AutoRai


19-3-2004

Audi A6: succesvol in zijn klasse - vroeger en nu

Aanzienlijk meer dan een miljoen Audis A6 van de vorige generatie - intern C5 genoemd - zijn er tot eind 2003 gebouwd. Als de productie van de A6 en A6 Avant in Neckarsulm en Changchun (China) wordt gestaakt zullen er zon 1,2 miljoen exemplaren van de band zijn gelopen, waarvan circa zestig procent limousines.

In het segment van de premium-modellen is dit een zeer respectabel productieaantal.

Voor de nieuwe A6 heeft Audi nog hogere doelstellingen geformuleerd. Dankzij de overtuigende productkwaliteiten moet een toename van circa tien procent mogelijk zijn. Een eerzuchtig, maar dankzij de bijzondere, beleefbare productkwaliteiten ontwerp en prestaties toch realistisch doel zelfs in een wereldwijd eerder statische automarkt.

Naar verwachting moeten tot eind 2004 zon 70.000 nieuwe Audis A6 hun weg naar de klanten vinden. Vanaf 2005 is een wereldwijde jaarproductie van circa 180.000 autos mogelijk.

De belangrijkste afzetmarkten voor de nieuwe Audi A6 liggen niet alleen in Europa. Weliswaar blijft zon dertig procent van alle geproduceerde limousines in Duitsland, maar het is de verwachting dat
- met vermoedelijk toenemende tendens - bijna een kwart van alle nieuwe A6s in China op de weg zal komen. Ook Noord-Amerika is belangrijk, met circa vijftien procent van de verkopen verdeeld over de VS en Canada. In Europa vormen wederom Italië, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk, met ieder enkele procenten van het totale verkoopvolume, de belangrijkste exportlanden.

Meer dan de helft van alle nieuwe Audis A6 zal, zo wordt verwacht, zijn uitgerust met de permanente vierwielaandrijving quattro. Hetzelfde geldt voor het aantal A6-modellen dat met automatische transmissie is uitgerust. Met zon zestig procent zal de automaat veel populairder zijn dan de handgeschakelde versnellingsbak en de multitronic-transmissie. In Duitsland zal de verhouding handgeschakeld/automaat naar verwachting gelijk zijn, terwijl er in Nederland zon 75 procent automaat gereden zal gaan worden.

Op motorengebied zullen waarschijnlijk de dieselvarianten 2.0 TDI en
3.0 TDI met circa zestig procent van de verkopen het populairst zijn. De beide zescilinder benzine-uitvoeringen 2.4 en 3.2 FSI zullen samen goed zijn voor zon veertig procent.

De voorgangers - consequente success story
In de tweede helft van 1965 werd de eerste moderne Audi gepresenteerd: een gemodificeerde versie van de DKW F 102, met een nieuw ontwikkelde viertaktmotor. Daarnaast was ontwikkelingschef Ludwig Kraus - ondanks talloze sceptische prognoses - begonnen met de ontwikkeling van een grotere auto, onder de ontwikkelingscode C1.

In 1968 zette Audi met de introductie van de Audi 100 de eerste stap in de hogere klasse. Elke volgende C-generatie betekende weer een volgende mijlpaal op de weg naar het nieuwe premium-model A6.

Met voorwielaandrijving, middeldrukmotor en bijzonder stijve lichtbouw-carrosserie zette de Audi 100 maatstaven. De beide eerste versies leverden 80 en 90 pk. Als sportieve variant kwam eind 1970 de Audi 100 Coupé S met 112 pk op de markt. Sterkere motoren en een nieuwe neus (vanaf 1974) hielden het model lange tijd actueel.

De tweede generatie werd in 1976 geïntroduceerd als vierdeurs limousine en had met zijn grote koplampen en achterlichten een zeer moderne styling. Met de C2 begon Audi naam te maken als technische trendsetter: vanaf april 1977 werd het topmodel aangedreven door s werelds eerste in grote aantallen geproduceerde vijfcilindermotor met benzine-inspuiting. De 136 pk sterke 2.2-motor combineerde de gecultiveerde loop van een zescilinder met het zuinige verbruik van een viercilinder.

Een belangrijke mijlpaal in het succes van de C2 was de introductie van de eerste Audi 100 Avant in augustus 1977. In 1978 paste Audi de eerste dieselmotor toe. De vijfcilinder met 2,0 liter cilinderinhoud en een vermogen van 70 pk verraste met zijn geringe verbruik en overeenkomstig grote actieradius.

De vierde generatie van de Audi 100 debuteerde eind 1990. Belangrijkste kenmerken van deze C4 waren een krachtig gelijnde en aërodynamisch geperfectioneerde carrosserie, plus een nieuw en wendbaar onderstel met grote spoorbreedte. De nieuw ontwikkelde zescilinder benadrukte de hogere positionering van het model. De S4 en S4 Avant legden vanaf herfst 1991 de basis voor de S-modellen - zeer dynamische uitvoeringen met enorm vermogen en quattro-aandrijving. De absolute topuitvoering van de C4 was vanaf 1992 de Audi S4 4.2, met
4.2 V8-motor en een vermogen van 280 pk.

Naamsverandering: midden jaren negentig gaf Audi met nieuwe modelbenamingen uitdrukking aan de verdere opwaardering van het merk tot progressief premium-merk. De Audi 100 werd de Audi A6. De naamsverandering moest internationaliteit en duidelijkheid uitstralen. Tegelijkertijd moesten de nieuwe modelnamen de subtiele, tijdloze élégance van de autos accentueren en ruimte scheppen voor de introductie van nieuwe modellen.

Visionair en emotioneel - zo luidden de doelstellingen voor de vijfde generatie, die het progressieve prestige verder moest bevestigen. Vanaf 1997 loste de C5 deze belofte als sportief-dynamisch model succesvol in. Naast zijn revolutionaire technologieën overtuigde hij met zijn aanbod aan moderne motoren en transmissies. In de C5 beleefde zowel de eerste zescilinder TDI-motor als de multitronic traploze transmissie zijn première.

Met moderne motoren van vier tot acht cilinders vervulde de A6 nagenoeg alle wensen op het gebied van temperament en prestaties. De Avant-variant was zeer succesvol als sportieve lifestyle-auto. Audi bouwde het programma consequent verder uit. Vanaf 1999 zorgden de S6 en S6 Avant voor opzien met hun 340 pk sterke V8-motor.

quattro GmbH deed daar vanaf 2002 nog een schepje bovenop. Met de RS6 op basis van de A6 werd een pure sportwagen met ruimte voor de hele familie plus bagage aangeboden. En ook in het terrein drong de A6 vanaf begin 2001 door, in de vorm van de Audi allroad quattro. Wederom een model dat ten grondslag lag aan een totaal nieuw segment. Met zijn in hoogte verstelbare onderstel, luchtvering en de met extra sperren uitgebreide quattro-aandrijving slaat hij on- en off-road een uitstekend en comfortabel figuur.

En met de nieuwe Audi A6, de C6, begint er nu weer een nieuw hoofdstuk van deze success story.