PERSBERICHT - 2004-03-18

Oostenrijks Toeristenburo steekt dit jaar 32 miljoen in marketing

Nieuwe campagne: Eindelijk. Oostenrijk

Eindelijk, Oostenrijk. Dat is het thema van de nieuwe campagne, waarmee Oostenrijk de toerist wil laten weten "dat dáár alles wat de wondere wereld van reizen te bieden heeft in al zijn charme terug te vinden is". Het Oostenrijks Toeristenburo investeert dit jaar ongeveer 32 miljoen euro in marketing, waarvan 6,5 miljoen in klassieke reclame. Hewt çorporate design' voor de gezamenlijke marketing activiteiten wordt volledig vernieuwd.

In de nieuwe campagne van het Oostenrijks Toeristenburo spelen Pinguïns Joe & Sally een hoofdrol. Zij zijn wereldreizigers die alle mooie plekjes van de wereld al eens gezien hebben. En begin dit jaar ontdekten, dat alles wat de wondere wereld van reizen te bieden heeft, in al zijn charme is terug te vinden in Oostenrijk. Verder reizen is dus niet meer nodig, ze hebben in Oostenrijk éindelijk gevonden wat ze zochten, Eindelijk. Oostenrijk.

De geestelijk vader van de twee reizende pinguïns Joe & Sally is Willy Puchner, fotograaf en auteur uit Mistelbach/Niederösterreich. Als peetvader was hij natuurlijk aanwezig bij de visuele opzet van de nieuwe campagne. Zijn project het verlangen van pinguïns, is in 1992 als boek verschenen waarin alle avonturen van Joe & Sally op wereldreis te zien zijn. Willy Puchner publiceerde tot nu toe 15 boeken met fotos, teksten en tekeningen.

Het Oostenrijks Toeristenburo investeert dit jaar ongeveer 32 miljoen euro in marketing waarvan 6,5 miljoen Euro in klassieke reclame, legt Dr. Arthur Oberascher, algemeen directeur van het Oostenrijks Toeristenburo uit. Dit houdt een complete vernieuwing van het Corporate Design voor de gezamenlijke marketing activiteiten in. Van imagecampagne tot publicaties, visuele aanwezigheid op beurzen en bij evenementen tot en met de communicatie met de media. Oostenrijk wordt vanaf 2004 als meest charmante vakantieland gepresenteerd door Joe & Sally.

Met het panorama formaat en de doorgaans grafisch als inhoudelijke stijl van de vorige campagne heeft het Oostenrijks Toeristenburo jarenlang met succes de themas bergen en meren, skiën en snowboarden, wandelen, wellness en gastronomie gecommuniceerd.

Maar dit idee werd de afgelopen jaren ook door andere ondernemingen uit de meest diverse branches gebruikt. De originaliteit en herkenbaarheid van de campagne kwam hierdoor in gevaar. Een goede reden dus om ons opnieuw te oriënteren hoe we Oostenrijk op een originele manier als vakantieland op de markt kunnen zetten.

Een nieuwe campagne moet het vakantieland Oostenrijk, doormiddel van image, impact en door ons te onderscheiden van de concurrentie, eenvoudig en goed verkopen: Het verhaal van de pinguïns omvat een behoedzaam ingezette dosis zelfspot. De campagne moet, wanneer mogelijk, onderhoudend zijn, om in het tijdperk van infotainment mee te draaien. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het Oostenrijks Toeristenburo worden 2 testimonials ingezet: Joe & Sally als vertegenwoordigers van het verlangen naar Oostenrijk.

Eindelijk. Oostenrijk. De nieuwe slogan waarmee Joe & Sally het volgende bedoelen; Wat de wereld de reizigers ook te bieden heeft, nergens is het zo volmaakt als in Oostenrijk".