Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speech van de minister van Verkeer en Watertstaat, Karla Peijs, bij de ondertekening van de overeenkomst voor de komst van een nieuwe containerterminal

Dames en heren,

Ik vind het een eer dat ik bij de ondertekening van deze overeenkomst kan zijn. En ik vind het ook belangrijk om hier te zijn. Want deze ondertekening is het begin van een unieke samenwerking tussen publiek-private partijen. We praten veel over PPS, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig. Zo niet hier in Alphen. Provincie, gemeente, Havenbedrijf Rotterdam, ProRail, Van Uden Groep en Heineken hebben de handen ineen geslagen. Deze partijen hebben zo-even het papieren startschot gegeven voor de komst van een belangrijke containerterminal voor de binnenvaart in Nederland. Alle betroken partijen hebben een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van dit project. De van Uden groep heeft daarbij het eerst zijn nek uitgestoken door risicovol te investeren in de aanloop naar dit project en het bedrijfsrisico te dragen. Dat vind ik prachtig: ondernemers die hun kop boven het maaiveld uitsteken juist in deze economisch mindere tijden - verdien een extra compliment.

De verwachting is dat de eerste container hier al in 2007 wordt overgeslagen. De komst van de binnenvaartcontainerterminal mooi scrabble woord levert een belangrijke bijdrage aan de realisatie van een landelijk netwerk. Een netwerk van containerterminals voor de binnenvaart binnen Nederland. Vanuit het Groene Hart worden straks containers verscheept naar de haven van Rotterdam. Om de zaak exploitabel gezond te houden, zullen meer dan 60.000 containers per jaar overgeslagen moeten worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. En daar sta ik gelukkig niet alleen in. Anders hadden we hier vandaag niet met zijn allen in onze feestkleren gestaan.

Deze overeenkomst kent wat mij betreft enkel winnaars. De markt en de overheid, zowel regionaal als landelijk. Dat zal ik even kort toelichten.

De markt van containerbedrijven tot leveranciers krijgt er straks een unieke binnenvaartverbinding bij. De provincie die een groot deel van de kosten voor de infrastructuur voor zijn rekening neemt en de gemeente profiteren van de economische impuls die uitgaat van de komst van de terminal.

Maar dit project heeft niet alleen regionale betekenis. Een dergelijk project past namelijk ook naadloos binnen mijn ambities op het terrein van verkeer en vervoer.
Dat is dan ook de reden waarom mijn ministerie de komst van de terminal toejuich. En ook onder voorwaarde financieel steunt met een bijdrage voor aansluiting van de terminal op de N11. Daarnaast loopt er bij mijn ministerie nog een subsidieverzoek bij mijn ministerie van de Van Uden Groep voor een bijdrage aan de realisatie van de terminal. Ik kan daar nu niets definitiefs over zeggen, Maar met de ondertekening van startverklaring is weer een belangrijke voorwaarde voor de subsidie ingevuld . Als de laatste formaliteiten zijn afgehandeld, zal ik op korte termijn een beslissing nemen.

Ik zei al dat dit initiatief naadloos pas in mijn verkeers- en vervoersambities. Ook daar wil ik tot slot nog iets over zeggen. Het zal u niet ontgaan zijn dat de motor van de Nederlandse economie hapert. De bereikbaarheid van onze economische centra en de mainports Schiphol en Rotterdam staat enorm onder druk. Goederen en personenstromen blijven groeien. Daluren worden spitsuren. We moeten alle zeilen bijzetten om onze economie draaiende te houden. Dat betekent concreet dat we alle vervoersmodaliteiten optimaal moeten benutten. En zeker op het spoor en de binnenvaart is er nog lucht en potentie.

Het beter benutten van spoor en binnenvaart past dus binnen het grotere geheel van mijn beleid. Dat is erop gericht om Nederland in beweging te brengen én te houden. Dat wil ik op verschillende manieren bereiken.

1. Door extra achterstallig onderhoud te plegen; zeg maar het op orde brengen van de infrastructuur;

2. Door meer spitsstroken, beter verkeersmanagement en nieuwe infrastructuur op de belangrijkste knelpunten, zoals de A4 Midden-Delfland;

3. En door een concrete visie te ontwikkelen op hoe we Nederland ook in de toekomst in beweging houden! Dat doe ik in de Nota Mobiliteit, die ik voor het zomerreces wil presenteren.

Dat zijn mijn ambities voor de komende jaren. Want de bereikbaarheid van onze economische centra is ons vervoersbewijs op weg naar een gezonde economie. Alleen kan ik dat niet. Zowel provincies als gemeenten, bedrijfsleven en burgers moeten doordrongen zijn van de problemen, willen meedenken over oplossingen, en vooral meedoen aan het uitvoeren van die oplossingen.

Dames en heren,
Genoeg gesproken. Vandaag is een feestelijke dag. Ik feliciteer alle partijen met de ondertekening van de overeenkomst. En daar breng ik graag een toost op uit. En waar kan ik beter mee afsluiten dan met de tekst van de reclame slogan van een bekend biermerk die ook betrokken bij dit project: BIERTJE?

Dank u!