klappen af op de kracht van de botsing. Dus: hoe zwaarder de aanrijding, des te krachtiger de werking van de airbags.

De Chrysler 300C behoort tot de eerste modellen van de Chrysler Group die de kracht van de airbag ook afstemt op het postuur van de passagier. Op basis van zijn of haar gewicht schat het systeem de lengte van de persoon in, en bepaalt vervolgens of de airbag bij een aanrijding geactiveerd moet worden en met hoeveel kracht. Dit systeem is niet functioneel aan de bestuurderszijde, omdat de airbag daar samenwerkt met de samendrukbare stuurkolom. Om de bestuurder eraan te herinneren toch vooral de veiligheidsgordel te gebruiken, klinkt in de auto een geluidssignaal en gaat er een waarschuwingslampje op het dashboard branden.