INTRES BV
Omzethuur zeker voor winkelcentra goed instrument voor huurders en verhuurders
Huur is voor veel ondernemers een aanzienlijke kostenpost. Zeker in
een situatie waarin de resultaten onder druk staan. Dan moeten
ondernemers keuzes maken. In sommige gevallen gaat dit ten koste van
het marketing/reclamebudget, waardoor winkeliers - en ook verhuurders
- zich eigenlijk in het eigen vlees snijden. Vanuit deze situatie
groeit de roep om omzetgerelateerde huur. Ook bij retail service
organisatie Intres (wonen-, mode/textiel, sport- en mediabranche)
krijgt dit onderwerp veel aandacht. Zo wordt er momenteel nagedacht
over de haalbaarheid van een combinatie van een vaste huurprijs en een
variabel op omzet gebaseerd gedeelte.
Intres probeert vooral op individueel niveau in noodgevallen tot
tijdelijke wijzigingen van de huurafspraken te komen met verhuurders
of beheerders. Maar deze groep laat zich veelal leiden door korte
termijn motieven. Intres vastgoedadviseur Ed de Kousemaeker: 'De brede
invoering van omzetgerelateerde huur kent momenteel twee factoren die
het proces bemoeilijken. Allereerst laat de huidige huurwet geen
ruimte vanwege de huurtoets, waarbij vergelijkbare locaties ook een
vergelijkbare huurprijs moeten hebben. Hierdoor zijn variabele
componenten lastig in de huurprijs op te nemen. Daarnaast is er een
culturele beperking. In tegenstelling tot de Verenigde Staten en het
Verenigd Koninkrijk is er in Nederland nauwelijks sprake van open
overleg tussen huurders en verhuurders. Ondernemers zijn huiverig om
hun resultaten openlijk aan anderen te overleggen en de verhuurders
concentreren zich hoofdzakelijk op de maximalisatie van hun
rendementen voor de korte en lange termijn.'
Ondanks deze belemmeringen biedt omzethuur zeker voor winkelcentra een
goed instrument voor huurders en verhuurders. In factory outlet-centra
wordt deze werkwijze al succesvol toegepast. De Kousemaeker: 'Het is
dan wel noodzakelijk dat beide partijen open samenwerken. Als
verhuurders samen met winkeliers ondernemen hebben ondernemers
realistische huurlasten. Ondernemers kunnen meer budget besteden aan
promotieactiviteiten, wat afstraalt op het gehele
winkelcentrum.'Ondernemers moeten in dat geval wel hun omzetcijfers
bekendmaken. Maar die ontwikkeling sluit aan op de transformatie die
Intres-ondernemers met projecten als informatieknooppunt samen met
Intres hebben ingezet. Om zelfstandigheid te behouden moeten
ondernemers hun informatie en kennis uitwisselen.
Intres behoort tot de top 4 retailers in de non-food en is één van de
grootste retail service organisaties in Nederland die zelfstandige
ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche
ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. Intres biedt ondernemers
een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een
complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan. Bekende
winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa,
Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Lin-O-Lux, Morgana
Slaapkamers, Woonflair, Runner%, City Meubel, Garant Meubel en
Novastyl. Bij Intres werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim
1500 ondernemers met zo'n 2200 winkels aangesloten. De Intres-groep
vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard
euro.