19-3-2004
Audi A6: succesvol in zijn klasse - vroeger en nu
Aanzienlijk meer dan een miljoen Audis A6 van de vorige generatie -
intern C5 genoemd - zijn er tot eind 2003 gebouwd. Als de productie
van de A6 en A6 Avant in Neckarsulm en Changchun (China) wordt
gestaakt zullen er zon 1,2 miljoen exemplaren van de band zijn
gelopen, waarvan circa zestig procent limousines.
In het segment van de premium-modellen is dit een zeer respectabel
productieaantal.
Voor de nieuwe A6 heeft Audi nog hogere doelstellingen geformuleerd.
Dankzij de overtuigende productkwaliteiten moet een toename van circa
tien procent mogelijk zijn. Een eerzuchtig, maar dankzij de
bijzondere, beleefbare productkwaliteiten ontwerp en prestaties toch
realistisch doel zelfs in een wereldwijd eerder statische automarkt.
Naar verwachting moeten tot eind 2004 zon 70.000 nieuwe Audis A6 hun
weg naar de klanten vinden. Vanaf 2005 is een wereldwijde
jaarproductie van circa 180.000 autos mogelijk.
De belangrijkste afzetmarkten voor de nieuwe Audi A6 liggen niet
alleen in Europa. Weliswaar blijft zon dertig procent van alle
geproduceerde limousines in Duitsland, maar het is de verwachting dat
- met vermoedelijk toenemende tendens - bijna een kwart van alle
nieuwe A6s in China op de weg zal komen. Ook Noord-Amerika is
belangrijk, met circa vijftien procent van de verkopen verdeeld over
de VS en Canada. In Europa vormen wederom Italië, Groot-Brittannië,
Spanje en Frankrijk, met ieder enkele procenten van het totale
verkoopvolume, de belangrijkste exportlanden.
Meer dan de helft van alle nieuwe Audis A6 zal, zo wordt verwacht,
zijn uitgerust met de permanente vierwielaandrijving quattro.
Hetzelfde geldt voor het aantal A6-modellen dat met automatische
transmissie is uitgerust. Met zon zestig procent zal de automaat veel
populairder zijn dan de handgeschakelde versnellingsbak en de
multitronic-transmissie. In Duitsland zal de verhouding
handgeschakeld/automaat naar verwachting gelijk zijn, terwijl er in
Nederland zon 75 procent automaat gereden zal gaan worden.
Op motorengebied zullen waarschijnlijk de dieselvarianten 2.0 TDI en
3.0 TDI met circa zestig procent van de verkopen het populairst zijn.
De beide zescilinder benzine-uitvoeringen 2.4 en 3.2 FSI zullen samen
goed zijn voor zon veertig procent.
De voorgangers - consequente success story
In de tweede helft van 1965 werd de eerste moderne Audi gepresenteerd:
een gemodificeerde versie van de DKW F 102, met een nieuw ontwikkelde
viertaktmotor. Daarnaast was ontwikkelingschef Ludwig Kraus - ondanks
talloze sceptische prognoses - begonnen met de ontwikkeling van een
grotere auto, onder de ontwikkelingscode C1.
In 1968 zette Audi met de introductie van de Audi 100 de eerste stap
in de hogere klasse. Elke volgende C-generatie betekende weer een
volgende mijlpaal op de weg naar het nieuwe premium-model A6.
Met voorwielaandrijving, middeldrukmotor en bijzonder stijve
lichtbouw-carrosserie zette de Audi 100 maatstaven. De beide eerste
versies leverden 80 en 90 pk. Als sportieve variant kwam eind 1970 de
Audi 100 Coupé S met 112 pk op de markt. Sterkere motoren en een
nieuwe neus (vanaf 1974) hielden het model lange tijd actueel.
De tweede generatie werd in 1976 geïntroduceerd als vierdeurs
limousine en had met zijn grote koplampen en achterlichten een zeer
moderne styling. Met de C2 begon Audi naam te maken als technische
trendsetter: vanaf april 1977 werd het topmodel aangedreven door s
werelds eerste in grote aantallen geproduceerde vijfcilindermotor met
benzine-inspuiting. De 136 pk sterke 2.2-motor combineerde de
gecultiveerde loop van een zescilinder met het zuinige verbruik van
een viercilinder.
Een belangrijke mijlpaal in het succes van de C2 was de introductie
van de eerste Audi 100 Avant in augustus 1977. In 1978 paste Audi de
eerste dieselmotor toe. De vijfcilinder met 2,0 liter cilinderinhoud
en een vermogen van 70 pk verraste met zijn geringe verbruik en
overeenkomstig grote actieradius.
De vierde generatie van de Audi 100 debuteerde eind 1990.
Belangrijkste kenmerken van deze C4 waren een krachtig gelijnde en
aërodynamisch geperfectioneerde carrosserie, plus een nieuw en
wendbaar onderstel met grote spoorbreedte. De nieuw ontwikkelde
zescilinder benadrukte de hogere positionering van het model. De S4 en
S4 Avant legden vanaf herfst 1991 de basis voor de S-modellen - zeer
dynamische uitvoeringen met enorm vermogen en quattro-aandrijving. De
absolute topuitvoering van de C4 was vanaf 1992 de Audi S4 4.2, met
4.2 V8-motor en een vermogen van 280 pk.
Naamsverandering: midden jaren negentig gaf Audi met nieuwe
modelbenamingen uitdrukking aan de verdere opwaardering van het merk
tot progressief premium-merk. De Audi 100 werd de Audi A6. De
naamsverandering moest internationaliteit en duidelijkheid uitstralen.
Tegelijkertijd moesten de nieuwe modelnamen de subtiele, tijdloze
élégance van de autos accentueren en ruimte scheppen voor de
introductie van nieuwe modellen.
Visionair en emotioneel - zo luidden de doelstellingen voor de vijfde
generatie, die het progressieve prestige verder moest bevestigen.
Vanaf 1997 loste de C5 deze belofte als sportief-dynamisch model
succesvol in. Naast zijn revolutionaire technologieën overtuigde hij
met zijn aanbod aan moderne motoren en transmissies. In de C5 beleefde
zowel de eerste zescilinder TDI-motor als de multitronic traploze
transmissie zijn première.
Met moderne motoren van vier tot acht cilinders vervulde de A6
nagenoeg alle wensen op het gebied van temperament en prestaties. De
Avant-variant was zeer succesvol als sportieve lifestyle-auto. Audi
bouwde het programma consequent verder uit. Vanaf 1999 zorgden de S6
en S6 Avant voor opzien met hun 340 pk sterke V8-motor.
quattro GmbH deed daar vanaf 2002 nog een schepje bovenop. Met de RS6
op basis van de A6 werd een pure sportwagen met ruimte voor de hele
familie plus bagage aangeboden. En ook in het terrein drong de A6
vanaf begin 2001 door, in de vorm van de Audi allroad quattro. Wederom
een model dat ten grondslag lag aan een totaal nieuw segment. Met zijn
in hoogte verstelbare onderstel, luchtvering en de met extra sperren
uitgebreide quattro-aandrijving slaat hij on- en off-road een
uitstekend en comfortabel figuur.
En met de nieuwe Audi A6, de C6, begint er nu weer een nieuw hoofdstuk
van deze success story.
AutoRai