CAMPINA
http://www.campina.nl

Robuuste prestatie Campina bv

Zaltbommel, 19 maart 2004
Zuivelonderneming Campina heeft in een weerbarstige zuivelmarkt de resultaten weten te verbeteren. In veel van de landen waar de onderneming actief is zijn de resultaten verbeterd ten opzichte van 2002. In het verslagjaar heeft Campina marktaandelen weten te verhogen en de toch al financieel solide positie verder versterkt; het garantievermogen steeg naar Euro 656 miljoen oftewel 41,1 procent. De onderneming Campina ligt op koers als het gaat om de implementatie van haar strategie die is gericht op innovatie, harmonisatie, kostenbeheersing, kwaliteit en internationale groei.

De zuivelmarkt had in 2003 te maken met forse en aanhoudende prijsverlagingen voor consumptiemelk en kaas, en lagere opbrengstprijzen van caseïnaten en weipoeder. De verbetering van de commerciële resultaten van Campina en een structurele verlaging van de kosten leidden er echter toe, dat de gevolgen voor de leden-melkveehouders gedeeltelijk konden worden gecompenseerd. De prestatieprijs inclusief btw bedraagt in 2003 Euro 34,56 per 100 kg, Euro 32,85 exclusief btw. Deze daling, al medio vorig jaar aangekondigd door de onderneming, bedraagt Euro 1,54 (exclusief btw) ten opzichte van een daling van Euro 2,29 van de zuivelwaarde.

Campina heeft als onderneming in 2003 een robuuste prestatie geleverd. De resultaten van de buitenlandse activiteiten verbeterden aanzienlijk. Zo wist Campina België het resultaat opnieuw te verbeteren, met name door export. In Rusland werd uitbreiding van productie en afzet gerealiseerd, waardoor er, na grote investeringen in de afgelopen jaren, een positief resultaat kon worden geboekt. Ondanks harde concurrentie en een ongunstige economische ontwikkeling verbeterde in Duitsland, de grootste consumentenmarkt in Europa, het resultaat in vergelijking met vorig jaar. Alleen in Nederland stonden de resultaten onder druk door de lage opbrengstprijzen van met name consumptiemelk en kaas.

De in 2003 gerealiseerde omzet bedroeg Euro 3.655 miljoen en was daarmee Euro 52 miljoen lager (1,4 procent) dan het voorgaande jaar (2002: Euro 3.707 miljoen). De daling van de omzet werd met name veroorzaakt door lagere verkoopprijzen van basisproducten en lagere valutakoersen ten opzichte van de euro, waaronder die van de Amerikaanse dollar, de Russische roebel en het Britse pond. In volume was er sprake van een stijging van circa 3 procent. Het aandeel van de hoofdmerken Campina, Landliebe en Mona in de omzet van consumentenproducten steeg in het boekjaar naar 36 procent met name vanwege de toegenomen afzet onder het Campina-merk buiten Nederland. In 2002 bedroeg dit aandeel nog 28 procent. Campina werd voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot het grootste merk in de Nederlandse supermarkten.

Het innovatietempo van de onderneming is opnieuw verder opgevoerd. De onderneming heeft in tal van landen met succes nieuwe producten gelanceerd. Zo werd in 2003 door het Europees Octrooi Bureau een patent verleend voor geactiveerde lactoferrine dat door DMV International nu al in de Verenigde Staten onder de merknaam Activin op de markt wordt gebracht. Activin zorgt voor de bescherming van vlees en voorkomt voedselvergiftiging. DMV International kreeg bovendien de prestigieuze Europese Golden Award 2003 toegekend voor Textrion Gel, een gelatine vervanger.
Maar ook op het gebied van kant-en-klare consumentenproducten scoorde Campina. Zo kreeg de onderneming in Nederland met Vifit Optimel-vla de Jaarprijs Goede Voeding. Campina Duitsland ontving in 2003 de PriMax, één van de meest felbegeerde prijzen voor de zuivelbranche in Duitsland. Campina kreeg de prijs voor het totale productenpakket in de witte lijn.

Drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, voorzitter Hoofddirectie Campina over het jaar 2003:

Kijkend naar de prestaties van Campina kunnen we concluderen dat de onderneming het niet slecht gedaan heeft. Als we kijken naar de resultaten in het buitenland of naar marktaandelen, is er alle reden om tevreden te zijn. Het merkenbeleid werpt zijn vruchten af; opnieuw is het aandeel van de hoofdmerken in de omzet gegroeid. Onze innovatieve kracht levert nieuwe producten, is goed voor prestigieuze onderscheidingen en is voor menigeen een aansprekende inspiratiebron. Maar we zitten in een soort spagaat. Als onderneming mogen we dan scoren, in een coöperatie vormt een dalende melkprijs geen aanleiding voor tevredenheid. Onze leden-melkveehouders beseffen ook, dat de daling van de melkprijs nog scherper was geweest als ze via hun gezamenlijke onderneming Campina niet hadden geïnvesteerd, maar een daling is toch niet tevredenstellend.

Campina blijft daarom met verve werken aan een verdere uitbouw van haar marktleiderspositie door extra te investeren in innovatie, marktconcepten, internationale schaalvergroting en efficiencyverbeteringen. Daarnaast blijven we actief op het gebied van externe groei. Naast acquisities binnen de Europese Unie zullen we ook groei-opties in andere gebieden van de wereld, zoals Azië, onderzoeken.

Kerncijfers 2003

2003 2002
Omzet (x Euro 1 miljoen) 3.655 3.707
Prestatieprijs per 100 kg in Euro (incl. btw) 34,56 36,24 1) Contante melkprijs 33,56 36,24 1)
Investeringen materiële vaste activa (x Euro 1 miljoen) 138 95 Afschrijvingen materiële vaste activa (x Euro 1 miljoen) 80 80
Eigen vermogen (x Euro 1 miljoen) 524 497 Eigen vermogen (% van balanstotaal) 32,8 31,0 Garantievermogen (x Euro 1 miljoen) 656 617 Garantievermogen (% van balanstotaal) 41,1 38,5 Gemiddeld aantal personeelsleden 6.940 6.872 % werknemers buiten Nederland 53 50
Totaal verwerkte melk (x 1 miljoen kg) 5.222 5.148 Gemiddeld aantal leden-melkleveranciers 9.084 2) 6.823
1) De melkprijsgegevens zijn m.b.t. vet- en eiwitgehaltes vergelijkbaar gemaakt. Exclusief btw daalt de prestatieprijs met Euro
1,54 ten opzichte van 2002.

2) Met ingang van 2003 zijn veehouders in Nederland, Duitsland en België rechtstreeks lid van de zuivelcoöperatie Campina u.a.

Belangrijke ontwikkelingen in het jaar 2003

Campinas melkprijs en vermogensvorming. De maatstaf voor het resultaat van de coöperatie Campina is de prestatieprijs per 100 kg melk, het beschikbare melkgeld voor de leden-melkveehouders. Deze prestatieprijs inclusief btw bedraagt Euro 34,56 per 100 kg, Euro 32,85 exclusief btw, een daling van Euro1,54 (exclusief btw) ten opzichte van 2002, bij gelijke gehaltes aan vet en eiwit in melk. De daling van de prestatieprijs werd met name veroorzaakt door forse en aanhoudende prijsverlagingen voor kaas en lagere opbrengstprijzen van caseïnaten en consumptiemelk. De zuivelwaarde daalde hierdoor met Euro 2,29 ten opzichte van 2002. De zuivelwaarde is een gemiddelde opbrengstprijs van diverse basiszuivelproducten zoals onder meer kaas, boter en melkpoeder. Bovendien bleef, in samenhang met de ontwikkelingen op de kaasmarkt, de weipoederopbrengst achter bij die van 2002. De terughoudendheid van consumenten in hun bestedingspatroon leidde ertoe dat de positie van de luxere producten verzwakte ten opzichte van het meer eenvoudige en laaggeprijsde aanbod. In Noord-West Europa versterkten de discountwinkels met huismerken hun positie in de markt. De prijzenslag tussen retailers in Nederland was in het boekjaar nog van beperkte invloed op de resultaten van Campina. De verbetering van de commerciële resultaten van de onderneming en een structurele verlaging van de kosten leidden er echter toe dat de gevolgen voor de leden-melkveehouders, zij het gedeeltelijk konden, worden gecompenseerd.

Aan het einde van 2003 werd het aandelenbelang Wessanen verkocht, tegen een hogere opbrengst dan de beurskoers ultimo 2002. Met de verkoop van het aandelenpakket, met een gerealiseerde boekwinst van Euro 19,5 miljoen, maakte Campina een niet-strategisch kapitaalbeslag liquide. Het effect op de exploitatierekening werd gecompenseerd door lagere overige boekwinsten (in 2002 verkoop Wassenaar) en hogere eenmalige lasten in 2003 (onder meer reorganisaties).

De voorgestelde toevoeging aan de algemene reserve bedraagt Euro 1,00 per 100 kg melk voor 2003 oftewel Euro 35 miljoen. Het Bestuur stelt tevens voor om de uitgifte van achtergestelde obligaties vast te stellen op Euro 0,50 per 100 kg geleverde melk (2002: Euro 1,50), oftewel Euro 17 miljoen. De Ledenraad van Campina zal op 26 mei a.s. een besluit over deze voorstellen nemen. De contante melkprijs inclusief btw is Euro 33,56. Deze laat zich slecht vergelijken met 2002 (Euro 36,41) omdat in 2002 geen reservering heeft plaatsgevonden ten behoeve van het eigen vermogen. Verder was er in 2002 sprake van een compensatie-uitkering in contanten van Euro 1,68 per 100 kg geleverde melk (inclusief btw) in verband met de afwaardering van het aandelenbelang in Koninklijke Wessanen N.V.

Financieel zeer solide. Het garantievermogen bestaat uit het groepsvermogen en de door de leden-melkveehouders gekochte achtergestelde obligaties. Dit garantievermogen is in 2003 gestegen naar Euro 656 miljoen, oftewel 41 procent van het balanstotaal. Het eigen vermogen bedraagt ultimo 2003 Euro 524 miljoen. Dit is 32,8 procent van het balanstotaal (2002: 31,0 procent).

Toegevoegde waarde producten bewijzen hun waarde. Voor Campina werd het jaar gekenmerkt door een verbetering van de resultaten in veel van de landen waar de onderneming actief is. Alleen in Nederland stonden de resultaten onder druk door de lagere opbrengstprijzen van met name consumptiemelk. De economische groei was wereldwijd minder gunstig dan oorspronkelijk verwacht. De export van zuivelproducten vanuit de Europese Unie werd hierdoor over het algemeen bemoeilijkt en is mede negatief beïnvloed door de sterke koersstijging van de euro. De Europese zuivelmarkt werd geconfronteerd met een te ruim aanbod van met name halfharde kaas, waardoor de kaasprijzen sterk daalden. In Noord-West Europa versterkten de discountwinkels met huismerken hun positie in de markt. In Nederland was sprake van een sterke prijsfocus van retailorganisaties. Dit was vooral merkbaar na de zomerperiode. Ondanks het feit dat het zuiveljaar 2003 een structureel moeilijk jaar was, heeft Campina de daling van de zuivelmarkt voor een deel weten te compenseren door betere commerciële resultaten en lagere kosten. De strategie van Campina om meer toegevoegde waarde producten te produceren bewees zijn waarde.

Merkenstrategie succesvol. Bouwen aan merken is een essentieel onderdeel van de groeistrategie van Campina. Immers, merken maken toegevoegde waarde voor de consument herkenbaar en binden afnemers en consumenten aan de onderneming. Campina concentreert haar marktinvesteringen op de hoofdmerken Campina, Landliebe en Mona. Het aandeel van deze merken in de omzet van consumentenproducten steeg in 2003 naar 36 procent (2002: 28 procent) vanwege de toegenomen afzet onder het Campina-merk buiten Nederland. In Duitsland nam het marktaandeel van Campina verder toe. De bekendheid van het Campina-merk is in Duitsland in korte tijd verdubbeld. In Nederland werd Campina voor het tweede achtereenvolgende jaar het grootste merk in de supermarkten.

Innovatiestrategie op koers. In de zomer van 2003 bundelde Campina het werken aan innovatie op het gebied van witte zuivel (consumptiemelkproducten, yoghurt en desserts) in Campina Innovation in Wageningen, het hart van de Nederlandse Food Valley, waar vele bedrijven en instellingen gevestigd zijn die zich bezig houden met onderzoek en ontwikkeling op het gebied van voeding. Dankzij Campina Innovation kunnen marktrijpe concepten voor de groepen Campina Nederland, Campina Duitsland en Campina International sneller en tegen lagere kosten worden gerealiseerd.
In 2003 werd door het Europees Octrooi Bureau een patent verleend voor geactiveerde lactoferrine dat door DMV International in de Verenigde Staten onder de merknaam Activin op de markt wordt gebracht. Activin zorgt voor de bescherming van vlees en voorkomt besmetting door bacteriën. DMV International kreeg bovendien de prestigieuze Europese Golden Award 2003 toegekend voor Textrion Gel, een gelatine vervanger. Maar ook op het gebied van kant-en-klare consumentenproducten scoorde Campina goed. Zo kreeg de onderneming in Nederland met Vifit Optimel-vla de Jaarprijs voor Goede Voeding. Campina Duitsland ontving in 2003 de PriMax, één van de meest felbegeerde prijzen voor de zuivelbranche, voor het totale productenpakket in de witte lijn.

Kostenbewustzijn een vanzelfsprekend thema. Campina streeft voortdurend naar mogelijkheden om kosten te verminderen en synergievoordelen te realiseren. Kostenbewustzijn is een vanzelfsprekend thema binnen de onderneming. In het verslagjaar werden de activiteiten van het yoghurt- en dessertbedrijf Strothmann binnen de groep Campina Duitsland geïntegreerd. Verder werd aan het einde van het jaar het productiebedrijf in Wuppertal gesloten. Deze maatregelen resulteerden in aanvullende synergievoordelen en kostenbesparingen. In 2003 werden nieuwe projecten gestart om de productieprocessen en schaalgrootte te optimaliseren, bijvoorbeeld door het plan Innovatie Versproductie Nederland (concentratie zuivelspecialiteiten in nieuwe fabriek in Maasdam en sluiting productielocaties Woerden en Hilversum) en de productieconcentratie van langhoudbare consumptiemelkproducten in Aalter (België).

Internationale harmonisatie verdient zich terug. Campina staat voor sterke marktposities in de consumentenmarkten van Nederland, Duitsland en België, maar is ook synoniem voor een snel groeiend merk in bijvoorbeeld Rusland. Voor de onderneming is het de uitdaging het beste van die marktposities te bundelen en met harmonisatie van merkenbeleid, werkwijzen en organisatiestructuur tegen zo beperkt mogelijke kosten verdere groei te realiseren. Het bouwen van enkele hoofdmerken (Campina, Landliebe en Mona) maakt het mogelijk de middelen gerichter in te zetten, bijvoorbeeld op het gebied van reclame, promotie en productontwikkeling. Maar harmonisatie strekte zich in 2003 ook uit tot inkoop, product specificatie systemen, productstandaardisatie, informatiesystemen en uniformiteit in communicatie via het internet.

Hoeveelheid verwerkte melk neemt toe. De totale hoeveelheid verwerkte melk in 2003 was met 5.222 miljoen kg melk 74 miljoen kg hoger dan in het voorgaande jaar. Deze stijging werd met name veroorzaakt door een grotere aanvoer van melk bij Campina Duitsland door de overname van Strothmann. In Nederland was sprake van een daling als gevolg van lagere bijkopen van melk bij externe leveranciers. In Polen en Rusland werd meer melk verwerkt door toename van de productie in Rusland.

Een nieuwe dimensie in kwaliteit. Een sterk merk stelt eisen aan de kwaliteit van zuivelproducten. Campina zette in 2003 een eigen internationale kwaliteitsstandaard op: Q2, kwaliteit in het kwadraat oftewel een nieuwe dimensie in kwaliteit. Doel van het project is een internationale Campina-standaard voor beheersing van kwaliteit en voedselveiligheid te realiseren. Deze kwaliteitsstandaard vorm een belangrijke basis voor het imago van de merkproducten. Het verbeterproject Q2 is gericht op alle productiebedrijven en ondersteunende afdelingen van Campina en rust op vier pijlers: kwaliteitsverbetering, kwaliteitsaudits, kwaliteitsbewustzijn en kwaliteitskosten.

Historische stap op het internationale coöperatieve pad. Met ingang van 2003 zijn veehouders in Nederland, Duitsland en België rechtstreeks lid van de zuivelcoöperatie Campina u.a. Dit vormde het sluitstuk in het fusieproces tussen Campina, de Duitse coöperatie Milchwerke Köln/Wuppertal en De Verbroedering in België. Door deze fusie was een nieuwe opbouw van de coöperatieve organisatie noodzakelijk. Samenhangend met de nieuwe opbouw zijn er in het voorjaar integrale verkiezingen gehouden voor de Afdelingsbesturen, Ledenraad, Kringen, Coöperatieraad en Bestuur. Als gevolg van de uitbreiding van het werkgebied van de coöperatie en het bereiken van de maximale zittingsduur, had er een aanzienlijke wijziging plaats in het bestuurlijk kader van de coöperatie. Een internationaal opererende coöperatie vraagt ook een maatschappelijk/organisatorische inbedding in de landen waarin Campina actief is. Om die reden werd Campina lid van het Rheinisch Westfälisch Genossenschaftsverband.

In de geest van de Code Tabaksblat. Eén van de kenmerken van het coöperatieve karakter van Campina is de belangrijke invloed die haar leden uitoefenen op de coöperatie en de door haar gedreven onderneming. Met het oog daarop borgen de juridische structuur, de organisatorische- en bedrijfsprocessen van Campina een deugdelijk toezicht op de gang van zaken binnen zowel de coöperatie als de onderneming. De Code Tabaksblat is geschreven voor beursgenoteerde ondernemingen. De structuur en de inrichting van beursgenoteerde ondernemingen wijken af van die van de coöperatie. Zo verwijst de Code naar een aantal organen van een beursgenoteerde onderneming die de coöperatie niet kent. Tevens heeft de coöperatie een aantal kenmerken die niet beschreven worden in de Code. Door de Code wordt verder een scheiding beoogd tussen Raad van Commissarissen en aandeelhouders. Binnen de coöperatieve structuur van Campina past een dergelijke onafhankelijkheid niet. Niettemin handelt Campina wel in de geest van hetgeen in de Code Tabaksblat is vastgelegd.

Verwachting 2004, Verdere druk op resultaten in Nederland. Groei-opties buiten Europa
Voor het jaar 2004 verwacht de onderneming verdere druk op de resultaten in Nederland. Ook denkt Campina aan groei-opties buiten Europa. Campina blijft met verve werken aan het verder uitbouwen van haar marktleiderspositie, door extra te investeren in innovatie, marktconcepten, internationale schaalvergroting en efficiencyverbeteringen. Daar maakt de onderneming in het jaar 2004 Euro 170 miljoen voor vrij, exclusief acquisities. Daarnaast blijft Campina actief op het gebied van externe groei. Naast acquisities binnen de Europese Unie zullen ook groei-opties in andere gebieden van de wereld, zoals Azië, worden onderzocht.

Campina verwacht de plannen te kunnen uitvoeren binnen het financieringsbeleid, dat met de leden-melkveehouders is afgesproken.

Noot voor de redactie:

Campina is een internationale coöperatieve onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van zuivel- en zuivelverwante consumentenproducten en hoogwaardige ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie. Campina telt ongeveer 6.900 werknemers en heeft een jaaromzet van circa Euro
3,7 miljard. De onderneming bezet topposities in de markten waarin ze actief is met consumentenmerken als Campina, Landliebe en Mona. Daarnaast opereert Campina wereldwijd met haar groep Industriële Producten. Deze ingrediëntengroep, met de divisie DMV International, is een succesvolle partner voor de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.

www.campina.com

Voor nadere informatie:
Campina Corporate Communication
T +31 (0) 418 571316

Groep Campina Nederland
61623; Campina voor het tweede achtereenvolgende jaar grootste merk in de supermarkt
61623; Lagere omzet, lager resultaat
61623; Start nieuwbouw fabriek Maasdam

2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 778 817
Personeel 1.634 1.716

In een markt die qua volume dalende is, zag Campina in Nederland haar marktaandeel stijgen. Het resultaat van de groep daalde echter ten opzichte van vorig jaar vanwege verminderde opbrengstprijzen. De productintroducties van Campina in Nederland, konden de lagere opbrengsten niet voldoende compenseren. Sinds september 2003 is in de Nederlandse supermarkten sprake van een grote prijzenslag. Dit zal naar verwachting tot verdere druk op de opbrengstprijzen kunnen leiden.

Campina Nederland is met innovatie goed op weg. Vifit Optimel ontwikkelde zich tot de meest succesvolle introductie in zuivel van het jaar 2003. Dat Optimel-vla met 0 procent vet, de Jaarprijs Goede Voeding ontving, past in het beeld van lekker en verantwoord eten, dat Optimel uitstraalt. Onder het merk Vifit werd ook Choless Control op de markt gebracht, een assortiment cholesterolverlagende zuivel met yoghurt en yoghurtdranken.

Met de bouw van een nieuwe fabriek in Maasdam, werkte Campina Nederland verder aan het plan Innovatie Versproductie. Dat plan voorziet ook in de sluiting van de fabriek in Woerden en in Hilversum en een uitbreiding van de productiecapaciteit in Elsterwerda (Duitsland).

De business unit Out of Home (zuivel voor de buitenhuishoudelijke markt) breidde in 2003 haar marktpositie verder uit. De business unit Consumer Cream Products is Europees marktleider in room in spuitbussen. In de totale afzet van room nam het aandeel onder Campina-merk toe.

De totale markt voor biologische zuivel groeide in 2003 met drie procent. De omzet van De groene koe, het merk van Campina Nederland voor biologische zuivel, nam in 2003 aanzienlijk toe. Daarmee bouwde Ecomel haar positie van marktleider verder uit.

Groep Campina Duitsland
111)61623; Integratie van Strothmann voltooid
61623; Introductie desserts en het gezonde-zuivelconcept Optiwell 61623; Winnaar PriMax 2003

2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 929 948
Personeel 2.104 1.955

De groep slaagde er in 2003 in nieuwe wegen in te slaan, bijvoorbeeld met de Strudelproducten, gedraaide zuivel) in doorzichtige verpakkingen, die uitstekend ontvangen zijn door de handel en de consument. Ook het Optiwell-concept met laagcalorische zuivel sloeg goed aan in de markt.

Ondanks een scherpe concurrentie in Duitsland en het feit dat consumenten vaker kiezen voor private labels, verbeterde Campina Duitsland de resultaten in vergelijking met 2002. De economische ontwikkeling in Duitsland is momenteel ongunstig. De discounters slaagden er in hun marktaandeel aanzienlijk uit te breiden. Dat ging ten koste van de leveranciers van merkartikelen. De totale binnenlandse omzet van het Campina-merk ontwikkelde zich duidelijk positiever. Dit was onder meer te danken aan de overname van de firma Strothmann in Gütersloh.

In het segment voor desserts bouwde de onderneming haar positie als marktleider verder uit. Dit was onder meer te danken aan innovaties in met name het dessert- en yoghurtsegment. Sahneflammerie, een slagroomtoetje met chocoladesaus, griesmeelpudding en roompudding van Landliebe zijn daar sprekende voorbeelden van. Sinds de herfst van 2003 is er bovendien chocopudding met room van Landliebe in de winkels te vinden. In het najaar werden diverse producten van Campina onderscheiden. Het bedrijf ontving de PriMax, een van de meest felbegeerde prijzen voor de zuivelbranche. Campina kreeg de prijs voor het totale productenpakket in de witte lijn. De bekendheid van het Campina-merk verdubbelde binnen zes maanden van 14 procent naar 31 procent.

Het zuivelbedrijf Strothmann, dat begin 2003 door Campina werd overgenomen, is geïntegreerd in Campina Duitsland. Het groeien naar één sterke groep in Duitsland gaat gepaard met het bereiken van schaal- en kostenvoordelen.

Veel aandacht ging uit naar het optimaliseren van de yoghurt- en dessertproductie. Dat had onder meer de sluiting van de vestiging in Wuppertal tot gevolg. In Elsterwerda wordt hard gewerkt aan het opschalen van de productiecapaciteit om uit te kunnen groeien tot een toonaangevend productiebedrijf voor onder andere zoete desserts in de West- en Oost Europese markt.

Groep Campina International
61623; Uitbreiding productie en afzet in Rusland 61623; Merkwissel in België
61623; Start Campina in Roemenië

2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 493 508
Personeel 1.164 1.202

De groep Campina International bereikte in 2003 een tevredenstellend resultaat. Hoewel de sterke euro ten opzichte van lokale valuta (de Amerikaanse dollar, de Poolse zloty, de Russische roebel en het Britse pond) de groep parten speelde, heeft de groep de opwaartse lijn van de afgelopen jaren voortgezet.

In Rusland werd verder gewerkt aan een vergroting van het afzetvolume en het marktaandeel van fruityoghurt. Campina is een van de grote aanbieders in dit segment van de markt. De devaluatie van de roebel ten opzichte van de euro zette de marges onder druk. Toch werd in Rusland, na de grote investeringen die hier de afgelopen jaren zijn gepleegd, voor het eerst een positief resultaat geboekt. De moeilijke economische situatie in Polen had een ongunstige invloed op de omzet in Polen. Het resultaat bleef daardoor beneden de verwachting.

Campina België wist het resultaat van de West-Europese activiteiten in 2003 opnieuw te verbeteren. Met melk onder merk blijft Campina marktleider met de merken Campina en Joyvalle. In het Verenigd Koninkrijk en Spanje werd een substantiële groei in de afzet geboekt. In Roemenië is de groep gestart om, in nauwe samenwerking met een lokale producent, yoghurt te maken naar de kwaliteitsstandaarden van Campina.

In diverse landen werden nieuwe producten onder het Campina-merk geïntroduceerd. Zo werd in België CLA-melk (Conjugated Linolic Acid, melk met een hoger percentage onverzadigde vetzuren) succesvol in de markt gezet.

In Rusland werd in het verslagjaar een derde productielijn in bedrijf gesteld en een nieuw magazijn in gebruik genomen. Dit laatste biedt belangrijke kostenvoordelen voor de distributie van zuivelproducten in Rusland. Bij Campina in België werden in de fabriek in Aalter voorbereidingen getroffen voor de overplaatsing van de productie in 2004 van lang houdbare zuiveldranken van de vestiging in Sleidinge (België).

Groep Kaas en Boter
61623; Teleurstellend kaasjaar
61623; Explosieve groei voorverpakte kaassoorten 61623; Introductie light variant Buttergold in Duitsland

2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 993 931
Personeel 876 849

De resultaten van de Groep Kaas en Boter lieten in 2003 een wisselend beeld zien. In lijn met de marktontwikkelingen voor Goudse en Maasdammer kaas liet het resultaat van de divisie Campina Holland Cheese een teleurstellende ontwikkeling zien. Desondanks heeft Campina Holland Cheese een betere prestatie geleverd dan op grond van de marktontwikkelingen verwacht mocht worden.

Het afzetvolume van traditionele, halfharde kazen en merkkazen bleef in het jaar 2003, net als in voorgaande jaren - nagenoeg constant. De ontwikkeling van de merkkazen stond echter wel enigszins onder druk als gevolg van de economische tegenwind. De trend naar meer vraag naar voorverpakte kaas zette in 2003 verder door.

De strategie van Campina Holland Cheese en Campina Passendale om meer rechtstreeks te leveren aan de detailhandel werd in 2003 verder ingevuld. In 2003 was de focus van de kaasdivisie gericht op verdere groei van de merkkazen. Vooral Milner, Arina, Campina Mondial en Passendale scoorden goed. Milner is inmiddels het tweede merk in België in het segment gezondheidskazen (kazen met een lager vetgehalte). In Nederland is Milner marktleider in het segment light kaas. Arina Le berger (gatenkaas bereid uit geitenmelk) werd na de succesvolle introductie in Duitsland ook in Nederland op de markt gebracht. Met name door deze geitenkaas groeide Arina in 2003 fors.
Eind november 2003 opende Campina Holland Cheese in Born een volledig geautomatiseerde grootverpakkingslijn.

In een consumentenmarkt die gekenmerkt werd door felle concurrentie tussen retailers zette Campina Buttergold goede prestaties neer. Zo groeide met name de afzet van botervlootjes en
laag-vet producten onder merk (Campina Botergoud, Buttergold en Leichtgold) in landen als Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Met haar industriële producten opereert Campina Buttergold zeer nadrukkelijk wereldwijd. Vooral de afzet van speciaalproducten groeide in 2003 fors: de omzet nam toe met meer dan veertig procent. Ook werd de positie in het Verre Oosten versterkt.

Groep Industriële Producten
61623; Winnaar prijs meest innovatieve ingrediënt tijdens Food Ingredients Europe 'Exhibition'
61623; Groei strategische business lines
61623; Moeilijk jaar voor caseïnaten

2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 459 503
Personeel 968 985

De resultaten van de groep lieten een gevarieerd beeld zien. DMVs strategische business lines Pharma (draagstoffen voor de farmaceutische industrie), Nutrition (hoogwaardige ingrediënten voor fabrikanten van dieetproducten en voedingssupplementen) en Food (ingrediënten voor de ijs-, bakkerij- en zuivelindustrie) zijn sterk gegroeid ten opzichte van 2002. Het totale resultaat van de groep Industriële Producten werd daardoor gunstig beïnvloed. Daartegenover staat dat de opbrengsten voor generieke producten te lijden hadden onder slechte wereldmarktomstandigheden.

In 2003 is het project Dairy Storm afgerond, een project dat zich richtte op het verbeteren
van de interne organisatie om in de markt beter te kunnen presteren. Het verslagjaar stond bovendien in het teken van de ombouw van het bedrijf in Nörten-Hardenberg in Duitsland tot een productielocatie voor direct tableteerbare lactose. Het productiebedrijf in Delhi (Verenigde Staten) verwierf als eerste in de Verenigde Staten een HACCP-RvA certificering.

De overname begin 2003 van een deel van de bedrijfsactiviteiten van Avebe in Foxhol (Nederland), voor de productie van tablet-uiteenvalmiddelen, betekende een toevoeging aan het productenpakket van de business line Pharma met specialistische producten voor de farmaceutische industrie.

Innovatie droeg in 2003 in belangrijke mate bij aan het realiseren van de strategie van de groep Industriële Producten. Bij DMV Pharma was er succes in de markt met nieuwe producten in de range van inhalatielactose en een nieuwe variant van direct tableteerbare lactose. In de business line Nutrition werden twee nieuwe bio-actieve componenten gelanceerd. Eén ervan is Peptide C12, een eiwitfractie, die op een natuurlijke wijze bijdraagt aan de verlaging van de bloeddruk. Bovendien werd aan het einde van het jaar Cysteine-peptide geïntroduceerd, dat zorgt voor een verbetering van de leverfunctie van de mens.
Daarnaast werd een goedkeuring verkregen van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) voor de verwerking van geactiveerd lactoferrine, dat onder de merknaam Activin is gepatenteerd. Activin zorgt voor de bescherming van vlees en voorkomt voedselvergiftiging. Verder zorgden enkele nieuwe eiwithydrolysaten voor volumegroei en een verhoging van het marktaandeel.

Tijdens de Food Ingredients Europe in Frankfurt, dé vakbeurs voor producenten van ingrediënten, werd aan DMV International de Food Ingredients Golden Award 2003 toegekend voor Textrion Gel, een gelatine vervanger.

De niet-strategische activiteiten op het gebied van jongveevoeders in België (Nukamel) werden verkocht.

19 mrt 04 13:50