ROTTERDAM SCHOOL OF MANAGEMENT
http://www.fbk.eur.nl
Het einde van de reisagent?
Betekent internet en deregulering het einde van de reisagent?
De huidige relatie tussen reizigers en reisagent kan alleen blijven
voortbestaan als erkend wordt dat reisagenten over een financiële
compensatie voor verleende diensten mogen onderhandelen. Ook moet de
EU niet met een 'open skies' verdrag met de Verenigde Staten komen.
Anders zal het globale distributienetwerk voor internationale tickets
uiteenvallen. Allianties of andere vormen van consolidatie worden dan
belangrijker, zoals nu bijna het geval is tussen KLM en Air France.
Dit stelt Jaco Appelman in zijn proefschrift Coördinatie van mondiale
interorganisationele toerisme netwerken. Veranderende vormen van
coördinatie tussen reisagenten en de luchtvaart sector, waarop hij
vrijdag 19 maart 2004 promoveert aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam.
Liberalisatie, deregulering en internet hebben ervoor gezorgd dat de
meeste toeristen en reizigers in de Verenigde Staten betalen voor de
diensten die een reisagent verleent. Er zijn verschillende grote
luchtvaartmaatschappijen die met elkaar kunnen concurreren in één
nationale markt. Appelman onderzocht of de coördinatie van de relatie
tussen luchtvaartmaatschappijen en reisagenten verandert door de
toenemende invloed van internet en deregulering. Hij stelt dat de kans
op sterkere economische blokvorming groter wordt door verschillen
tussen de Europese Unie, de Verenigde Staten en de rest van de wereld.
Voor de reiziger betekent dat waarschijnlijk langere wachttijden
tijdens het overstappen, meer kans op verlies van bagage, duurdere
tickets en minder eenvoudig bereikbare bestemmingen.
Daarnaast betoogt de promovendus dat we het normaal vinden dat we
bijna overal kunnen komen, dat de reissector een belangrijke rol
vervult bij innovaties en dat reisagenten steeds vaker tickets voor
klanten boeken via elektronische kanalen. Internet en alle
veranderingen die daarmee samenhangen zullen reisagenten niet
wegvagen, hoewel de kleinere het wel moeilijker krijgen. Door de
veranderingen in de structuur van de reissector kan de innovatieve
kracht ervan verloren gaan. Daarom moeten de huidige vormen van
coördinatie in stand gehouden worden. Voorwaarde is wel dat er
compensatie wordt geboden voor het feit dat reisagenten taken in
opdracht van luchtvaartmaatschappijen moeten uitvoeren.
Meer informatie:
Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam
Afdeling Communicatie & Externe Betrekkingen
drs. Bas Schreiner (tel.:+31 (0)10-4081831, e-mail:
bschreiner@fbk.eur.nl
Rotterdam School of Management (RSM), de business school van de
Erasmus Universiteit, is een internationaal topinstituut op het
gebied van managementonderwijs en -onderzoek. De school behoort tot de
internationale top van de business schools en is vermaard vanwege haar
internationale uitstraling en vernieuwende programma's.
17 mrt 04 13:49