Provincie Friesland



PERSBERICHT

Nummer: 064 ItV
Datum: 19 maart 2004

Start architectenselectie: eerste concrete mijlpaal Bouwurkproject in voorbereiding

De provincie Fryslân start volgende week met de architectenselectie voor de vernieuwbouw van het provinciehuis, het project Bouwurk. Het College van Gedeputeerde Staten ging afgelopen dinsdag akkoord met het hiervoor opgestelde stappenplan. De advertentie, waarmee architecten worden uitgenodigd zich in te schrijven, verschijnt volgende week in het publicatieblad van de Europese Unie. Het is de bedoeling dat het Bouwurkproject in november van dit jaar een architect heeft. De architectenselectie is onderdeel van de afronding van de definitiefase, waarvoor Provinciale Staten afgelopen december groen licht hebben gegeven.

De selectie gebeurt volgens Europese richtlijnen en de procedure is als volgt: In de advertentie worden geïnteresseerde architecten die menen aan de eisen te voldoen uitgenodigd zich in te schrijven. Van de lijst met inschrijvingen maakt de provincie een shortlist met vijf tot maximaal zeven kandidaten. Deze kandidaten krijgen een briefing op basis waarvan ze hun architectuurvisie presenteren. Op grond van de visie maakt de provincie een keuze voor een architect.

Voor de selectieprocedrue heeft de provincie het bureau Stevens & Van Dijck aangetrokken als technisch adviseur/secretaris en het Atelier Rijksbouwmeester als deskundige op het gebied van architectuur. De selectiecommissie die onder leiding staat van Ed Nijpels, bestaat uit Rijksbouwmeester Jo Coenen, gedeputeerden Ton Baas en Jan Ploeg en algemeen directeur Jan Wibier.

Ander onderdeel van de definitiefase is het Programma van Eisen. Dit wordt het komende half jaar in samenwerking met de Rijksgebouwendienst opgesteld.


---- --
Persbericht

Actie 25% minder Verkeersslachtoffers Fase 2 Aandacht voor verkeerseducatie op basisscholen

De Actie -25% Verkeerslachtoffers fase 2, de actie die bedoeld is om het aantal verkeersslachtoffers tot 2010 fors te verminderen, verloopt succesvol. Op dit moment hebben zich 24 gemeenten met een raadsbesluit gemeld als deelnemer aan deze actie. Alle 24 hebben zij een Actieplan Verkeersveiligheid opgesteld met daarin aandacht voor Permanente Verkeerseducatie, Voorlichting, Communicatie en Handhaving. Voor het veiliger maken van het verkeer en de verkeersdeelnemers, is nu in totaal voor E 80.160,-- aan startbijdragen uitgekeerd en is voor E 266.761,-- aan planpremies aan gemeenten overgemaakt. Gezamenlijk besteden deze gemeenten jaarlijks ruim E 90.000,- aan gedragsbeïnvloeding van verkeersdeelnemers.

Achtergrond
Op 15 maart 2003 heeft het ROF de Friese gemeenten, Provinciale Staten en de Rijkswaterstaat verzocht deel te nemen aan de tweede Actie -25% verkeersslachtoffers. Voor deelname door gemeenten was een raadsbesluit noodzakelijk. Dit raadsbesluit leverde een startbijdrage op van E 1.000,-- plus E 0,10 per inwoner per gemeente. Indien de gemeenten ook een Actieplan Verkeersveiligheid opstelden, gericht op gedragsbeïnvloeding, dan lag een planpremie van tenminste E 0,40 per inwoner klaar. In totaal 24 gemeenten hebben positief gereageerd. 2 gemeenten hebben besloten niet deel te nemen. Van 5 gemeenten is nog geen formele reactie vernomen.

Verkeerseducatie primair onderwijs
Belangrijk onderdeel in de actieplannen is de permanente verkeerseducatie van verkeersdeelnemers. De leeftijdscategorieën van 0-4 jaar, 4-12 jaar, 12 -16 jaar, 16-24 jaar hebben daarin prioriteit gekregen, onder het motto "jong geleerd, oud(er) gedaan". Met name voor jongeren in het primaire onderwijs speelt verkeerseducatie een belangrijke rol als het gaat om voorkomen van verkeersongevallen. Uit een inventarisatie onder ruim 500 scholen (96%) is een zeer duidelijk beeld ontstaan van wat er preventief nog moet gebeuren.

Voor informatie over dit persbericht kunt u bellen met het secretariaat van het ROF van de provincie Fryslân, tel. nr. 058 - 292 5354 Dit persbericht is ook te vinden via internet, www.fryslan.nl

Aanbevelingen
Deze inventarisatie leverde de volgende aanbevelingen op. Het gemiddelde aantal "verkeersouders" zou fors verhoogd moeten worden, om de betrokkenheid van de ouders bij de veiligheid van hun kind(eren) te verhogen. Daarnaast zou het gebruik van een goede lesmethode Verkeer sterk gepropageerd moeten worden. Hiermee kan via een doorgaande lijn gewerkt worden aan theorie en vooral ook praktische vorming. Dit laatste zou moeten leiden tot deelname aan het praktische verkeersexamen. In een goede lesmethode hoort ook de veiligheid van de schoolomgeving en de school -huisroute opgenomen te zijn. Dat laatste is van prominent belang bij de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs. Het zou bij scholen veel beter bekend moeten zijn, dat voor een goede lesmethode Verkeer forse subsidies kunnen worden verkregen. Overigens geldt dat niet alleen voor subsidiemogelijkheden, maar ook voor het Verkeersveiligheidslabel. Tenslotte wordt aanbevolen de organisaties waar scholen mee samenwerken bij verkeersonderwijs zoveel mogelijk te faciliteren. De provincie ondersteunt de aanbevelingen van harte en neemt het op zich om de aanbevelingen in deze tweede fase van de Actie -25% verkeersslachtoffers om te zetten in gerealiseerde doelen.

Actieplannen
De actieplannen van de gemeenten geven een goed overzicht van alle gedragsbeïnvloedende activiteiten die worden ondernemen. Het is voor het eerst dat de provincie een dergelijk overzicht heeft. Veel gemeenten hebben hun Actieplan vorm gegeven naar het voorbeeld van de gemeente Skarsterlân die, mede hiervoor, eerder een verkeersveiligheidsprijs ontving voor hun activiteiten. Deze prijs bestond uit een miniatuur van het beeldmerk van de Actie -25% verkeersslachtoffers, De Verstomde Schreeuw van Fokke Veurman uit Aldtsjerk.


---- --