HCC
http://www.hcc.nl

HCC spant kort geding aan tegen Dell

HCC spant kort geding aan tegen Dell

HCC, de vereniging van computergebruikers, spant een kort geding aan tegen Dell als de computerleverancier niet binnen 5 dagen haar eis laat vallen dat klanten hun bestellingen volledig vooruit moeten betalen. HCC heeft geconstateerd dat veel Dell-klanten op dit moment schade ondervinden van het feit dat Dell 100% vooruitbetaling verlangt. Dit onderdeel uit de algemene voorwaarden van de computerleverancier is volkomen tegen de regels in, want volgens de wet mag niet meer dan hooguit 50% aanbetaling worden verlangd. Momenteel heeft HCC bij het Hof in Den Haag al een proces lopen tegen Dell over de algemene voorwaarden, maar gezien de procedurele termijnen die hierbij worden gehanteerd is nog onduidelijk wanneer het tot een uitspraak zal komen. Mede naar aanleiding van de uitzending van TROS Radar op 1 maart is echter gebleken dat Dell haar leveringsverplichtingen regelmatig niet nakomt en ook de aanbetaling niet wil terugstorten. HCC vindt dat zo snel mogelijk een halt moet worden toegeroepen aan deze voor de consument zo nadelige positie en om dit te bereiken is de belangenvereniging voor computerconsumenten bereid zo nodig een kort geding aan te spannen. Geen rechtszaak tegen Microsoft
HCC heeft besloten vooralsnog geen rechtszaak aan te spannen tegen Microsoft vanwege de voorwaarden die dit bedrijf hanteert. In de ogen van HCC blijven de Microsoft-voorwaarden 'juridische draken', maar heeft de consument hier in de praktijk nauwelijks nadeel van zodat het op dit moment weinig zin heeft daarover een rechtszaak te beginnen. In oktober vorig jaar startte HCC een procedure bij het Hof in Den Haag tegen de algemene voorwaarden van Dell. Tegelijkertijd liet de vereniging voor computergebruikers weten te overwegen ook de voorwaarden van Microsoft aan te pakken. Dell is een leverancier die direct aan de consument levert en zich in de praktijk regelmatig op zijn (onjuiste) leveringsvoorwaarden beroept. Hiervan ondervinden consumenten direct nadeel. Bij Microsoft ligt dit anders: dit bedrijf levert in eerste instantie niet direct aan de consument. Bovendien ondervindt deze zoals het zich nu laat aanzien in de praktijk weinig werkelijke problemen met de Microsoft-voorwaarden. Van invloed is ook dat HCC en Microsoft indertijd met elkaar het gesprek zijn aangegaan over de voorwaarden van de softwaregigant en ook in gesprek blijven, terwijl Dell nooit heeft gereageerd op uitnodigingen van HCC om over de voorwaarden te praten. Mochten er overigens HCC-leden zijn die door de voorwaarden van Microsoft in problemen komen, dan kan dat voor HCC alsnog reden zijn om naar de rechter te stappen. Over HCC
HCC is dé vereniging van computergebruikers in Nederland en telt circa 200.000 leden. Het door HCC aangeboden dienstenpakket omvat de magazines Computer!Totaal, PC Zone, Tips & Trucs, GamePro en ZOOM Magazine; HCC Dagen en de portal HCCnet.nl. Daarnaast biedt HCC diverse vormen van internettoegang via HCCnet.

---


---