BNN

>

PERSBERICHT

Hilversum, 19 januari 2004

COMITÉ VAN AANBEVELING NOMINEERT JONGERENPROGRAMMA'S VOOR BNN'S HOOFDPRIJS

Op 17 maart van 20.40 uur tot 21.35 uur op Nederland 2 zendt BNN voor de tweede keer De Hoofdprijs uit. In deze awardshow reikt BNN prijzen uit aan de meest populaire jongerenprogramma's. De award wordt ieder jaar uitgereikt in vijf verschillende categorieën: series buitenland, series binnenland, muziek, amusement en info(tainment). Dit jaar worden de genomineerde programma's voor het eerst gekozen door een comité van aanbeveling.

Het comité van aanbeveling maakt een selectie van vijf programma's per categorie om vervolgens uit die lijst drie genomineerde programma's per categorie te kiezen. Bovendien autoriseren zij de uitslag van de stemming. Het comité bestaat uit vertegenwoordigers van zenders die zich richten op een jong publiek te weten: Joris van Heukelom (director content & marketing MTV/TMF), Remko van Westerloo (programmaleider Net 5/SBS6), Joop Daalmeijer (netcoördinator Nederland 2), Erland Galjaard (programmaleider Yorin/HMG) en Gerard Timmer (directeur en voorzitter BNN). Het comité wordt geadviseerd door René van Dammen (senior projectleider KLO van de Publieke Omroep). De Hoofdprijs krijgt de steun van zowel de publieke als de commerciële omroepen.

BNN wil met De Hoofdprijs een prikkel geven aan zowel de publieke als de commerciële omroepen en de producenten om tot een structurele ontwikkeling te komen van programma's met een jong karakter. Naast De Hoofdprijs wordt ook De Bart Award en een award voor het slechtste jongerenprogramma uitgereikt.

De Hoofdprijs is een publieksprijs. Uitgangspunt bij vaststelling van de genomineerden is een door de NOS Kijk- en Luisteronderzoek samengestelde lijst van programma's die, vanuit een objectief perspectief, relatief jong bekeken zijn. Op deze lijst staan alle programma's die door de doelgroep 13-34 jaar zijn bekeken in het jaar voorafgaand aan de uitreiking. Uit deze lijst wordt door het comité van aanbeveling een selectie van vijf programma's per categorie gemaakt. Uit die lijst van vijf worden door het comité drie programma's geselecteerd en op deze programma's kan worden gestemd . Tegelijkertijd zal een onderzoeksbureau onder 500 personen die representatief zijn voor de doelgroep een onderzoek houden. De resultaten van deze twee bronnen bepalen uiteindelijk de winaars van de verschillende categorieën. Stemmen kan van 1 februari tot 1 maart via de internetsite: www.dehoofdprijs.tv.

Voor meer informatie en beeldmateriaal: BNN Communicatie, Marion van Dam, tel: 035-6555333, e-mail: marion.van.dam@bnn.nl




BNN