Partij van de Arbeid


18-03-2004


Wij willen de beste Zwarte School van Nederland worden!


Afgelopen maandag was ik op uitnodiging van het afdelingsbestuur en
fractie te gast in Amsterdam Noord voor een tocht langs vijf scholen,
waaronder Het vogelnest en de Kingmaschool.


Het is gek, maar Amsterdam Noord ligt echt op een steenworp afstand
van het centrum en toch heb ik elke keer weer het idee dat ik ver moet
reizen als ik naar Noord moet. Hoe kom ik hier vanaf? Het doel van het
bezoek was om te horen van schooldirecteuren, leerkrachten en
begeleiders wat hun problemen zijn, waar zij tegenaan lopen en wat de
partij van de arbeid daar aan kan doen. Naast mijzelf waren ook Hans
Verweij, Coby van Berkum, Mariette Hamer, Zehra Ozkaya, Jesse Bos (oud
DB-lid stadsdeel Noord) en Gert Bekman (oud DB-lid Stadsdeel Noord)
aanwezig. Het was stralend weer en dus besloot een aantal van ons om
op de fiets te klimmen. Nou ik heb het geweten!


We gingen eerst naar de openbare basisschool Het vogelnest. Van alles
wat daar werd besproken is mij een ding bijgebleven: de creativiteit
en enthousiasme waarmee het schoolbestuur het hoofd biedt aan
problemen die zij dagelijks meemaken (te veel regels,
huisvestingsproblemen, omgang op school, achterstandsleerlingen,
tekort aan leerkrachten, ouderbetrokkenheid, adhoc-beleid ten aanzien
van leerkrachten die onderwijs in allochtone levende talen geven). Wat
ik bijzonder vond, is de creatieve en enthousiaste aanpak van de
schoolleiding. Een mooi voorbeeld: er wordt niet gezeurd over normen
en waarden, maar samen met leerlingen en ouders worden schoolregels
gemaakt en vastgesteld. Fantastisch! Te grote klassen? Geen probleem,
deze school zet klassikaal onderwijs aan de kant en experimenteert met
teamonderwijs. Het vogelnest is zeer ambitieus en heeft zich ten doel
gesteld om de beste zwarte school van Nederland te worden. Als ik het
zo zie en hoor heb ik daar alle vertrouwen in! We moeten vanuit de
Gemeenteraad deze school wel bijstaan in het realiseren van een
nieuwbouw of het opknappen van het verouderde schoolgebouw.


De volgende school op onze route was de Kingma school (voortgezet
speciaal onderwijs / school voor zeer moeilijk lerende kinderen) Deze
school is een school naar het hart: hun doelstelling is namelijk om
hun leerlingen op te leiden voor een beroep. Dit is een grote
uitdaging als je hoort met welke leerlingen zij te maken hebben. Op
deze school zitten namelijk leerlingen met gedrags- en leerproblemen.
Noem het maar gerust de sluitpost van het onderwijssysteem. Het
probleem met deze leerlingen is niet zozeer dat zij extra aandacht
nodig hebben omdat zij moeilijk leren. Nee, het grootste probleem is
dat het bij deze leerlingen aan de buitenkant niet te zien is dat zij
'anders' zijn dan hun leeftijdsgenoten. Het is een grote kunst om deze
kinderen te leren hoe zij positief kunnen omgaan met hun beperkingen.
Sommige van deze leerlingen kunnen hun beperkingen moeilijk accepteren
en willen ook niet dat anderen dat weten. Het gaat zelfs zover dat
zij, als zij 's morgens met de bus naar school gaan, een halte eerder
uitstappen. Bij die halte zit namelijk een school voor regulier
voortgezet onderwijs. Zij lopen dan mee met de leerlingen van die
school mee en schieten op de hoek dan snel hun eigen school binnen! Om
maar te voorkomen dat iemand erachter komt dat zij op de Kingmaschool
zitten. Mijn ogen gingen open: er is veel werk te doen! We moeten
ervoor zorgen dat er voor iedereen een plek is en dat iedereen zich
volwaardig lid voelt van de Amsterdamse samenleving. Wat ik bijzonder
vond aan de Kingmaschool is de inzet van de leerkrachten en
schoolleiding die ervoor zorgen dat deze kinderen na een
praktijkopleiding aan het werk kunnen. Hun geheim: intensieve
begeleiding en betrokkenheid. Ik heb mij ook verbaasd over een aantal
dingen: de Kingmaschool is één school maar heeft drie locaties.
Kleinschaligheid is namelijk bij deze bijzondere leerlingen van
essentieel belang. Nu is het zo dat de financiering aan scholen
plaatsvindt op basis van één locatie. Met als gevolg dat deze school
sommige kosten drie maal moet maken. Zoals bijvoorbeeld de aanschaf
van computers, kopieerapparaten etc). In plaats dat deze school wordt
beloond voor de moeite die zij nemen om het op school aangenaam te
maken voor hun leerlingen worden zij door het financieringssysteem
gestraft. We kwamen allemaal tot één oordeel: dit zou niet mogen
gebeuren. Werk aan de winkel voor de partij van de Arbeid.


Dank aan alle leerkrachten, begeleiders en schooldirecteuren die de
tijd en moeite hebben genomen om ons te ontvangen en te informeren.
And last but not least: Hans Verweij. Bedankt voor deze gevarieerde en
onvergetelijke dag.


Amma Asante