Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

150.000 STEMMEN VOOR DORITOS: "YOU NAME THE FLAVOUR"

Maarssen, 18 maart 2004 - Het gaat goed met 'You make the rules - You name the flavour', de spectaculaire promotie waarmee Doritos jongeren zélf de naam van het nieuwste zoutje laat bedenken. Het gaat zelfs héél goed. Twee maanden na het begin zijn er al meer dan 17.500 namen ingevoerd en zijn er zo'n 150.000 stemmen uitgebracht. Daarmee heeft Doritos de primeur op het gebied van interactieve marketing in ons land, waarbij consumenten direct grote invloed kunnen uitoefenen op de ontwikkeling van een nieuw product.

Is het de eeuwige roem die de winnaar wacht? De spanning die het spel met zich meebrengt? Of zijn het de prijzen - wekelijks een Sony dvd-speler voor de nummer 1 van de weekchart en een Sony WEGA Theatre Home Entertainment-set voor de uiteindelijke winnaar in juli? In ieder geval lijkt de You Name The Flavour-koorts Nederland in z'n greep te hebben.

Ranking

Deelnemers roepen massaal vrienden, familie en bekenden op om toch vooral op hún naam te stemmen. De actie is zó populair, dat ook verschillende Internetgemeenschappen zich mobiliseren om 'hun' naam bovenaan - en dus uiteindelijk op de nu nog naamloze zak - te krijgen. Daarbij wordt de creativiteit soms ook op onbedoelde manieren ingezet; zo zijn er speciale hack-programma's ontwikkeld met als doel het genereren van extra stemmen. Door een extra beveiligingsstap in te bouwen bij het stemmen, heeft Doritos dit nu onmogelijk gemaakt. De ingezonden namen die op oneigenlijke wijze werden gesteund en de daarbij horende stemmen zijn inmiddels achterhaald, waardoor de ranking kon worden gecorrigeerd.

Nog niet eerder vertoond

De nieuwste telg van Doritos, het jongerenmerk van Smiths, ligt nu nog in de naamloze zwarte zak in de winkels, maar als het aan de duizenden creatieve naambedenkers en stemmers ligt, hoeft dat niet lang meer te duren. Die belangstelling lijkt ook te bewijzen dat het Nederlandse publiek klaar is om zélf invloed uit te oefenen op de marketing van producten.

Creatieve namen

Dat creativiteit ver kan gaan, blijkt wel uit de namen die op de ranglijst staan: Smacktastic, Triangle Fever en Spicy Mexican Kiss. Maar wie de uiteindelijke winnaar wordt, moet nog worden afgewacht. Begin juli zal die worden bekendgemaakt. Tot die tijd blijft het dus super spannend op www.doritos.nl!

Voor meer informatie en illustratiemateriaal:

Smiths Food Group bv, Greet Meinen

Telefoon: 030 - 247 38 11

Fax: 030 - 247 38 09