Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen

Earring" marketing campagne trekt aandacht van Financial Times

18-03-04: NBTC Londen "Girl With a Pearl Earring" marketing campagne trekt aandacht van Financial Times

De recente marketing campagne van NBTC Londen omtrent de film "Girl With A Pearl Earring" is aangehaald als originele marketing campagne in een Nieuwe Media special van de Financial Times. Het artikel, dat ingaat op de nieuwe trend voor mobile marketing, oftewel marketing via SMS respons berichten, haalt de NBTC campagne aan als voorbeeld voor het succes van deze wijze van marketing.

De NBTC campagne was bedoeld om, middels promotie van de film Girl With A Pearl Earring, Den Haag en het Mauritshuis onder de aandacht te brengen. Onderdeel van de promotiecampagne was een prijsvraag waarbij bioscoopkaartjes en twee reisjes naar Den Haag en een bezoek aan het Mauritshuis gewonnen konden worden. Ansichtkaarten met de prijsvraag werden verspreid via populaire koffieketen Caffe Nero en als bijsluiter in landelijke kranten the Independent en the Guardian. Consumenten konden meedoen aan de prijsvraag door een SMS bericht te sturen naar een speciaal promotienummer.

De campagne is opgezet in samenwerking met Britse mobiele marketing specialist Enpocket. Volgens Jonathan Linner, directeur van Enpocket, was de Girl With a Pearl Earring campagne bijzonder vanwege het feit dat het gericht was op een doelgroep die niet eerder benaderd is in een SMS campagne. Terwijl the Financial Times meldt dat dergelijke SMS marketing campagnes tot op heden men name gericht waren op jongeren, richtte de Girl With a Pearl Earring zich op een doelgroep van tussen 25-40 met interesse in cultuur en stedentrips. Volgens Linner heeft het succes van de promotie bewezen dat deze doelgroep wel degelijk lucratief is voor een SMS marketing campagne.

De database met mobiele telefoonnummers die werd opgebouwd kan het NBTC voor toekomstige promotiecampagnes gebruiken. In totaal hebben 4000 mensen per SMS gereageerd. Daarnaast heeft NBTC Londen nog eens 8000 ansichtkaarten ontvangen.