BUREAU TOP
Loek Hermans en Lodewijk de Waal op de bres voor vakondewijs
Persbericht 19 maart 2004
Loek Hermans en Lodewijk de Waal samen op de bres voor technisch
vakonderwijs.
Vanmiddag bij de prijsuitreiking aan de nationale kampioenen van de
beroepenwedstrijden gaan de voorzitters van MKB-Nederland en de FNV
samen een lans breken voor het technisch beroepsonderwijs. Loek
Hermans en Lodewijk de Waal willen het belang benadrukken dat
scholieren kiezen voor een vak. Niet alleen vanwege het groeiend
tekort aan technisch geschoolden, maar ook omdat het mooi is om een
vakman of vakvrouw te zijn. De Waal stelt dat, als Nederland de slag
in Europa niet wil verliezen, er flink moet worden geïnvesteerd in
mensen en kennis, vooral in vakmensen. Hermans beschouwt in dit
verband de vandaag afgesloten beroepswedstrijden in de metaal en
elktro een schot in de roos. De twee voorzitters houden hun
gezamenlijk pleidooi op vrijdagmiddag 19 maart om 16.00 uur in de
stand van de 'Vakkanjers' in de Jaarbeurs in Utrecht.
Terwijl juist nu 200 duizend basisschoolverlaters hun vervolgopleiding
moeten kiezen, hebben jonge vakmensen deze week laten zien hoe goed
hun keuze voor een technisch beroep heeft uitgepakt. Als finalisten in
de nationale beroepenwedstrijden streden deze 'Vakkanjers' voor de
kampioenstitel. Tegelijkertijd willen ze het imago van technische
beroepen en het beroepsonderwijs een positieve impuls geven. De
Vakkanjers 2004, de nationaal kampioenen, gaan naar het
wereldkampioenschap, de WorldSkills volgend jaar in Helsinki. Vorig
jaar nog, werd een Nederlands team tijdens deze WorldSkills
wereldkampioen.
Extra aandacht voor technische beroepsopleidingen is hard nodig, omdat
het tekort aan technisch geschoolden in Nederland steeds verder
toeneemt. Opnieuw blijken technische beroepsopleidingen achter te
blijven. Mede door de productietoename in de metaalindustrie, groeit
de vraag wie er in de toekomst nog kan machinebankwerken, lassen of
een instrument ontwerpen? Oftewel, is er straks nog iemand die de
elektra komt repareren? Jongeren die zelf dingen bedenken en maken.
Dat is in de praktijk de beste, concrete vertaling van de doelen die
overheid, bedrijfsleven en sociale partners stellen om de
belangstelling voor techniek en innovatie te vergroten.
---
-
Nadere informatie,