Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Nieuw voorspellingsmodel in Carp: vanaf 13 mei trekt de Nederlandse economie aan

Amsterdam, 22 maart 2004 Op 13 mei heeft de Nederlandse economie zijn dieptepunt bereikt, waarna de groei weer inzet. Dit blijkt uit het nieuwe economische model waarmee Bert de Groot promoveert aan de Erasmusuniversiteit en dat hij morgen in Carp wereldkundig maakt.

Bert de Groot is voormalig financieel directeur van Randstad en ontdekte samen met Randstad-oprichter en bestuursvoorzitter Frits Goldschmeding een direct verband tussen economische golfbewegingen en het aantal uitzendkrachten van Randstad. Daarnaast stelt De Groot dat de groei van bij voorbeeld het aantal Randstad-vestigingen direct gelinkt kan worden aan de wiskundige Fibonacci-reeks (1,1,2,3,5,8,13,21,34, 55, 89, etc.). Een universeel principe dat blijkbaar ook toepasbaar is op de economie. De Groot: Met dit systeem kun je nauwkeurig voorspellen waar de omslagpunten zitten in de groei. Je wordt dan niet meer verrast door een terugval in de economie. En als de zaak weer aantrekt, sta je aangekleed aan de start. De Fibonacci-reeks is ook terug te vinden in de natuur, zoals bij sneeuwvlokken en zonnebloembladeren. In het artikel geeft De Groot antwoord ook op de vraag, hoe het bedrijfsleven kan inspelen op economische golfbewegingen.

Verder in dit nummer:


- De ondergang van het last-in-first-out principe. Een bedrijf als KLM wil selecteren op basis van kwaliteit, niet op basis van dienstjaren. Bij LogicaCMG kozen ze voor een consequent doorgevoerde performancecultuur. Met instemming van de vakbond.


- Lost Boy Michiel Mol doet zijn kunstje opnieuw. Ik ben meer een nerd dan een snelle jongen .


- Jonge televisiemakers kunnen niet meer terecht bij de bureaucratische publieke omroep maar zoeken hun heil bij commerciële zendorganisaties, zoals SBS.

Carp

Carp is het lijfblad voor hoogopgeleide professionals tot 37 jaar en wordt verspreid in een oplage van 142.000. Carp informeert over alle ins en outs op het gebied van werk, loopbaan, lifestyle en persoonlijke ontwikkeling.

Aromedia
Aromedia is uitgever van de merken TKMST, Sum en Carp. Deze merken omvatten onder andere tijdschriften, gidsen, agenda s, websites en cd-rom s. Tevens organiseert Aromedia elk jaar Studie Beurs en doet ze met de TKMST Monitor onderzoek onder ruim 25.000 scholieren. Alle producten van Aromedia worden gemaakt ter ondersteuning van scholieren, studenten en professionals, in de leeftijd van 11 tot 36 jaar, bij het maken van belangrijke keuzes op het gebied van studie, werk en leven.

­­­­­­­#####



Ingezonden persbericht