Gemeente Amersfoort

Centrum Vathorst krijgt vorm

datum: 16 maart 2004

Vandaag, dinsdag 16 maart, heeft het college ingestemd met het Masterplan centrum Vathorst, het centrum in de nieuwe wijk Vathorst met ruimte voor winkelen, werken, wonen, cultuur, educatie en ontspanning. Het plan is ontwikkeld door Bouwfonds Ontwikkeling in nauwe samenwerking met de gemeente Amersfoort en Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV).
In het Masterplan is op hoofdlijnen vastgelegd hoe het centrum van Vathorst eruit gaat zien en wat de (toekomstige) bewoners kunnen verwachten van het aanbod. Het plan zal in fases worden uitgevoerd, aansluitend bij de groei van Vathorst in de komende jaren. Nadrukkelijk is gekozen voor een flexibel plan waar ruimte is voor toekomstige ontwikkelingen. Het station Vathorst zal een wezenlijk onderdeel uitmaken van dit 15 ha grote centrum.

Masterplan Centrum Vathorst
Als Vathorst is afgerond zullen zo'n 30.000 mensen zich hebben gevestigd in deze nieuwe wijk van Amersfoort. Het college wil dat ook deze Amersfoorters over een volwaardig eigen centrum met hoogwaardige voorzieningen beschikken. Naast winkels zal het centrum dan ook een breed cultureel, educatief en sportief aanbod bieden. Het centrum wordt in 3 of meerdere fases gebouwd waarbij de groei van het aantal inwoners zal worden gevolgd. Naast de nu vastgestelde functies is ruimte gecreëerd voor aanpassingen en toevoegingen in latere fases afhankelijk van ontwikkelingen in de toekomst. Bij het ontwerpen van het concept voor het nieuwe centrum van Vathorst is uitgegaan van het landelijke lint dat door Vathorst loopt. Het centrum wordt open en toegankelijk, is zichtbaar en bereikbaar voor iedereen die in de wijk woont en zal niet worden overdekt.

Fases
In de eerste fase (2004-2007) zal een deel van het winkelcentrum worden aangelegd om zo de bewoners van Vathorst al snel een volwaardig dagelijks winkelaanbod te kunnen bieden. Het winkelcentrum zal uiteindelijk maximaal 18.000 m² winkeloppervlak beslaan, in de eerste fase zal 7.500 m² worden gebouwd. In deze fase zullen ook woningen, parkeerplaatsen en een kinderspeelplek worden aangelegd.

In de tweede fase (2005-2009) zal het zogenaamde ICO-cluster (Informatie-Cultuur-Ontspannings Cluster) worden ontwikkeld en zullen de resterende 10.500 m² van het winkelcentrum worden aangelegd. Het ICO-cluster beslaat ongeveer 14.600 m² en biedt onderdak aan voortgezet onderwijs, een bibliotheek, Scholen in de Kunst, een artotheek, een sporthal, een wijktheater en een gemeentelijk informatiepunt. Er wordt rekening gehouden met eventuele uitbreiding door mogelijkheden voor een extra bouwlaag en buitenruimte. In deze fase worden ook een gezondheidscentrum van 2.500 m² , woningen en parkeerplaatsen aangelegd. Bovendien is ruimte gereserveerd voor de bouw van een kerk.
In latere fases zal onder meer het stationsgebied zal worden afgebouwd en is ruimte gecreëerd om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen en behoeftes. Het station zelf is inmiddels in aanbouw en naar verwachting zal Vathorst vanaf begin 2005 worden opgenomen in de dienstregeling.

Bereikbaarheid en parkeren
Veel aandacht is geschonken aan de bereikbaarheid van het centrum van Vathorst. Uitgangspunt is een centrum dat goed toegankelijk is voor de busreiziger, voetganger, rolstoelgebruiker of rollator, fietser, automobilist en treinreiziger. Alleen de Boulevard is daarom een 50 km zone, daarbuiten wordt een
30 km gebied ingericht.
In het plan zijn goed herkenbare fiets- en voetgangersroutes opgenomen. Bromfietsers zullen op de fietspaden rond het centrum en in de smalle winkelstraat niet worden toegelaten. Zij moeten daar gebruik maken van de autowegen. Het autoverkeer heeft vanaf de Boulevard twee mogelijkheden om via een rotonde het centrum te bereiken. Voor de bevoorrading worden aparte expeditiestraten van maximaal 10 meter breed aangelegd die aan het zicht van woningen worden onttrokken. Alleen in het oostelijk kwadrant van het winkelcentrum is gekozen voor afsluitbare "instekers" in de bouwblokken voor laden en lossen.
Om alle bezoekers van het Centrum een parkeerplek te kunnen bieden zijn diverse locaties voor fietsparkeren gereserveerd. Er wordt uitgegaan van een minimale behoefte van 250 plekken voor het winkelgebied en 500 plekken voor het station. Voor het fietsparkeren bij het ICO-cluster worden nog ramingen opgesteld. Voor autoparkeren wordt nu uitgegaan van een totale behoefte van 670 parkeerplaatsen verdeeld over parkeergarages en maaiveldlocaties. In de eerste fase zullen 390 parkeerplaatsen worden gerealiseerd, in de volgende fase zullen de overige 580 plekken worden aangelegd.

Procedure
Het Masterplan zal ter peiling aangeboden worden aan de commissie ECO. Het plan zal aan de aandeelhouders van het OBV worden voorgelegd en hen zal om instemming worden gevraagd. Op basis van hun instemming kan dan voor de eerste fase het ontwerp-uitwerkingsplan worden gemaakt. Het college zal het ontwerp-uitwerkingsplan vervolgens ter visie leggen.