Vlaamse overheid

De Commissie Onderwijs, Vorming en Wetenschapsbeleid heeft het ontwerp van decreet betreffende de flexibilisering van het hoger onderwijs in Vlaanderen unaniem goedgekeurd.

Vanaf het academiejaar 2005-2006 zullen de studieprogramma's en de curricula in het hoger onderwijs er een stuk flexibeler uitzien. Naast voltijds studeren, kunnen studenten in de toekomst ook kiezen voor deeltijdse vormen van studietrajecten. Studenten zullen in deze vormen van trajecten kunnen kiezen voor modeltrajecten en meer geïndividualiseerde trajecten. Geïndividualiseerde trajecten zijn op maat van de individuele student. Voor studenten wordt het op die manier mogelijk een deel van de studies op eigen tempo te doorlopen.

De studieprogramma's worden niet langer in studiejaren georganiseerd maar in opleidingsonderdelen van ten minste 3 studiepunten. Een studiepunt komt overeen met ongeveer 28 uur studiebelasting: colleges en seminaries volgen, werken maken, studeren, examens afleggen, ..

Een student die 10 op 20 behaald, ontvangt een creditbewijs. Door de invoering van dit creditbewijs ontstaat er een accumulatiesysteem waarin een graad of diploma wordt behaald door de accumulatie van een bepaald aantal credits.

Per associatie komt er een instantie die de EVC's (elders verworven competenties) en EVK's (eerder verworven kwalificaties) valideert. Het is deze instantie die, na een onderzoek, bekwaamheidsbewijzen uitreikt. Deze bewijzen kunnen in de instellingen resulteren in vrijstellingen of een diploma. Op grond van het bewijs van bekwaamheid kunnen de instellingen voor hoger onderwijs dus ook de graad van bachelor of master verlenen. De kwaliteitswaarborg is hierbij van groot belang. Studenten hebben recht op een faire behandeling en moeten tegen beslissingen in beroep kunnen gaan. Daarnaast moet het bekwaamheidsonderzoek betrouwbaar zijn in de zin dat moet getoetst worden of de student de competenties bezit die het bewijs van bekwaamheid vermeldt.

De bewaking van de studievoortgang in een flexibele context is van groot belang om te vermijden dat de studieduur langer wordt en dat het behalen van een diploma meer tijd in beslag neemt. Indien de studieduur een bepaalde norm overschrijdt, kan het instellingsbestuur dwingende studievoorwaarden opleggen in termen van studieprestaties. Dit is ook het geval als de student er niet in slaagt om na twee inschrijvingen voor een bepaald opleidingsonderdeel een creditbewijs te behalen

In de goedgekeurde tekst wordt ook de deelname van de Vlaamse hogescholen en universiteiten aan het Erasmus Mundus-programma mogelijk gemaakt. De instellingen kunnen daartoe, vroeger dan in het structuurdecreet, mastersopleidingen organiseren en er eventueel nieuwe ontwikkelen. Voorwaarde is natuurlijk dat deze programma's door de Europese Commissie worden geselecteerd als Eramsus Mundus-opleidingen.

Het nieuwe aanbod aan studietrajecten heeft zijn invloed op de inschrijvingsgelden. Voor de voltijdse studietrajecten (tussen 54 en 66 studiepunten per academiejaar) blijven de bestaande bedragen overeind. Ook voor de beursstudenten verandert er niets. Voor de deeltijdse studietrajecten moet de volgende regering een regeling uitwerken rekening houdend met de wensen van de studenten, met de internationale stand-still verplichting en met de wensen van de instellingen voor hoger onderwijs.

info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten
- tel. (0475) 98 33 73 -
(02) 553.99.23 - fax. (02) 553 99 19
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be


---