KPMG


Nederlander meest tevreden over bankier

23 maart 2004

Nederlanders zijn van alle Europeanen het meest tevreden over de bank waarmee zij op dit moment zaken doen.

Maar liefst 82% is tevreden over de wijze waarop zij op dit moment bankieren. Italianen zijn het minst ingenomen met hun bank. Nederlanders geven er bovendien de voorkeur aan in de toekomst zaken te blijven doen met de eigen nationale bank in plaats van een buitenlandse bank. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de mogelijke gevolgen van de plannen van de EU om in 2005 te komen tot één Europese, financiële markt. De Nederlander blijkt ook het meest ontevreden over de euro. Bijna driekwart van de Nederlanders vindt dat de invoering het land geen goed heeft gedaan.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de meerderheid van de Europeanen het liefst zaken blijft doen met de eigen nationale bank, ook al zullen op korte termijn buitenlandse banken de nationale markten betreden. De houding van de Europeaan staat in contrast met de ambities van de meeste banken die van plan zijn hun vleugels over Europa uit te slaan, constateert Simon Sijbrands, partner bij KPMGs Financial Services. Sijbrands: Toch gloort er enig licht aan de horizon. Bijna 70% van de Europeanen steunt de ontwikkeling van één Europese, financiële markt en 60% zou overwegen om een product van een buitenlandse bank af te nemen De banken zelf realiseren zich inmiddels overigens dat internationalisering alleen succesvol kan zijn als zij in staat zijn per land dienstverlening op maat te leveren.

Afgezien van het bieden van maatwerk is er volgens Sijbrands voor buitenlandse banken nog een lange weg te gaan om succesvol te worden in grensoverschrijdend bankieren. Sijbrands: De loyaliteit van de Europeaan aan zijn huidige bank is namelijk groot. Ruim de helft bankiert al tien jaar of langer bij dezelfde bank. Desondanks overweegt zon 15% van de Europeanen het komend jaar van huisbankier te veranderen. Dit geldt met name voor Italianen, Polen en Fransen. Herhaaldelijk slechte service, een matige prijs/kwaliteit-verhouding en lagere kosten bij een andere bank vormen voor de gemiddelde Europeaan de belangrijkste redenen om van bank te veranderen. Daarnaast is bijna de helft van de Europeanen op dit moment niet in staat de naam van een buitenlandse bank te noemen. Europeanen die een naam van een buitenlandse bank kennen, noemen Deutsche Bank het meest, gevolgd door Citibank en Barclays.
.
Ook de matige acceptatie van de euro in Europa kan volgens Sijbrands succesvol Europees bankieren in de weg staan. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste Europeanen nog steeds niet warm worden van de invoering van de euro. Ruim 30% vindt dan de introductie van de munt goed is geweest voor het land. Ruim de helft van de mensen vindt dat de invoering nadelig is geweest. Alleen de Spanjaarden zijn overwegend positief: 50% vindt dat dat het land er met de euro beter van is geworden. Van de inwoners van de onderzochte Europese landen die de euro niet hanteren, zou bijna de helft de euro als betaalmiddel willen invoeren. De Britten blijken met 51% nog altijd de grootste tegenstanders van de euro.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039