Gemeente Westervoort


NIEUWSBERICHTEN WESTERVOORTPOST

Geboren!

Op 6 maart 2004 is geboren: Justin, zoon van I.A.M. Hendriksen enW.B. Boekhorst.

Aanvragen & vergunninge
Bouwaanvraag:

* Waemelslant 73A, uitbreiden woning

Reclameaanvraag:

* Het Vergun 22, aanbrengen reclamebord

Verleende bouwvergunningen:

* Het Geerken 260-270, plaatsen berging

* Achterse Weide 30, uitbreiden woning

* t Jufferblock 38, verbouw/uitbreiding woning

Vrijstellingsprocedure:
Burgemeester en wethouders van Westervoort maken bekend dat zij voornemens zijn vrijstellingen te verlenen voor de volgende bouwplannen:


1. bouw berging, Mosterdhof 85;

2. bouw berging, Mosterdhof 87;

3. plaatsing directiekeet, Vrouwenslag 30

De bouwplannen zijn strijdig met de desbetreffende bestemmingsplannen. Voor de bouwplannen 1 en 2 is vrijstelling mogelijk op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Bouwplan 3 heeft een tijdelijk karakter, tot uiterlijk 1 januari 2008, en houdt verband met het gemeentelijk rioleringsplan. Voor dit bouwplan is vrijstelling mogelijk op basis van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

De bouwplannen 1 en 2 liggen ter inzage vanaf 18 maart 2004 tot 15 april 2004 bij de afdeling Ruimte & Samenleving. Voor bouwplan 3 geldt een kortere termijn: van 18 maart a.s. tot 1 april a.s. Inzage kan plaatsvinden op werkdagen van 8:30 12:30 uur en op afspraak tussen 14:00 16:00 uur. Binnen die termijn kan een ieder zijn of haar zienswijze bekend maken bij burgemeester en wethouders.
Nadere informatie, onder meer over de concrete data van de verleende vergunningen, kunt u inwinnen bij afdeling Ruimte & Samenleving, tel. 3179531
Overige verleende vergunningen

Voorde hieronder genoemde activiteiten zijn de benodigde ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend:

* Gemeente Westervoort, voor het kappen van 4 eiken aan de Weem voor de huisnummers 12 (op het pleintje) en 16 t/m 18.
* Gemeente Westervoort, voor het kappen van 4 haagbeuken aan de Vaalmanstraat voor de huisnummers 44 en voor 45 t/m 47.
* De Kemfkens 1, voor het kappen van 1 ceder en 1 pruimenboom.
Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Openbare Werken, tel. 3179363 (kapvergunningen).

Heeft u bezwaar?

Indien u het niet eens bent met één van de verleende vergunningen , dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze kosten informeren.

Registratie als kiezer Europees Parlement

De burgemeester van Westervoort maakt bekend dat meerderjarige inwoners (op 10 juni 2004 18 jaar of ouder) van Westervoort met de nationaliteit van een EG-lidstaat (en niet de Nederlandse!) zich kunnen laten registreren bij de afdeling Publiekszaken om deel te nemen aan de verkiezingen voor het Europese parlement op donderdag 10 juni 2004. Een verzoek om registratie (Y-32) dient uiterlijk op 28 april 2004 ingeleverd te zijn bij de afdeling Publiekszaken.

Tevens kunnen inwoners van Westervoort, afkomstig uit aspirant-lidstaten zich onder voorbehoud laten registreren. Indien deze aspirant-lidstaten per 1 mei 2004 daadwerkelijk toetreden tot de Europese Unie kunt u als inwoner van Westervoort, indien u de nationaliteit van een betreffende lidstaat bezit en zich uiterlijk op 28 april 2004 hebt laten registreren deelnemen aan de verkiezingen op 10 juni a.s..

N.B. Indien u in 1999 reeds in Nederland hebt deelgenomen aan de verkiezingen voor het Europese Parlement dan staat u nog geregistreerd als kiesgerechtigde.

Voor alle duidelijkheid even de landen die thans deel uitmaken van de EU:

· België, Bondsrepubliek Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Zweden (en Nederland uiteraard)

De volgende aspirant-lidstaten treden mogelijk per 1 mei 2004 toe tot de gemeenschap:

· Cyprus, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije en de Tsjechische Republiek.

Mocht u als kiezer in het buitenland wonen dan kunt u tot 28 april a.s. een verzoek indienen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland of Burgemeester en Wethouders van Den Haag om geregistreerd te worden als kiezer voor deze verkiezingen. Tevens kunt u aangeven op welke wijze u aan de stemming deel wilt nemen. (D-3)

Mocht u op 10 juni vanwege werkzaamheden van uzelf of partner in het buitenland verblijven dan kunt u tot 13 mei 2004 een verzoek indienen om per brief, internet of telefoon te mogen stemmen

(M-3)

Mocht u van een van de bovenstaande mogelijkheden gebruik willen maken of andere vragen hebben over de verkiezingen dan kunt u contact opnemen met de afdeling Publiekszaken, tel. 026-3179330/331.

Inzage besluitenlijsten raad, raadscommissies en college

In 2003 is in werking getreden de aanpassingswet dualisering gemeentebestuur.

Het belangrijkste gevolg van deze aanpassingswet is, dat het college van burgemeester en wethouders, de raad en de raadscommissies verplicht zijn om de besluitenlijsten van hun vergaderingen openbaar te maken, tenzij geheimhouding is opgelegd of als het gaat om informatie waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang.

Binnen onze gemeente was het al gebruikelijk dat de besluitenlijsten van de raad en de raadscommissies ter inzage werden gelegd.

Sinds voornoemde datum worden dus ook de besluitenlijsten van het college ter inzage gelegd.

Inzage kunt u verkrijgen op het gemeentehuis, tervisiekamer, wekelijks vanaf donderdagochtend tijdens de gebruikelijke openingstijden (zie gemeentegids).

De nieuwe wet werk en bijstand

Werk staat voorop

Vanaf 1 januari 2004 is de nieuwe Wet werk en bijstand (Wwb) in werking getreden. Deze wet vervangt de Algemene bijstandswet (Abw). Op het gebied van het verstrekken van bijstand en de terugkeer naar de arbeidsmarkt gaan een aantal zaken hierdoor veranderen. De Wwb gaat uit van de gedachte dat iedere Nederlander in principe in zijn eigen levensonderhoud moet kunnen voorzien. Alleen wanneer dit (tijdelijk) niet mogelijk is, zal de gemeente een uitkering verstrekken. Een bijstandsgerechtigde zal binnen zijn mogelijkheden moeten proberen via betaald werk zelf in zijn levensonderhoud te gaan voorzien. Indien dit niet lukt, zal door de gemeente zo mogelijk ondersteuning worden verleend, waarbij ook gesubsidieerd werk aan de orde kan zijn. Het einddoel is wel altijd ongesubsidieerde arbeid. Zo lang als men nog geen werk gevonden heeft, houdt men recht op een bijstandsuitkering. Hier staan wel verplichtingen tegenover.

Algemene arbeidsplicht

In de Wwb is in principe iedere bijstandsgerechtigde verplicht om naar vermogen te zoeken naar algemeen geaccepteerde arbeid. Alleen als er dringende redenen zijn kan de gemeente een cliënt tijdelijk ontheffen van deze verplichting. Of sprake is van dringende redenen is altijd ter beoordeling van de gemeente. Zij zal hierbij wellicht gebruik maken van adviseurs, zoals een arts of een psycholoog. Een ontheffing van de arbeidsverplichtingen wordt niet automatisch meer verleend voor alleenstaande ouders met kinderen jonger dan vijf jaar. Wel moet de gemeente er rekening mee houden dat de ouder het werk kan combineren met de zorgtaken. Indien er geen mogelijkheden zijn, kan een tijdelijke ontheffing van de arbeidsverplichting worden verleend. De arbeidsverplichting geldt in principe voor iedereen tot 65 jaar.

Algemeen geaccepteerde arbeid

In de Wwb wordt gebruik gemaakt van de term algemeen geaccepteerde arbeid. Hiermee wordt arbeid bedoeld die door vrijwel iedereen als normaal gezien wordt. Het betekent ook dat een bijstandsgerechtigde tevens banen dient aan te nemen, die niet aansluiten bij zijn opleiding of werkervaring.

Bijzondere bijstand

In de Wwb is het voor de gemeente niet meer toegestaan om bepaalde groepen aan te wijzen, waaraan zonder de noodzaak van de te vergoeden kosten vast te stellen, bijzondere bijstand wordt verleend. Bij iedere aanvraag bijzondere bijstand moet de individuele noodzaak voor vergoeding van de kosten worden vastgesteld.

Langdurigheidstoeslag

Aan mensen die reeds langere tijd een inkomen op bijstandsniveau hebben, kan mogelijk een langdurigheidstoeslag worden toegekend. Deze toeslag is geheel nieuw in de bijstandswet en wijkt af van de gemeentelijke regeling, die voor het jaar 2003 is getroffen. Men moet gedurende 5 jaar of langer ononderbroken een inkomen op bijstandsniveau hebben gehad en in die periode voldoende hebben gedaan om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden.

Rol van de gemeente

De gemeente is met de invoering van de Wwb geheel financieel verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van de Wwb. Er is sprake van een grote beleidsvrijheid. Op een aantal terreinen dient de gemeente verplicht haar beleid in verordeningen vast te leggen. De ontwikkeling van nieuw beleid zal in 2004 plaatsvinden. Het nieuwe beleid zal in verordeningen worden vastgelegd. De gemeente zal door middel van voorlichting de cliënten op de hoogte stellen wat het nieuwe beleid gaat inhouden en wat de belangrijkste wijzigingen in uw situatie zijn door de invoering van de Wwb.

Meer weten?

Indien u meer wilt weten over de Wet werk en bijstand, kunt u terecht bij de website van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, www.szw.nl. U kunt tevens terecht bij Postbus 51, www.postbus51.nl , waar u de gratis brochure De nieuwe Wet werk en bijstand, zo snel mogelijk weer aan het werk kunt bestellen. U kunt ook gratis bellen met 0800-8051. Indien u meer informatie wenst over uw persoonlijke situatie, kunt u op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur terecht bij de balie van de afdeling Sociale Zaken. U kunt tevens op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur telefonisch contact opnemen met de afdeling Sociale Zaken op telefoonnummer 026-3179361.