Vlaamse overheid

Een studiebeurs aanvragen, moet in de toekomst kunnen zonder enig papierwerk. De administratie die verantwoordelijk is voor het toekennen van de beurzen zal alle noodzakelijke gegevens elektronisch beheren en automatisch opvragen bij de verschillende overheidsdiensten. Op deze manier willen minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten en staatssecretaris Vincent Van Quickenborne het aanvragen van een beurs zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk maken. Vincent Van Quickenborne zal dit voorleggen op de federale superministerraad van 20 en 21 maart in Oostende.

Extra aandacht gaat er naar die gezinnen van wie het inkomen onder de grens van het belastbare minimum ligt. Deze gezinnen hebben een beurs het hardst nodig maar omdat ze geen aanslagbiljet kunnen voorleggen, kan hun dossier pas behandeld worden als de nodige attesten kunnen worden voorgelegd. Deze procedure neemt te veel tijd in beslag. Door in de toekomst met een uniek fiscaal dossier te werken, zal hun aanvraag sneller verwerkt zijn.

Voor studenten die recht hebben op een studiebeurs maar er geen aanvragen - volgens de sociale diensten van de hoger onderwijsinstellingen ongeveer 10% van de rechthebbenden - , valt er een enorme drempel weg door het aanvraagformulier tot een minimum te herleiden. Er wordt ook onderzocht op welke manier een leerling of student een elektronische beursaanvraag kan doen op het moment van de inschrijving.

Zowel de minister als de staatssecretaris zouden graag zien dat al wie er recht op heeft, automatisch een beurs krijgt. Dit kan pas nadat de financiële toestand van elke Belg gescreend is, wat in strijd is met de wet op de privacy. Bovendien zijn er naargelang de gemeenschap verschillende studiebeurssystemen. De taalrol biedt hier geen oplossing. Nogal wat ouders die het Frans als voertaal kiezen, sturen hun kinderen naar een school waar de voertaal Nederlands is. In dat geval moet de toelage aangevraagd worden bij de Vlaamse Gemeenschap. Omgekeerd, als Nederlandstalige kinderen schoollopen in een school waar de voertaal het Frans is, moet de aanvraag gebeuren bij de Franse Gemeenschap.

Binnen de Vlaamse administratie zijn er al heel wat stappen gezet om het verkrijgen van een studiebeurs te vereenvoudigen. In de afdeling studietoelagen loopt er momenteel een e-government project en het elektronicasysteem is gebruiksvriendelijker gemaakt. Bovendien zullen aanvragen on line kunnen gebeuren waardoor de status van een dossier op elke moment kan nagegaan worden.

De afgelopen jaren is de meeste aandacht gegaan naar het verminderen van de administratieve last voor de burger binnen de mogelijkheden van de Vlaamse administratie zelf. Het hergebruik van de beschikbare gegevens van die kandidaten die in het verleden al een aanvraag indienden, is gestegen. Voor het verkrijgen van informatie rond het kadastraal inkomen wordt er nu gebruik gemaakt van de Woningbank van het Vlaams Gewest. De gegevens van studenten die hun studiebeurs zouden kunnen hernieuwen - dossiers van niet-belastbaren - worden pro-actief verzameld. In het schooljaar 2002-2003 is het gezinsdossier ingevoerd zodat de aanvrager bepaalde gegevens slechts één keer voor alle scholieren in het gezin moet overmaken.

Het resultaat is dat het aantal dossiers dat bij de eerste controle kon worden afgehandeld in het hoger onderwijs met
5% is gestegen. De invoering van het gezinsdossier in het secundair zorgde voor een stijging van 18% bij de onmiddellijk afgewerkte dossiers.

info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten
- tel. (0475) 98 33 73 -
(02) 553.99.23 - fax. (02) 553 99 19
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be


---