CAMPINA
http://www.campina.nl
Robuuste prestatie Campina bv
Zaltbommel, 19 maart 2004
Zuivelonderneming Campina heeft in een weerbarstige zuivelmarkt de
resultaten weten te verbeteren. In veel van de landen waar de
onderneming actief is zijn de resultaten verbeterd ten opzichte van
2002. In het verslagjaar heeft Campina marktaandelen weten te verhogen
en de toch al financieel solide positie verder versterkt; het
garantievermogen steeg naar Euro 656 miljoen oftewel 41,1 procent. De
onderneming Campina ligt op koers als het gaat om de implementatie van
haar strategie die is gericht op innovatie, harmonisatie,
kostenbeheersing, kwaliteit en internationale groei.
De zuivelmarkt had in 2003 te maken met forse en aanhoudende
prijsverlagingen voor consumptiemelk en kaas, en lagere
opbrengstprijzen van caseïnaten en weipoeder. De verbetering van de
commerciële resultaten van Campina en een structurele verlaging van de
kosten leidden er echter toe, dat de gevolgen voor de
leden-melkveehouders gedeeltelijk konden worden gecompenseerd. De
prestatieprijs inclusief btw bedraagt in 2003 Euro 34,56 per 100 kg,
Euro 32,85 exclusief btw. Deze daling, al medio vorig jaar
aangekondigd door de onderneming, bedraagt Euro 1,54 (exclusief btw)
ten opzichte van een daling van Euro 2,29 van de zuivelwaarde.
Campina heeft als onderneming in 2003 een robuuste prestatie geleverd.
De resultaten van de buitenlandse activiteiten verbeterden
aanzienlijk. Zo wist Campina België het resultaat opnieuw te
verbeteren, met name door export. In Rusland werd uitbreiding van
productie en afzet gerealiseerd, waardoor er, na grote investeringen
in de afgelopen jaren, een positief resultaat kon worden geboekt.
Ondanks harde concurrentie en een ongunstige economische ontwikkeling
verbeterde in Duitsland, de grootste consumentenmarkt in Europa, het
resultaat in vergelijking met vorig jaar. Alleen in Nederland stonden
de resultaten onder druk door de lage opbrengstprijzen van met name
consumptiemelk en kaas.
De in 2003 gerealiseerde omzet bedroeg Euro 3.655 miljoen en was
daarmee Euro 52 miljoen lager (1,4 procent) dan het voorgaande jaar
(2002: Euro 3.707 miljoen). De daling van de omzet werd met name
veroorzaakt door lagere verkoopprijzen van basisproducten en lagere
valutakoersen ten opzichte van de euro, waaronder die van de
Amerikaanse dollar, de Russische roebel en het Britse pond. In volume
was er sprake van een stijging van circa 3 procent. Het aandeel van de
hoofdmerken Campina, Landliebe en Mona in de omzet van
consumentenproducten steeg in het boekjaar naar 36 procent met name
vanwege de toegenomen afzet onder het Campina-merk buiten Nederland.
In 2002 bedroeg dit aandeel nog 28 procent. Campina werd voor het
tweede achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot het grootste merk in de
Nederlandse supermarkten.
Het innovatietempo van de onderneming is opnieuw verder opgevoerd. De
onderneming heeft in tal van landen met succes nieuwe producten
gelanceerd. Zo werd in 2003 door het Europees Octrooi Bureau een
patent verleend voor geactiveerde lactoferrine dat door DMV
International nu al in de Verenigde Staten onder de merknaam Activin
op de markt wordt gebracht. Activin zorgt voor de bescherming van
vlees en voorkomt voedselvergiftiging. DMV International kreeg
bovendien de prestigieuze Europese Golden Award 2003 toegekend voor
Textrion Gel, een gelatine vervanger.
Maar ook op het gebied van kant-en-klare consumentenproducten scoorde
Campina. Zo kreeg de onderneming in Nederland met Vifit Optimel-vla de
Jaarprijs Goede Voeding. Campina Duitsland ontving in 2003 de PriMax,
één van de meest felbegeerde prijzen voor de zuivelbranche in
Duitsland. Campina kreeg de prijs voor het totale productenpakket in
de witte lijn.
Drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, voorzitter Hoofddirectie Campina over het
jaar 2003:
Kijkend naar de prestaties van Campina kunnen we concluderen dat de
onderneming het niet slecht gedaan heeft. Als we kijken naar de
resultaten in het buitenland of naar marktaandelen, is er alle reden
om tevreden te zijn. Het merkenbeleid werpt zijn vruchten af; opnieuw
is het aandeel van de hoofdmerken in de omzet gegroeid. Onze
innovatieve kracht levert nieuwe producten, is goed voor prestigieuze
onderscheidingen en is voor menigeen een aansprekende inspiratiebron.
Maar we zitten in een soort spagaat. Als onderneming mogen we dan
scoren, in een coöperatie vormt een dalende melkprijs geen aanleiding
voor tevredenheid. Onze leden-melkveehouders beseffen ook, dat de
daling van de melkprijs nog scherper was geweest als ze via hun
gezamenlijke onderneming Campina niet hadden geïnvesteerd, maar een
daling is toch niet tevredenstellend.
Campina blijft daarom met verve werken aan een verdere uitbouw van
haar marktleiderspositie door extra te investeren in innovatie,
marktconcepten, internationale schaalvergroting en
efficiencyverbeteringen. Daarnaast blijven we actief op het gebied van
externe groei. Naast acquisities binnen de Europese Unie zullen we ook
groei-opties in andere gebieden van de wereld, zoals Azië,
onderzoeken.
Kerncijfers 2003
2003 2002
Omzet (x Euro 1 miljoen) 3.655 3.707
Prestatieprijs per 100 kg in Euro (incl. btw) 34,56 36,24 1)
Contante melkprijs 33,56 36,24 1)
Investeringen materiële vaste activa (x Euro 1 miljoen) 138 95
Afschrijvingen materiële vaste activa (x Euro 1
miljoen) 80 80
Eigen vermogen (x Euro 1 miljoen) 524 497
Eigen vermogen (% van balanstotaal) 32,8 31,0
Garantievermogen (x Euro 1 miljoen) 656 617
Garantievermogen (% van balanstotaal) 41,1 38,5
Gemiddeld aantal personeelsleden 6.940 6.872
% werknemers buiten Nederland 53 50
Totaal verwerkte melk (x 1 miljoen kg) 5.222 5.148
Gemiddeld aantal leden-melkleveranciers 9.084 2) 6.823
1) De melkprijsgegevens zijn m.b.t. vet- en eiwitgehaltes
vergelijkbaar gemaakt. Exclusief btw daalt de prestatieprijs met Euro
1,54 ten opzichte van 2002.
2) Met ingang van 2003 zijn veehouders in Nederland, Duitsland en
België rechtstreeks lid van de zuivelcoöperatie Campina u.a.
Belangrijke ontwikkelingen in het jaar 2003
Campinas melkprijs en vermogensvorming. De maatstaf voor het resultaat
van de coöperatie Campina is de prestatieprijs per 100 kg melk, het
beschikbare melkgeld voor de leden-melkveehouders. Deze prestatieprijs
inclusief btw bedraagt Euro 34,56 per 100 kg, Euro 32,85 exclusief
btw, een daling van Euro1,54 (exclusief btw) ten opzichte van 2002,
bij gelijke gehaltes aan vet en eiwit in melk. De daling van de
prestatieprijs werd met name veroorzaakt door forse en aanhoudende
prijsverlagingen voor kaas en lagere opbrengstprijzen van caseïnaten
en consumptiemelk. De zuivelwaarde daalde hierdoor met Euro 2,29 ten
opzichte van 2002. De zuivelwaarde is een gemiddelde opbrengstprijs
van diverse basiszuivelproducten zoals onder meer kaas, boter en
melkpoeder. Bovendien bleef, in samenhang met de ontwikkelingen op de
kaasmarkt, de weipoederopbrengst achter bij die van 2002. De
terughoudendheid van consumenten in hun bestedingspatroon leidde ertoe
dat de positie van de luxere producten verzwakte ten opzichte van het
meer eenvoudige en laaggeprijsde aanbod. In Noord-West Europa
versterkten de discountwinkels met huismerken hun positie in de markt.
De prijzenslag tussen retailers in Nederland was in het boekjaar nog
van beperkte invloed op de resultaten van Campina. De verbetering van
de commerciële resultaten van de onderneming en een structurele
verlaging van de kosten leidden er echter toe dat de gevolgen voor de
leden-melkveehouders, zij het gedeeltelijk konden, worden
gecompenseerd.
Aan het einde van 2003 werd het aandelenbelang Wessanen verkocht,
tegen een hogere opbrengst dan de beurskoers ultimo 2002. Met de
verkoop van het aandelenpakket, met een gerealiseerde boekwinst van
Euro 19,5 miljoen, maakte Campina een niet-strategisch kapitaalbeslag
liquide. Het effect op de exploitatierekening werd gecompenseerd door
lagere overige boekwinsten (in 2002 verkoop Wassenaar) en hogere
eenmalige lasten in 2003 (onder meer reorganisaties).
De voorgestelde toevoeging aan de algemene reserve bedraagt Euro 1,00
per 100 kg melk voor 2003 oftewel Euro 35 miljoen. Het Bestuur stelt
tevens voor om de uitgifte van achtergestelde obligaties vast te
stellen op Euro 0,50 per 100 kg geleverde melk (2002: Euro 1,50),
oftewel Euro 17 miljoen. De Ledenraad van Campina zal op 26 mei a.s.
een besluit over deze voorstellen nemen. De contante melkprijs
inclusief btw is Euro 33,56. Deze laat zich slecht vergelijken met
2002 (Euro 36,41) omdat in 2002 geen reservering heeft plaatsgevonden
ten behoeve van het eigen vermogen. Verder was er in 2002 sprake van
een compensatie-uitkering in contanten van Euro 1,68 per 100 kg
geleverde melk (inclusief btw) in verband met de afwaardering van het
aandelenbelang in Koninklijke Wessanen N.V.
Financieel zeer solide. Het garantievermogen bestaat uit het
groepsvermogen en de door de leden-melkveehouders gekochte
achtergestelde obligaties. Dit garantievermogen is in 2003 gestegen
naar Euro 656 miljoen, oftewel 41 procent van het balanstotaal. Het
eigen vermogen bedraagt ultimo 2003 Euro 524 miljoen. Dit is 32,8
procent van het balanstotaal (2002: 31,0 procent).
Toegevoegde waarde producten bewijzen hun waarde. Voor Campina werd
het jaar gekenmerkt door een verbetering van de resultaten in veel van
de landen waar de onderneming actief is. Alleen in Nederland stonden
de resultaten onder druk door de lagere opbrengstprijzen van met name
consumptiemelk. De economische groei was wereldwijd minder gunstig dan
oorspronkelijk verwacht. De export van zuivelproducten vanuit de
Europese Unie werd hierdoor over het algemeen bemoeilijkt en is mede
negatief beïnvloed door de sterke koersstijging van de euro. De
Europese zuivelmarkt werd geconfronteerd met een te ruim aanbod van
met name halfharde kaas, waardoor de kaasprijzen sterk daalden. In
Noord-West Europa versterkten de discountwinkels met huismerken hun
positie in de markt. In Nederland was sprake van een sterke prijsfocus
van retailorganisaties. Dit was vooral merkbaar na de zomerperiode.
Ondanks het feit dat het zuiveljaar 2003 een structureel moeilijk jaar
was, heeft Campina de daling van de zuivelmarkt voor een deel weten te
compenseren door betere commerciële resultaten en lagere kosten. De
strategie van Campina om meer toegevoegde waarde producten te
produceren bewees zijn waarde.
Merkenstrategie succesvol. Bouwen aan merken is een essentieel
onderdeel van de groeistrategie van Campina. Immers, merken maken
toegevoegde waarde voor de consument herkenbaar en binden afnemers en
consumenten aan de onderneming. Campina concentreert haar
marktinvesteringen op de hoofdmerken Campina, Landliebe en Mona. Het
aandeel van deze merken in de omzet van consumentenproducten steeg in
2003 naar 36 procent (2002: 28 procent) vanwege de toegenomen afzet
onder het Campina-merk buiten Nederland. In Duitsland nam het
marktaandeel van Campina verder toe. De bekendheid van het
Campina-merk is in Duitsland in korte tijd verdubbeld. In Nederland
werd Campina voor het tweede achtereenvolgende jaar het grootste merk
in de supermarkten.
Innovatiestrategie op koers. In de zomer van 2003 bundelde Campina het
werken aan innovatie op het gebied van witte zuivel
(consumptiemelkproducten, yoghurt en desserts) in Campina Innovation
in Wageningen, het hart van de Nederlandse Food Valley, waar vele
bedrijven en instellingen gevestigd zijn die zich bezig houden met
onderzoek en ontwikkeling op het gebied van voeding. Dankzij Campina
Innovation kunnen marktrijpe concepten voor de groepen Campina
Nederland, Campina Duitsland en Campina International sneller en tegen
lagere kosten worden gerealiseerd.
In 2003 werd door het Europees Octrooi Bureau een patent verleend voor
geactiveerde lactoferrine dat door DMV International in de Verenigde
Staten onder de merknaam Activin op de markt wordt gebracht. Activin
zorgt voor de bescherming van vlees en voorkomt besmetting door
bacteriën. DMV International kreeg bovendien de prestigieuze Europese
Golden Award 2003 toegekend voor Textrion Gel, een gelatine vervanger.
Maar ook op het gebied van kant-en-klare consumentenproducten scoorde
Campina goed. Zo kreeg de onderneming in Nederland met Vifit
Optimel-vla de Jaarprijs voor Goede Voeding. Campina Duitsland ontving
in 2003 de PriMax, één van de meest felbegeerde prijzen voor de
zuivelbranche, voor het totale productenpakket in de witte lijn.
Kostenbewustzijn een vanzelfsprekend thema. Campina streeft
voortdurend naar mogelijkheden om kosten te verminderen en
synergievoordelen te realiseren. Kostenbewustzijn is een
vanzelfsprekend thema binnen de onderneming. In het verslagjaar werden
de activiteiten van het yoghurt- en dessertbedrijf Strothmann binnen
de groep Campina Duitsland geïntegreerd. Verder werd aan het einde van
het jaar het productiebedrijf in Wuppertal gesloten. Deze maatregelen
resulteerden in aanvullende synergievoordelen en kostenbesparingen. In
2003 werden nieuwe projecten gestart om de productieprocessen en
schaalgrootte te optimaliseren, bijvoorbeeld door het plan Innovatie
Versproductie Nederland (concentratie zuivelspecialiteiten in nieuwe
fabriek in Maasdam en sluiting productielocaties Woerden en Hilversum)
en de productieconcentratie van langhoudbare consumptiemelkproducten
in Aalter (België).
Internationale harmonisatie verdient zich terug. Campina staat voor
sterke marktposities in de consumentenmarkten van Nederland, Duitsland
en België, maar is ook synoniem voor een snel groeiend merk in
bijvoorbeeld Rusland. Voor de onderneming is het de uitdaging het
beste van die marktposities te bundelen en met harmonisatie van
merkenbeleid, werkwijzen en organisatiestructuur tegen zo beperkt
mogelijke kosten verdere groei te realiseren. Het bouwen van enkele
hoofdmerken (Campina, Landliebe en Mona) maakt het mogelijk de
middelen gerichter in te zetten, bijvoorbeeld op het gebied van
reclame, promotie en productontwikkeling. Maar harmonisatie strekte
zich in 2003 ook uit tot inkoop, product specificatie systemen,
productstandaardisatie, informatiesystemen en uniformiteit in
communicatie via het internet.
Hoeveelheid verwerkte melk neemt toe. De totale hoeveelheid verwerkte
melk in 2003 was met 5.222 miljoen kg melk 74 miljoen kg hoger dan in
het voorgaande jaar. Deze stijging werd met name veroorzaakt door een
grotere aanvoer van melk bij Campina Duitsland door de overname van
Strothmann. In Nederland was sprake van een daling als gevolg van
lagere bijkopen van melk bij externe leveranciers. In Polen en Rusland
werd meer melk verwerkt door toename van de productie in Rusland.
Een nieuwe dimensie in kwaliteit. Een sterk merk stelt eisen aan de
kwaliteit van zuivelproducten. Campina zette in 2003 een eigen
internationale kwaliteitsstandaard op: Q2, kwaliteit in het kwadraat
oftewel een nieuwe dimensie in kwaliteit. Doel van het project is een
internationale Campina-standaard voor beheersing van kwaliteit en
voedselveiligheid te realiseren. Deze kwaliteitsstandaard vorm een
belangrijke basis voor het imago van de merkproducten. Het
verbeterproject Q2 is gericht op alle productiebedrijven en
ondersteunende afdelingen van Campina en rust op vier pijlers:
kwaliteitsverbetering, kwaliteitsaudits, kwaliteitsbewustzijn en
kwaliteitskosten.
Historische stap op het internationale coöperatieve pad. Met ingang
van 2003 zijn veehouders in Nederland, Duitsland en België
rechtstreeks lid van de zuivelcoöperatie Campina u.a. Dit vormde het
sluitstuk in het fusieproces tussen Campina, de Duitse coöperatie
Milchwerke Köln/Wuppertal en De Verbroedering in België. Door deze
fusie was een nieuwe opbouw van de coöperatieve organisatie
noodzakelijk. Samenhangend met de nieuwe opbouw zijn er in het
voorjaar integrale verkiezingen gehouden voor de Afdelingsbesturen,
Ledenraad, Kringen, Coöperatieraad en Bestuur. Als gevolg van de
uitbreiding van het werkgebied van de coöperatie en het bereiken van
de maximale zittingsduur, had er een aanzienlijke wijziging plaats in
het bestuurlijk kader van de coöperatie. Een internationaal opererende
coöperatie vraagt ook een maatschappelijk/organisatorische inbedding
in de landen waarin Campina actief is. Om die reden werd Campina lid
van het Rheinisch Westfälisch Genossenschaftsverband.
In de geest van de Code Tabaksblat. Eén van de kenmerken van het
coöperatieve karakter van Campina is de belangrijke invloed die haar
leden uitoefenen op de coöperatie en de door haar gedreven
onderneming. Met het oog daarop borgen de juridische structuur, de
organisatorische- en bedrijfsprocessen van Campina een deugdelijk
toezicht op de gang van zaken binnen zowel de coöperatie als de
onderneming. De Code Tabaksblat is geschreven voor beursgenoteerde
ondernemingen. De structuur en de inrichting van beursgenoteerde
ondernemingen wijken af van die van de coöperatie. Zo verwijst de Code
naar een aantal organen van een beursgenoteerde onderneming die de
coöperatie niet kent. Tevens heeft de coöperatie een aantal kenmerken
die niet beschreven worden in de Code. Door de Code wordt verder een
scheiding beoogd tussen Raad van Commissarissen en aandeelhouders.
Binnen de coöperatieve structuur van Campina past een dergelijke
onafhankelijkheid niet. Niettemin handelt Campina wel in de geest van
hetgeen in de Code Tabaksblat is vastgelegd.
Verwachting 2004, Verdere druk op resultaten in Nederland.
Groei-opties buiten Europa
Voor het jaar 2004 verwacht de onderneming verdere druk op de
resultaten in Nederland. Ook denkt Campina aan groei-opties buiten
Europa. Campina blijft met verve werken aan het verder uitbouwen van
haar marktleiderspositie, door extra te investeren in innovatie,
marktconcepten, internationale schaalvergroting en
efficiencyverbeteringen. Daar maakt de onderneming in het jaar 2004
Euro 170 miljoen voor vrij, exclusief acquisities. Daarnaast blijft
Campina actief op het gebied van externe groei. Naast acquisities
binnen de Europese Unie zullen ook groei-opties in andere gebieden van
de wereld, zoals Azië, worden onderzocht.
Campina verwacht de plannen te kunnen uitvoeren binnen het
financieringsbeleid, dat met de leden-melkveehouders is afgesproken.
Noot voor de redactie:
Campina is een internationale coöperatieve onderneming die zich
toelegt op de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van
zuivel- en zuivelverwante consumentenproducten en hoogwaardige
ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie. Campina
telt ongeveer 6.900 werknemers en heeft een jaaromzet van circa Euro
3,7 miljard. De onderneming bezet topposities in de markten waarin ze
actief is met consumentenmerken als Campina, Landliebe en Mona.
Daarnaast opereert Campina wereldwijd met haar groep Industriële
Producten. Deze ingrediëntengroep, met de divisie DMV International,
is een succesvolle partner voor de voedingsmiddelen- en farmaceutische
industrie.
www.campina.com
Voor nadere informatie:
Campina Corporate Communication
T +31 (0) 418 571316
Groep Campina Nederland
61623; Campina voor het tweede achtereenvolgende jaar grootste merk in
de supermarkt
61623; Lagere omzet, lager resultaat
61623; Start nieuwbouw fabriek Maasdam
2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 778 817
Personeel 1.634 1.716
In een markt die qua volume dalende is, zag Campina in Nederland haar
marktaandeel stijgen. Het resultaat van de groep daalde echter ten
opzichte van vorig jaar vanwege verminderde opbrengstprijzen. De
productintroducties van Campina in Nederland, konden de lagere
opbrengsten niet voldoende compenseren. Sinds september 2003 is in de
Nederlandse supermarkten sprake van een grote prijzenslag. Dit zal
naar verwachting tot verdere druk op de opbrengstprijzen kunnen
leiden.
Campina Nederland is met innovatie goed op weg. Vifit Optimel
ontwikkelde zich tot de meest succesvolle introductie in zuivel van
het jaar 2003. Dat Optimel-vla met 0 procent vet, de Jaarprijs Goede
Voeding ontving, past in het beeld van lekker en verantwoord eten, dat
Optimel uitstraalt. Onder het merk Vifit werd ook Choless Control op
de markt gebracht, een assortiment cholesterolverlagende zuivel met
yoghurt en yoghurtdranken.
Met de bouw van een nieuwe fabriek in Maasdam, werkte Campina
Nederland verder aan het plan Innovatie Versproductie. Dat plan
voorziet ook in de sluiting van de fabriek in Woerden en in Hilversum
en een uitbreiding van de productiecapaciteit in Elsterwerda
(Duitsland).
De business unit Out of Home (zuivel voor de buitenhuishoudelijke
markt) breidde in 2003 haar marktpositie verder uit. De business unit
Consumer Cream Products is Europees marktleider in room in
spuitbussen. In de totale afzet van room nam het aandeel onder
Campina-merk toe.
De totale markt voor biologische zuivel groeide in 2003 met drie
procent. De omzet van De groene koe, het merk van Campina Nederland
voor biologische zuivel, nam in 2003 aanzienlijk toe. Daarmee bouwde
Ecomel haar positie van marktleider verder uit.
Groep Campina Duitsland
111)61623; Integratie van Strothmann voltooid
61623; Introductie desserts en het gezonde-zuivelconcept Optiwell
61623; Winnaar PriMax 2003
2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 929 948
Personeel 2.104 1.955
De groep slaagde er in 2003 in nieuwe wegen in te slaan, bijvoorbeeld
met de Strudelproducten, gedraaide zuivel) in doorzichtige
verpakkingen, die uitstekend ontvangen zijn door de handel en de
consument. Ook het Optiwell-concept met laagcalorische zuivel sloeg
goed aan in de markt.
Ondanks een scherpe concurrentie in Duitsland en het feit dat
consumenten vaker kiezen voor private labels, verbeterde Campina
Duitsland de resultaten in vergelijking met 2002. De economische
ontwikkeling in Duitsland is momenteel ongunstig. De discounters
slaagden er in hun marktaandeel aanzienlijk uit te breiden. Dat ging
ten koste van de leveranciers van merkartikelen. De totale
binnenlandse omzet van het Campina-merk ontwikkelde zich duidelijk
positiever. Dit was onder meer te danken aan de overname van de firma
Strothmann in Gütersloh.
In het segment voor desserts bouwde de onderneming haar positie als
marktleider verder uit. Dit was onder meer te danken aan innovaties in
met name het dessert- en yoghurtsegment. Sahneflammerie, een
slagroomtoetje met chocoladesaus, griesmeelpudding en roompudding van
Landliebe zijn daar sprekende voorbeelden van. Sinds de herfst van
2003 is er bovendien chocopudding met room van Landliebe in de winkels
te vinden. In het najaar werden diverse producten van Campina
onderscheiden. Het bedrijf ontving de PriMax, een van de meest
felbegeerde prijzen voor de zuivelbranche. Campina kreeg de prijs voor
het totale productenpakket in de witte lijn. De bekendheid van het
Campina-merk verdubbelde binnen zes maanden van 14 procent naar 31
procent.
Het zuivelbedrijf Strothmann, dat begin 2003 door Campina werd
overgenomen, is geïntegreerd in Campina Duitsland. Het groeien naar
één sterke groep in Duitsland gaat gepaard met het bereiken van
schaal- en kostenvoordelen.
Veel aandacht ging uit naar het optimaliseren van de yoghurt- en
dessertproductie. Dat had onder meer de sluiting van de vestiging in
Wuppertal tot gevolg. In Elsterwerda wordt hard gewerkt aan het
opschalen van de productiecapaciteit om uit te kunnen groeien tot een
toonaangevend productiebedrijf voor onder andere zoete desserts in de
West- en Oost Europese markt.
Groep Campina International
61623; Uitbreiding productie en afzet in Rusland
61623; Merkwissel in België
61623; Start Campina in Roemenië
2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 493 508
Personeel 1.164 1.202
De groep Campina International bereikte in 2003 een tevredenstellend
resultaat. Hoewel de sterke euro ten opzichte van lokale valuta (de
Amerikaanse dollar, de Poolse zloty, de Russische roebel en het Britse
pond) de groep parten speelde, heeft de groep de opwaartse lijn van de
afgelopen jaren voortgezet.
In Rusland werd verder gewerkt aan een vergroting van het afzetvolume
en het marktaandeel van fruityoghurt. Campina is een van de grote
aanbieders in dit segment van de markt. De devaluatie van de roebel
ten opzichte van de euro zette de marges onder druk. Toch werd in
Rusland, na de grote investeringen die hier de afgelopen jaren zijn
gepleegd, voor het eerst een positief resultaat geboekt. De moeilijke
economische situatie in Polen had een ongunstige invloed op de omzet
in Polen. Het resultaat bleef daardoor beneden de verwachting.
Campina België wist het resultaat van de West-Europese activiteiten in
2003 opnieuw te verbeteren. Met melk onder merk blijft Campina
marktleider met de merken Campina en Joyvalle. In het Verenigd
Koninkrijk en Spanje werd een substantiële groei in de afzet geboekt.
In Roemenië is de groep gestart om, in nauwe samenwerking met een
lokale producent, yoghurt te maken naar de kwaliteitsstandaarden van
Campina.
In diverse landen werden nieuwe producten onder het Campina-merk
geïntroduceerd. Zo werd in België CLA-melk (Conjugated Linolic Acid,
melk met een hoger percentage onverzadigde vetzuren) succesvol in de
markt gezet.
In Rusland werd in het verslagjaar een derde productielijn in bedrijf
gesteld en een nieuw magazijn in gebruik genomen. Dit laatste biedt
belangrijke kostenvoordelen voor de distributie van zuivelproducten in
Rusland. Bij Campina in België werden in de fabriek in Aalter
voorbereidingen getroffen voor de overplaatsing van de productie in
2004 van lang houdbare zuiveldranken van de vestiging in Sleidinge
(België).
Groep Kaas en Boter
61623; Teleurstellend kaasjaar
61623; Explosieve groei voorverpakte kaassoorten
61623; Introductie light variant Buttergold in Duitsland
2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 993 931
Personeel 876 849
De resultaten van de Groep Kaas en Boter lieten in 2003 een wisselend
beeld zien. In lijn met de marktontwikkelingen voor Goudse en
Maasdammer kaas liet het resultaat van de divisie Campina Holland
Cheese een teleurstellende ontwikkeling zien. Desondanks heeft Campina
Holland Cheese een betere prestatie geleverd dan op grond van de
marktontwikkelingen verwacht mocht worden.
Het afzetvolume van traditionele, halfharde kazen en merkkazen bleef
in het jaar 2003, net als in voorgaande jaren - nagenoeg constant. De
ontwikkeling van de merkkazen stond echter wel enigszins onder druk
als gevolg van de economische tegenwind. De trend naar meer vraag naar
voorverpakte kaas zette in 2003 verder door.
De strategie van Campina Holland Cheese en Campina Passendale om meer
rechtstreeks te leveren aan de detailhandel werd in 2003 verder
ingevuld. In 2003 was de focus van de kaasdivisie gericht op verdere
groei van de merkkazen. Vooral Milner, Arina, Campina Mondial en
Passendale scoorden goed. Milner is inmiddels het tweede merk in
België in het segment gezondheidskazen (kazen met een lager
vetgehalte). In Nederland is Milner marktleider in het segment light
kaas. Arina Le berger (gatenkaas bereid uit geitenmelk) werd na de
succesvolle introductie in Duitsland ook in Nederland op de markt
gebracht. Met name door deze geitenkaas groeide Arina in 2003
fors.
Eind november 2003 opende Campina Holland Cheese in Born een volledig
geautomatiseerde grootverpakkingslijn.
In een consumentenmarkt die gekenmerkt werd door felle concurrentie
tussen retailers zette Campina Buttergold goede prestaties neer. Zo
groeide met name de afzet van botervlootjes en
laag-vet producten onder merk (Campina Botergoud, Buttergold en
Leichtgold) in landen als Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Met haar
industriële producten opereert Campina Buttergold zeer nadrukkelijk
wereldwijd. Vooral de afzet van speciaalproducten groeide in 2003
fors: de omzet nam toe met meer dan veertig procent. Ook werd de
positie in het Verre Oosten versterkt.
Groep Industriële Producten
61623; Winnaar prijs meest innovatieve ingrediënt tijdens Food
Ingredients Europe 'Exhibition'
61623; Groei strategische business lines
61623; Moeilijk jaar voor caseïnaten
2003 2002
Omzet (x Euro miljoen) 459 503
Personeel 968 985
De resultaten van de groep lieten een gevarieerd beeld zien. DMVs
strategische business lines Pharma (draagstoffen voor de
farmaceutische industrie), Nutrition (hoogwaardige ingrediënten voor
fabrikanten van dieetproducten en voedingssupplementen) en Food
(ingrediënten voor de ijs-, bakkerij- en zuivelindustrie) zijn sterk
gegroeid ten opzichte van 2002. Het totale resultaat van de groep
Industriële Producten werd daardoor gunstig beïnvloed. Daartegenover
staat dat de opbrengsten voor generieke producten te lijden hadden
onder slechte wereldmarktomstandigheden.
In 2003 is het project Dairy Storm afgerond, een project dat zich
richtte op het verbeteren
van de interne organisatie om in de markt beter te kunnen presteren.
Het verslagjaar stond bovendien in het teken van de ombouw van het
bedrijf in Nörten-Hardenberg in Duitsland tot een productielocatie
voor direct tableteerbare lactose. Het productiebedrijf in Delhi
(Verenigde Staten) verwierf als eerste in de Verenigde Staten een
HACCP-RvA certificering.
De overname begin 2003 van een deel van de bedrijfsactiviteiten van
Avebe in Foxhol (Nederland), voor de productie van
tablet-uiteenvalmiddelen, betekende een toevoeging aan het
productenpakket van de business line Pharma met specialistische
producten voor de farmaceutische industrie.
Innovatie droeg in 2003 in belangrijke mate bij aan het realiseren van
de strategie van de groep Industriële Producten. Bij DMV Pharma was er
succes in de markt met nieuwe producten in de range van
inhalatielactose en een nieuwe variant van direct tableteerbare
lactose. In de business line Nutrition werden twee nieuwe bio-actieve
componenten gelanceerd. Eén ervan is Peptide C12, een eiwitfractie,
die op een natuurlijke wijze bijdraagt aan de verlaging van de
bloeddruk. Bovendien werd aan het einde van het jaar Cysteine-peptide
geïntroduceerd, dat zorgt voor een verbetering van de leverfunctie van
de mens.
Daarnaast werd een goedkeuring verkregen van de Amerikaanse Food and
Drug Administration (FDA) voor de verwerking van geactiveerd
lactoferrine, dat onder de merknaam Activin is gepatenteerd. Activin
zorgt voor de bescherming van vlees en voorkomt voedselvergiftiging.
Verder zorgden enkele nieuwe eiwithydrolysaten voor volumegroei en een
verhoging van het marktaandeel.
Tijdens de Food Ingredients Europe in Frankfurt, dé vakbeurs voor
producenten van ingrediënten, werd aan DMV International de Food
Ingredients Golden Award 2003 toegekend voor Textrion Gel, een
gelatine vervanger.
De niet-strategische activiteiten op het gebied van jongveevoeders in
België (Nukamel) werden verkocht.
19 mrt 04 13:50