Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

MINEZ: Beantwoording kamervragen lid Haverkamp

Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 500
Datum: 18-3-04

BEANTWOORDING KAMERVRAGEN LID HAVERKAMP INZAKE GALILEO EN GPS

De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst, heeft deze vragen mede namens coördinerend Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Buitenlandse Zaken als volgt beantwoord.


1
Hebt u kennisgenomen van het artikel Amerikanen willen controle over GPS Europa?
Ja.


2
Is het waar dat de Amerikanen een verzoek hebben neergelegd bij de Europese Unie waarin ze onder bepaalde omstandigheden zeggenschap willen hebben over het GPS systeem Galileo?

Nee, dit is niet juist.

In het artikel Amerikanen willen controle over GPS Europa wordt gemeld dat de Amerikanen om veiligheidstechnische redenen willen dat de nauwkeurigheid van het Europese systeem wordt afgezwakt. Dit is niet het geval. Wel wordt er tussen de VS en de EU gesproken over veiligheidspolitieke en economische aspecten van Galileo en GPS, met als doel een akkoord te bereiken over het gebruik en de technische aard van beide satellietnavigatie- en plaatsbepalingsystemen. Zo bestond tussen de aanvankelijk gekozen frequenties voor Galileo PRS en de GPS M-code (de opvolger van het huidig GPS als NAVO-standaard) een frequentieoverlap. Voor de VS was deze overlap om veiligheidspolitieke redenen onaanvaardbaar. Immers, ten tijde van crises zou PRS van Galileo met een dergelijke overlap niet gestoord kunnen worden om gebruik door tegenstander onmogelijk te maken zonder ook de eigen M-code te storen. Hierdoor zouden NAVO-troepen aan extra gevaren blootgesteld kunnen worden. Nederland heeft dit probleem altijd onderkend en de Nederlandse positie is dan ook dat een beslissing over de diensten die Galileo zal gaan leveren, pas kan worden genomen als deze overlapproblematiek met de VS is opgelost.

Tijdens onderhandelingen tussen de VS en de Europese Unie in november 2003 te Den Haag is uiteindelijk voor deze overlap een voor beide partijen bevredigende oplossing in het frequentiespectrum gevonden. Er bestond echter nog geen overeenstemming over de te gebruiken frequentie voor de Galileo Open Service, welke ook, zij het in mindere mate, overlap heeft met de M-code van GPS. Hierover is tijdens onderhandelingen op 24 en 25 februari 2004 in Brussel een akkoord bereikt. Momenteel worden de details verder uitgewerkt. Naar verwachting zal ondertekening van het verdrag eind juni kunnen plaatsvinden.


3
Mocht dit het geval zijn, wat is dan het standpunt van de Nederlandse regering over dit verzoek? Wordt dit standpunt gedeeld binnen de Europese Unie?

Zie het antwoord op vraag 2.

Nederland staat achter het in Den Haag en Brussel bereikte onderhandelingsresultaat ten aanzien van de frequentieproblematiek en is, samen met een aantal andere lidstaten, tegen de mogelijkheid tot flexibiliteit voor het PRS signaal indien hierover geen overeenstemming bestaat met de VS.


4
Kunt u intussen met meer zekerheid meedelen wat de gevolgen zouden kunnen zijn van een eventuele verstoring van GPS? Zo ja, wat zijn deze gevolgen?

GPS wordt bij de luchtvaart, zeevaart en andere transportsectoren gebruikt. Maar ook voor andere toepassingen, zoals de synchronisatie van telecommunicatienetwerken, wordt gebruik gemaakt van GPS.

Een verstoring van GPS kan ingrijpend zijn met waarschijnlijk grote gevolgen. Deze gevolgen zijn pas duidelijk wanneer GPS daadwerkelijk uitvalt dan wel minder nauwkeurig wordt gemaakt. Aangezien de gevolgen van een eventuele verstoring van het satellietnavigatiesysteem groot zouden zijn, wordt in kritische toepassingen waarbij de veiligheid zeer belangrijk is, zoals bij de zee- en luchtvaart en in de transportsector, gebruikt gemaakt van een tweede plaatsbepalings-en navigatiemogelijkheid naast GPS. Voor het vergroten van de betrouwbaarheid van GPS zal eind 2004/begin 2005 het EGNOS systeem operationeel worden. In het Galileo-systeem zal EGNOS geïntegreerd worden. Galileo kan dan ook de back-up vormen voor GPS en vice versa.
Door het gebruik van een combinatie van GPS en Galileo zal satellietnavigatie in de toekomst naar verwachting ook voor meer kritische toepassingen geschikt zijn.

18 mrt 04 15:35