INTRES BV


Omzethuur zeker voor winkelcentra goed instrument voor huurders en verhuurders

Huur is voor veel ondernemers een aanzienlijke kostenpost. Zeker in een situatie waarin de resultaten onder druk staan. Dan moeten ondernemers keuzes maken. In sommige gevallen gaat dit ten koste van het marketing/reclamebudget, waardoor winkeliers - en ook verhuurders
- zich eigenlijk in het eigen vlees snijden. Vanuit deze situatie groeit de roep om omzetgerelateerde huur. Ook bij retail service organisatie Intres (wonen-, mode/textiel, sport- en mediabranche) krijgt dit onderwerp veel aandacht. Zo wordt er momenteel nagedacht over de haalbaarheid van een combinatie van een vaste huurprijs en een variabel op omzet gebaseerd gedeelte.

Intres probeert vooral op individueel niveau in noodgevallen tot tijdelijke wijzigingen van de huurafspraken te komen met verhuurders of beheerders. Maar deze groep laat zich veelal leiden door korte termijn motieven. Intres vastgoedadviseur Ed de Kousemaeker: 'De brede invoering van omzetgerelateerde huur kent momenteel twee factoren die het proces bemoeilijken. Allereerst laat de huidige huurwet geen ruimte vanwege de huurtoets, waarbij vergelijkbare locaties ook een vergelijkbare huurprijs moeten hebben. Hierdoor zijn variabele componenten lastig in de huurprijs op te nemen. Daarnaast is er een culturele beperking. In tegenstelling tot de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is er in Nederland nauwelijks sprake van open overleg tussen huurders en verhuurders. Ondernemers zijn huiverig om hun resultaten openlijk aan anderen te overleggen en de verhuurders concentreren zich hoofdzakelijk op de maximalisatie van hun rendementen voor de korte en lange termijn.'

Ondanks deze belemmeringen biedt omzethuur zeker voor winkelcentra een goed instrument voor huurders en verhuurders. In factory outlet-centra wordt deze werkwijze al succesvol toegepast. De Kousemaeker: 'Het is dan wel noodzakelijk dat beide partijen open samenwerken. Als verhuurders samen met winkeliers ondernemen hebben ondernemers realistische huurlasten. Ondernemers kunnen meer budget besteden aan promotieactiviteiten, wat afstraalt op het gehele winkelcentrum.'Ondernemers moeten in dat geval wel hun omzetcijfers bekendmaken. Maar die ontwikkeling sluit aan op de transformatie die Intres-ondernemers met projecten als informatieknooppunt samen met Intres hebben ingezet. Om zelfstandigheid te behouden moeten ondernemers hun informatie en kennis uitwisselen.

Intres behoort tot de top 4 retailers in de non-food en is één van de grootste retail service organisaties in Nederland die zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. Intres biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan. Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, Woonflair, Runner%, City Meubel, Garant Meubel en Novastyl. Bij Intres werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim 1500 ondernemers met zo'n 2200 winkels aangesloten. De Intres-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard euro.