Gemeente Utrecht


Secretarie
Bestuurscommunicatie
Informatie


Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

23 maart 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 15.45 uur in de perskamer van het stadhuis.

1. Inspraakreacties Majellaknoop
Het inspraaktraject op het Voorlopig Ontwerp voor de herinrichting van de kruising Vleutenseweg - Spinozaweg/Thomas á Kempisweg leidt tot het nader bekijken van een viertal punten. Het gaat daarbij om het onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor verbetering van de ligging van de HOV-baan op het kruispunt en de aanleg van een vrijliggend fietspad bij de ventweg parallel aan de Spinozaweg waar nu nog auto- en fietsverkeer samen rijden. De situatie met de ventweg en fietspad tussen de Vleutenseweg en de Steenovenweg wordt bekeken in combinatie met het parkeervraagstuk bij de Gamma. Ook de ontsluiting van de wijk tussen de Keulsekade en de Vleutenseweg via de Steenovenweg wordt nader onderzocht. Het college is akkoord met de beantwoording van tijdens de inspraak binnengekomen reacties op het Voorlopig Ontwerp en heeft het zogenoemde tweekolommenstuk vastgesteld. De oplossingen voor de vier nog nader te bekijken punten, zullen in het Definitief Ontwerp worden verwerkt. Alle insprekers zijn over de beantwoording van hun reacties geïnformeerd en ontvangen het tweekolommenstuk. Nog voor de zomer zal het college beslissen over het Definitief Ontwerp en zal de planologische procedure starten.

2. Recht van Initiatief: Tolsteegbrug, herinrichting
Bewoners en ondernemers rond de Tolsteegbrug en het buurtoverleg Zuidelijke Binnenstad doen een voorstel voor herinrichting van de Tolsteegbrug. Momenteel ondervindt men veel overlast van geparkeerde fietsen. Bovendien vreest men dat dit in de toekomst nog zal toenemen door de komst van een nieuw film- en cultuurcentrum in juli 2004, het Louis Hartloopercomplex. Initiatiefnemers stellen voor de in onbruik geraakte bushalte leeg te halen, het fietspad te verleggen en de stoep te verbreden. Daar ontstaat dan ruimte voor fietsparkeerplaatsen.
Het college van b&w heeft besloten het voorstel voor verder onderzoek en afhandeling door te verwijzen naar de wijkwethouder Binnenstad, Y. Van den Bergh. Zij neemt binnen acht weken een besluit.

3. Wijziging beleid Fonds Sociale Integratie
Voortaan zullen initiatieven die leiden tot netwerkvorming en samenwerking van bewoners in buurten, in aanmerking komen voor subsidie uit het Fonds Sociale Integratie. De subsidie zal maximaal EUR 15.000 per aanvraag bedragen.
Dit zijn gevolgen van de wijziging van het beleid voor het Fonds Sociale Integratie. Deze beleidswijziging was nodig door een amendement op de Programmabegroting 2004, waarbij de gemeenteraad het budget voor het Fonds heeft verminderd met EUR 600.000. Nu is jaarlijks nog EUR 300.000 beschikbaar.
Uitgangspunt bij het beoordelen van aanvragen is dat het fundament onder sociale integratie wordt gevormd door het maken van duurzame contacten. Vanuit het Fonds zullen voortaan dan ook vooral concrete en interactieve activiteiten worden gesubsidieerd die aanzetten tot 'duurzaam ontmoeten'. Activiteiten die ertoe bijdragen dat omzien naar elkaar en elkaar helpen als dat nodig is, meer vanzelfsprekend worden. De bestedingen uit het Fonds Sociale Integratie zullen een stimulans en waardering zijn voor minder omvangrijke en vernieuwende initiatieven van bewoners en vrijwilligers.
Doordat het budget voor het Fonds Sociale Integratie drastisch is beperkt, moet bovendien de organisatie eenvoudiger worden. Zo is de commissie van burgers, die de aanvragen beoordeelde en het college van burgemeester en wethouders adviseerde, opgeheven.
Om de bekendheid en toegankelijkheid van het Fonds te vergroten, zal de communicatie over de regeling verbeterd worden.

4. Locatie stadsstrand: Veilinghaven Dichterswijk
In navolging van Amsterdam en Rotterdam zou een tijdelijk stadsstrand kunnen komen gedurende de zomermaanden: de Veilinghaven in Dichterswijk-west. Op de strook zand zouden een strandtent, stoelenverhuur en dergelijke kunnen komen.
Met het besluit over de locatie is nog niet gezegd dat het stadsstrand er ook komt. De betrokken ondernemer zal eerst het plan concreet maken. Ook moeten nog zowel de evenementenvergunning voor het stadsstrand als een bruikleenovereenkomst van het terrein worden afgegeven.
In het plan voor het stadsstrand moeten ook onderwerpen als geluid, parkeren en veiligheid geregeld zijn. Buurtbewoners hebben op basis van het voorlopige idee juist op deze onderwerpen bedenkingen geuit tegen het initiatief. Het college is enthousiast overhet initiatief. Een stadsstrand draagt bij aan de verbreding van het evenementenaanbod in Utrecht en is ook goed voor de wijk Utrecht-Zuidwest. De plek leent zich voor "Utrecht Beach" vanwege de prima openbaar vervoersverbindingen en de parkeerfaciliteiten bij de Jaarbeurs.

5. Onderzoek Fortlaan Noord
Het gebied Fortlaan Noord, gelegen tussen de Prinses Irenelaan en de Vecht behoeft een nieuwe inrichting. Daarom heeft het college besloten om randvoorwaarden op te laten stellen voor de ontwikkeling van het gebied. Het gebied kent een rommelige situatie, bestaande uit bebouwing (woningen, kerk en bedrijfjes) en openbaar groen (bossages). Herontwikkeling van deze locatie was reeds in het Wijkontwikkelingsplan Zuilen uit 1995 opgenomen. Ook in het geactualiseerde Wijkontwikkelingsplan Zuilen fase 2 is deze herontwikkeling opgenomen.
Gezocht zal worden naar een zo optimaal mogelijke invulling met woningbouw waarbij de bestaande functies zo veel mogelijk gehandhaafd blijven. Daarnaast zullen de mogelijkheden onderzocht worden voor toevoeging van recreatieve functies aan de Vecht. Bij de herontwikkeling moet de nadruk komen te liggen bij het verbeteren van de groenstructuur en de relatie met de Vecht. De ontwikkeling moet bovendien aansluiten op de binnenkort te starten woningbouwontwikkeling Irenepark in het tegenover gelegen gebied.
De resultaten van dit onderzoek zullen er naar verwachting voor de zomer van 2004 zijn.

6. Handhavingsprotocol bij verbreding A2
Het college heeft ingestemd met het zogenoemde 'Handhavingsprotocol' voor de verbreding en verlegging van de A2 die de komende jaren zal plaatsvinden. In dit protocol is de samenwerking geregeld bij het toezicht op de verbreding en verplaatsing van de A2 door de provincie, het waterschap en de milieudienst Noord-West Utrecht. Als gevolg van de verbreding van verlegging van de A2 vinden veel bodemsaneringen plaats en zal veel grond worden verzet. De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht op een deel deze activiteiten. Provincie en waterschap verzorgen het toezicht voor andere delen. Het protocol is opgesteld voor het precies afbakenen van taken, het regelen van de samenwerking bij het toezicht en de handhaving bij dit grootschalige project door de verschillende organisaties. Het protocol voorziet in eenduidige afspraken tussen partijen waardoor de kwaliteit van het toezicht verbetert. Op deze manier worden onnodige vertragingen voorkomen en kan de reconstructie van de A2 op een efficiënte wijze verlopen. Ook is vastgelegd hoe de communicatie met Rijkswaterstaat zal verlopen en welke voorwaarden vanuit de gemeente gesteld worden aan bijvoorbeeld de wijze van bodemsaneren.

7. Aanhouden correctiebevel Amsterdamsestraatweg 959
Het college heeft besloten tot juni a.s. niet langer via een juridische procedure saneringsorganisatie Subat te dwingen tot hervatting van de saneringswerkzaamheden aan de Amsterdamsestraatweg 959. Aanleiding voor dit besluit is dat het ministerie van VROM met behulp van bemiddelaar of arbiter tot een algehele oplossing wil komen voor de vele geschillen die Subat op landelijk niveau heeft met uiteenlopende opdrachtgevers. Op de Amsterdamsestraatweg 959 is door SUBAT, een landelijk organisatie die voormalige tankstations saneert, een bodemsanering uitgevoerd. SUBAT heeft de sanering beëindigd nog voordat het in het saneringsplan omschreven eindresultaat was behaald. In december 2003 is SUBAT daarom aangeschreven met als doel dat de bodemsanering zou worden hervat. Tegelijkertijd bleek dat SUBAT in heel Nederland circa 150 vergelijkbare conflicten heeft. Hoewel SUBAT een paar duizend voormalige tankstations redelijk succesvol heeft gesaneerd, blijkt in de afronding van deze saneringsoperaties landelijk gezien over tientallen terreinen conflicten bestaan tussen SUBAT en de verantwoordelijke overheid. Het ministerie van VROM vindt deze situatie ongewenst en wil onderzoeken of hier op een andere manier uit te komen is. Concreet heeft het ministerie in gedachten een bemiddelaar of arbiter aan te wijzen. Ook SUBAT wil daarin meegaan, maar vindt dat deze bemiddelingspoging niet verstoord zou mogen worden door juridische procedures. In afwachting van de onderhandelingsresultaten tussen het ministerie van VROM en SUBAT is daarom besloten tot komende juni geen uitvoering te geven aan de aanschrijving.

8. Bouw woonwijk Het Zand vereist verdwijnen aantal bomen
In september 2003 heeft het college het stedenbouwkundig plan vastgesteld voor de nieuwe woonwijk Het Zand (Leidsche Rijn). Het Zand wordt een wijk van ongeveer 4.200 woningen in uiteenlopende prijsklassen. De bouw van de eerste woningen start nog dit voorjaar, de eerste opleveringen zijn gepland voor begin 2005. In de wijk worden veel bestaande landschappelijke elementen ingepast, bijvoorbeeld bomen, sloten, tuinen, boerderijen en archeologische vindplaatsen. Om de wijk te kunnen bouwen moet echter ook een aantal bomen verdwijnen. In vervolg op het stedenbouwkundig plan heeft het college daarom nu ingestemd met het vellen van 493 bomen. In de nieuwe woonwijk komen uiteindelijk ongeveer evenveel nieuwe bomen terug. In de komende maanden wordt de grond bouwrijp gemaakt en worden de bomen geveld. Omwonenden en eigenaren zijn hierover in november 2003 geïnformeerd door middel van een brief en twee informatieavonden.

9. Beheerplan Park Vechtzoom/Fort aan de Klop
De Natuur- en Milieugroep Overvecht heeft een voorstel ingediend in het kader van het Recht van Initiatief. Zij stellen voor een beheerplan te ontwikkelen voor het Park Vechtzoom en de openbare groenzone langs het Fort aan de Klop. Het college van b&w heeft besloten het voorstel niet te honoreren. Het recht van initiatief is bedoeld voor het realiseren van concrete voorstellen, en niet voor planontwikkeling. Bovendien is de gemeente al plannen aan het ontwikkelen voor Park Vechtzoom en de groenzone langs Fort aan de Klop. Wel is afgesproken dat wijkbureau Overvecht in een gesprek met de indieners van het voorstel afspraken zal maken over samenwerking aan de plannen waarbij recht wordt gedaan aan de gevraagde beheervisie.

|Postbus 16200 |
|                                  |3500 CE Utrecht                            |
|                                  |Telefoon: (030) 286 1132                   |
|                                  |Fax: (030) 286 1143                        |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

---- --