Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
VVA. 2004/857
datum
19-03-2004

onderwerp
Vragen over ophokplicht voor pluimvee
TRC 2004/684

bijlagen

Geachte Voorzitter,

In antwoord op de vragen van het lid Oplaat (VVD) over de ophokplicht voor pluimvee, nr. 2030408980, ingezonden op 23 februari 2004, bericht ik u als volgt.

datum
19-03-2004

kenmerk
VVA. 2004/857

bijlage

1
Kent u het artikel 'Ophokplicht voor pluimvee mist juridische basis'? (Agrarisch Dagblad, 19 februari 2004)

Ja.

2
Het geen ontheffing geven voor verhandeling van eieren van opgehokte Freiland-kippen zorgt ervoor dat er geen basis is voor een ophokplicht van pluimvee. Waarom ziet de minister ophokken niet als veterinaire noodzaak terwijl hij wel spreekt van ontsmettingsmatten op Schiphol? Is het waar dat de ontsmettingsmatten nog niet op Schiphol zijn gearriveerd?

Voor mijn afwegingen met betrekking tot het ophokken van pluimvee verwijs ik naar het u recent aangeboden afschrift van mijn brief die ik gezonden heb aan de Productschappen voor Vee, Vlees en Eieren (PVE) over dit onderwerp.

De ontsmettingsmatten zijn, zoals ik in mijn brief aan de Tweede Kamer van
4 februari 2004 heb gemeld, eind januari 2004 op de luchthaven Schiphol neergelegd om het op zich kleine risico van insleep van vogelpest via schoeisel te verminderen. Reizigers die risicogebieden hebben bezocht, kunnen in contact zijn geweest met het hoogpathogene Aviaire Influenzavirus en dit mogelijk via schoeisel ons land binnen brengen. Van de maatregel gaat ook een waarschuwende werking uit. De logistieke complexiteit op Schiphol maakt het overigens niet eenvoudig om alle reizigers uit de getroffen regio over ontsmettingsmatten te leiden, maar de aanpak functioneert naar behoren.

3
Vindt u dat de vorig jaar getroffen pluimveesector, die nu met het oog op een ernstige ontwikkeling elders in de wereld zelf het initiatief neemt om een dierziekteuitbraak hier te voorkomen, van het kastje naar de muur wordt gestuurd nu de overheid het verzoek tot ophokken niet honoreert in verband met het missen van veterinaire gronden?

Ik begrijp de ongerustheid in de sector heel goed en waardeer hun inspanningen om het virus, dat de sector al zo zwaar getroffen heeft, buiten de deur te houden. Om de redenen zoals ik die in mijn antwoord op de PVE-brief heb geformuleerd, kan ik echter de voorgestelde ophokmaatregel niet onderschrijven. Mijn afwegingen daarover zijn vanaf het begin helder geweest en ik ben dus niet van mening dat de pluimveesector in dit verband van het kastje naar de muur is gestuurd.

4
Vindt u dat het uitblijven van de ophokplicht erg risicovol is, zeker nu de FAO directeur diergezondheid Samuel Jutzi heeft verklaard dat vogelpest mogelijk onuitroeibaar is en mogelijk nog lang zal voortwoekeren in Azië?

In mijn brief aan het PVE heb ik aangegeven waarom een tijdelijke ophokplicht geen oplossing biedt tegen het risico van de insleep van het AI-virus. Dat de vogelpest in Azië nog geruime tijd zal voortwoekeren, acht ook ik een gegeven. Dat de vogelpest wereldwijd niet geheel zal worden uitgeroeid, lijkt mij eveneens aannemelijk. Om de kans op een uitbraak van (besmettelijke) dierziekten, waaronder Aviaire Influenza, in Nederland zo klein mogelijk te maken is er voor pluimvee een aantal instrumenten ontwikkeld waaronder monitoring op Aviaire Influenza van alle bedrijfsmatig gehouden pluimvee in combinatie met het Early Warning Systeem. Deze aanpak is eveneens beschreven in de brief aan het PVE.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

PDF-versie van de brief

Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel
Vragen over ophokplicht voor pluimvee (PDF-formaat, 33 kB)


---