Ingezonden persbericht


Meldpunt AWBZ en Eigen bijdragen

FvO start ondersteuning en informatieproject

'Welke kosten komen voor rekening van de AWBZ en wat moet ik zelf betalen?' 'Wat wordt precies verstaan onder de verschillende zorgfuncties?' 'Hoe kan ik bezwaar maken als ik het niet eens ben met de indicatiestelling?' 'Waaruit kan ik eigenlijk kiezen?' De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) is veranderd en dat zorgt voor onduidelijkheid en problemen bij mensen met een verstandelijke handicap en hun ouders. Voor alle vragen en knelpunten over de AWBZ heeft de Federatie van Ouderverenigingen het meldpunt 'Ik kies zelf'geopend, T 030 2363711. Het meldpunt is bereikbaar op maandag en woensdag van 10.00 - 15.00 uur en op donderdag van 12.30-15.00 uur of via meldpunt@fvo.nl

Op 1 april 2003 is begonnen met de invoering van de gemoderniseerde AWBZ. De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten is een verzekering die zorgt dat o.a. mensen met een verstandelijke beperking de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De veranderingen moeten leiden tot meer keuzevrijheid en keuzemogelijkheden. Voor veel ouders en vertegenwoordigers van mensen met een verstandelijke handicap is nog niet duidelijk wat deze verandering voor hen betekent en welke mogelijkheden deze verandering hen al dan niet biedt. De Federatie van Ouderverenigingen (FvO) wil met het project 'Ik kies zelf', een ondersteuning- en informatieproject over de gemoderniseerde AWBZ, mensen met een verstandelijke handicap en hun vertegenwoordigers een flinke steun in de rug geven.

Wat zijn de mogelijkheden? Waar moet mensen op letten? Wat zijn de gevolgen van de per 1 januari 2004 veranderde eigen bijdrage? 'Ik kies zelf' informeert en ondersteunt. Op de website www.ikkieszelf.nl staan praktische informatie en tips over de AWBZ, de eigen bijdragen, uitleg over wetgeving en aandachtspunten voor de indicatiestelling. Binnenkort aangevuld met handige checklisten en handreikingen voor gesprekken met zorgaanbieders. Veel van de informatie komt ook op schrift beschikbaar. De reacties die bij het meldpunt binnenkomen, worden gebruikt om in gesprekken met instanties en het ministerie aan te geven dat sommige zaken veranderd moeten worden. De meest gestelde vragen en ervaringen staan ook op de website www.ikkieszelf.nl

____
Noot voor de redactie (