Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Persbericht ministerraad
19 maart 2004
MEER RUIMTE VOOR VARIËTEIT IN HET BASISONDERWIJS
Per 1 augustus 2005 krijgt het basisonderwijs meer ruimte om zelf invulling te geven aan het onderwijs.
Het aantal kerndoelen gaat van 115 terug naar 58. De basisscholen kunnen naast Engels op vrijwillige
basis ook Frans of Duits aanbieden. In de kerndoelen nemen techniek, burgerschap en cultuureducatie
een belangrijke plaats in. De ministerraad heeft ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van
het voorstel `Herziening kerndoelen basisonderwijs' van minister Van der Hoeven van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap.
Kerndoelen beschrijven wat kinderen na het basisonderwijs moeten kennen en kunnen. Uit rapporten
van de Onderwijsinspectie en de Citogroep blijkt onder meer dat de huidige kerndoelen scholen
onvoldoende ruimte bieden om recht te doen aan verschillen tussen leerlingen. In het voorstel is het
aantal kerndoelen fors verminderd. Sommige daarvan zijn precies en gedetailleerd (bijvoorbeeld
Nederlands en rekenen/wiskunde), terwijl andere juist globaal (bijvoorbeeld kunstzinnige oriëntatie en
bewegingsonderwijs) zijn omschreven. Bij de globaal omschreven kerndoelen hebben scholen meer
ruimte voor eigen invulling dan bij de precies omschreven kerndoelen.
Tijdens de Europese Raad in Lissabon (2000) en in Barcelona (2002) is afgesproken dat de lidstaten van
de Europese Unie het aanbieden van twee vreemde talen op jonge leeftijd gaan stimuleren. Nederland
heeft in economische en culturele zin van oudsher nauwe banden met Duitsland, België en Frankrijk.
De minister wil het voor basisscholen mogelijk maken Duits of Frans aan te bieden. Deze talen (de
buurtalen) kunnen worden gegeven door een `native speaker' onder verantwoordelijkheid van de
groepsleerkracht. Het Europees platform wordt gevraagd een advies uit te brengen hoe basisscholen
gestimuleerd kunnen worden om naast Engels ook Frans en Duits te geven.
Aandacht voor techniek in het basisonderwijs is noodzakelijk. Van belang is dat kinderen niet alleen
kennis over techniek vergaren maar ook `zelf leren doen'. Omdat de samenhang met andere
vakgebieden de voorkeur geniet, is techniek ondergebracht in het leergebied `oriëntatie op jezelf en de
wereld'. De kerndoelen sluiten aan bij het programma Verbreding Techniek Basisonderwijs. Het belang
van burgerschap voor onze huidige maatschappij is onomstreden en maakt dan ook deel uit van de
kerndoelen. Daarbij gaat het niet alleen om kennis over de rol van de burger in Nederland en Europa.
Ook het zich gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen is uitdrukkelijk in
de kerndoelen opgenomen. De school bepaalt of dit kerndoel apart of geïntegreerd wordt aangeboden.
Het kerndoel cultuureducatie is zo beschreven dat scholen een eigen invulling kunnen geven die past bij
de leerlingen van de school.
RVD, 19.03.2004
Ministerie van Algemene Zaken