Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Verbetering opzet financieel
beheer CWI

Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

Aan deze rapportage hebben meegewerkt:

Mw. G. Verkerk
Dhr. drs. A.H. Huikeshoven CIA

R04/02, februari 2004
ISSN 1383 - 8733
ISBN 90-5079-074-7
2 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

Voorwoord

Voor u ligt het rapport `Verbetering opzet financieel beheer CWI'. De Inspectie Werk en Inkomen heeft het afgelopen jaar de verbeteringen in de opzet van het financieel beheer van de Centrale organisatie werk en inkomen (CWI) gevolgd. De aanleiding daartoe was dat adviesor- ganisatie KPMG en de inspectie in 2002 constateerden dat de opzet van het financieel beheer van CWI niet op orde was. De inspectie heeft daarover gerapporteerd in het rapport `Opzet financieel beheer Centrale organisatie werk en inkomen; Review van het KPMG-rapport `Risicoanalyse financieel beheer CWI'', dat door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op 6 maart 2003 aangeboden is aan de Tweede Kamer. De minister heeft begin 2003 afspraken gemaakt met de Raad van Bestuur over maatregelen ter verbetering van het financieel beheer. De minister achtte het absoluut noodzakelijk dat CWI de bevindingen van het rapport van de inspectie voortvarend zou implementeren. CWI heeft twee plannen van aanpak opgesteld om respectievelijk plateau 1 eind maart 2003 (administratie op orde) en plateau 2 eind mei 2003 (organisatie op orde) te bereiken. De minister heeft IWI gevraagd de plannen van aanpak te beoordelen en de implementatie van de door KPMG aanbe- volen verbeteringen te volgen.
De inspectie heeft geen onderzoek verricht naar de werking van de door CWI ingezette maat- regelen. De inspectie baseert haar oordelen in verbetertrajecten op de verantwoordingsinfor- matie van CWI en op rapporten van onafhankelijke auditors. Dit is conform met de door de inspectie gehanteerde controle-op-controle-filosofie. In de toekomst zal de inspectie ook naar de werking van het financieel beheer kijken. In het kader van de jaarrekening controle toetst de externe accountant van CWI onder andere ook de opzet, bestaan en werking van de adminis- tratieve organisatie en daarop gebaseerde interne controle. De externe accountant legt zijn bevindingen vast in een rapport van bevindingen dat bij de jaarrekening gepubliceerd zal worden. De inspectie zal deze documenten betrekken bij haar oordeel over de uitvoering door CWI in haar jaarverslag 2003.
Mr. L.H.J. Kokhuis
Inspecteur-generaal Werk en Inkomen

3 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

4 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

Inhoudsopgave

Samenvatting 7
1 Inleiding 9
1.1 Achtergrond 9
1.2 Doel van het onderzoek 9
1.3 Afbakening van het onderzoek 9
2 Plannen van aanpak toegelicht 11
3 Bevindingen 13
4 Conclusies en oordeel 15
5 Reactie CWI 17 Lijst van afkortingen 18 Geraadpleegde documenten 19 Bijlage: Brief van de Raad van Bestuur van de Centrale
organisatie werk en inkomen 21 Publicaties van de Inspectie Werk en Inkomen 25

5 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


6 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

Samenvatting

Het financieel beheer van de Centrale organisatie werk en inkomen (CWI) bleek in 2002 niet
1 op orde te zijn.1 Adviesorganisatie KPMG beval CWI aan de verbeteringen gefaseerd in te KPMG, `Risicoanalyse financieel
beheer CW', oktober 2002 en IWI, voeren:
`Opzet financieel beheer Centrale · `Administratie op orde' te bereiken eind maart 2003 (plateau 1); organisatie werk en inkomen;
review van het KPMG-rapport · `Organisatie op orde' te bereiken eind 2003 (plateau 2); Risicoanalyse financieel beheer · `VBTB-proof' te bereiken eind 2005 (plateau 3). CWI', februari 2003.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft begin 2003 afspraken gemaakt met de Raad van Bestuur van CWI over verbeteringen in het financieel beheer met betrekking tot de eerste twee te bereiken plateaus in 2003. De minister heeft de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) gevraagd de daartoe door CWI opgestelde plannen van aanpak te beoordelen en de implementatie van de verbeteringen te volgen. Plannen van aanpak voldoende
De inspectie is nagegaan of de aanbevelingen van KPMG voor de te nemen acties voor de onderscheiden fases van verbeteringen opgenomen zijn in de onderscheiden plannen van aanpak. Het eerste plan van aanpak `Verbetering van de financiële infrastructuur en bedrijfsvoe- ringsprocessen' heeft CWI gericht op het bereiken van plateau 1 en betrof activiteiten die doorliepen tot 31 maart 2003. Het tweede plan van aanpak `Verbetering van de sturing op de organisatie ­ coachingstraject' heeft CWI gericht op het bereiken van plateau 2 en betrof acti- viteiten die doorliepen tot 31 mei 2003. IWI is van oordeel dat in de beide plannen van aanpak voor de eerste twee plateaus de KPMG aanbevelingen in voldoende mate in te ondernemen acties zijn uitgewerkt. CWI heeft een plan van aanpak voor plateau 3 `VBTB-proof' in ontwikkeling. Sturing van de verbeteringen binnen CWI voldoende Beide projecten zijn aangestuurd door de stuurgroep Beleid & Evaluatie onder voorzitterschap van de voorzitter van de Raad van Bestuur van CWI. IWI is van oordeel dat de sturing vanuit de organisatie op de uitvoering van de in de plannen van aanpak gestelde afspraken en werkzaamheden voldoende waarborgen bieden om de (pla- teau-) realisatie conform planning te bereiken. Conclusies
Beide plannen van aanpak zijn conform plan uitgevoerd. Over de uitvoering van het eerste pro- ject heeft CWI gerapporteerd eind maart 2003 in een rapportage Verbetering financieel beheer en in het eerste kwartaalverslag van 2003. Over de uitvoering van het tweede project heeft CWI gerapporteerd in het tweede kwartaalverslag van 2003. In opdracht van CWI is in de periode september ­ oktober 2003 een evaluatie van de control- cyclus uitgevoerd. Hieruit blijkt dat CWI een aantal belangrijke stappen heeft gezet en maatre- gelen heeft genomen gedurende het jaar 2003 om de opzet van het financieel beheer te verbe- teren. Daarmee zijn de grootste knelpunten weggenomen in de opzet van het financieel beheer van CWI.
IWI is van oordeel dat CWI in 2003 goede voortgang heeft geboekt in de verbetering van de opzet van het financieel beheer.
7 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


8 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


1 Inleiding


1.1 Achtergrond
Op 23 oktober 2002 heeft IWI per brief het rapport van KPMG `Risicoanalyse financieel
2 beheer CWI' aangeboden gekregen van CWI met een reactie van de Raad van Bestuur. KPMG Het rapport `Risicoanalyse finan- concludeert dat de administratie van CWI niet op orde is.2 Hieruit bleek dat: cieel beheer CWI' betreft een ver-
kenning waarin de ICT-aspecten · Het financieel beheer niet op een eenduidige wijze binnen de CWI-organisatie is belegd; zijn uitgesloten. CWI heeft een
afzonderlijke opdracht aan KPMG · De planning-en-controlcyclus voldoet nog niet volledig aan de daaraan te stellen eisen; gegund voor een onderzoek naar · De beschrijvingen voor de administratieve organisatie sluiten niet geheel aan bij de organisatie- de ICT-aspecten van het door CWI
gebruikte financiële informatie- structuur omdat niet altijd geheel duidelijk is vastgelegd op welke plaats de handelingen van de systeem. administratieve organisatie worden verricht (binnen CWI of bij de regionale centra). KPMG heeft verder in zijn rapportage aangegeven hoe het financiële beheer stapsgewijze op orde moet komen.

· Het eerste plateau (administratie op orde) is gericht op het verbeteren van de aansluiting van het financieel beheer op het organisatiemodel en het creëren van vertrouwen in de cijfers;
· Het tweede plateau (financieel inzicht) richt zich op het verbeteren van de allocatie van midde- len en het verbeteren van financieel inzicht op basis van adequate planning en control;
· Bij het bereiken van plateau drie (verankering) is de financiële beheersing zodanig verbeterd dat sprake is van routinematige prestatiemeting en sturing. De Raad van Bestuur van CWI heeft naar aanleiding hiervan verschillende concrete maatrege- len genomen en aangegeven eerder dan in 2005 VBTB-proof te willen zijn. CWI heeft op 15 januari 2003 twee plannen van aanpak ter verbetering van het financieel beheer aan de minister doen toekomen. Deze geven een beschrijving van het project `Verbetering financiële infrastructuur en bedrijfsvoeringsprocessen' en van het project `Begeleiding en coaching ter implementatie strategische control'. CWI heeft in haar brief van 14 februari 2003 aan de minister aangegeven, dat de CWI-organisatie per 1 april 2003 plateau 1 en eind mei 2003 plateau 2 zal bereiken nadat CWI invulling heeft gegeven aan een aantal speci- fieke activiteiten. Het bereiken van plateau 1 per 1 april 2003 is per brief van 9 april 2003 door CWI aan de minister bevestigd. In het tweede kwartaalverslag 2003 heeft CWI aangegeven, dat plateau 2 gereed was in mei 2003 en in september éénmaal wordt geëvalueerd. IWI heeft een review uitgevoerd op de werkzaamheden van de adviseurs (KPMG Business Advisory Services BV). De conclusie van de review is dat de inspectie de waarnemingen en aan- bevelingen van KPMG kan onderschrijven.
1.2 Doel van het onderzoek
IWI wil kunnen vaststellen dat de opzet van het financieel beheer van CWI op orde is. De eerste doelstelling is om vast te stellen of de plannen van aanpak van CWI voldoende concrete stappen bevatten om het financieel beheer op orde te kunnen krijgen. De tweede doelstelling is om vast te stellen dat die concrete stappen ook zijn uitgevoerd. IWI beoogt met haar onder- zoek te kunnen vaststellen dat CWI de met de minister afgesproken activiteiten gericht op ver- betering van het financieel beheer heeft uitgevoerd.
1.3 Afbakening van het onderzoek De vraagstelling voor dit onderzoek is drieledig en luidt:
1 Hebben de voorgestelde maatregelen van KPMG die door IWI zijn onderkend, hun weer- slag gekregen in het door CWI opgestelde plan van aanpak ter verbetering van het finan- cieel beheer?

9 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


2 Biedt de sturing vanuit de organisatie op de uitvoering van de in het plan van aanpak

gestelde afspraken en werkzaamheden, voldoende waarborgen om de (plateau) realisatie conform planning te bereiken?

3 Zijn de tussen de minister en de Raad van Bestuur van CWI afgesproken activiteiten om het financieel beheer te verbeteren uitgevoerd?
De informatie die het onderzoek heeft opgeleverd, is door IWI verkregen aan de hand van desk-research van documenten die ter beschikking zijn gesteld in het kader van dit onderzoek en interviews met (externe) functionarissen van CWI. Van de gesprekken zijn verslagen opge- steld en voor reactie terug gelegd bij de geïnterviewden. Gedurende de maanden juli tot en met oktober 2003 heeft onderzoek plaatsgehad.
CWI heeft een opdracht gegeven aan een externe adviseur om in september 2003 een evalu- atie uit te voeren op de bij CWI geïmplementeerde controlcyclus. Deze evaluatie is uitgevoerd aan de hand van interviews centraal stond. Deze evaluatie is in het kader van dit rapport door IWI beoordeeld.


10 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


2 Plannen van aanpak toegelicht

Het eerste plan van aanpak richt zich op de verbetering van de financiële infrastructuur en de bedrijfsvoeringsprocessen met als doel het bereiken van het eerste plateau per 1 april 2003. CWI heeft de activiteiten die verband houden met het bereiken van het eerste plateau als volgt aangegeven:
"In concreto: de AO voor het gehele bedrijf en een werkende integrale verplichtingenadministratie en projectenadministratie. Onderdeel van het plan vormt de uitvoering van een quick-scan gericht op het in kaart brengen van knelpunten aangaande de interne bedrijfsvoering op het hoofdkantoor en in de districten (december 2002 tot en met januari 2003), de uitwerking van processen en formats (januari
2003), het opstellen van een uitrolplan en de feitelijke uitrol van een uniforme werkwijze voor de gehele organisatie. Een reeds werkend model in het district Zuidwest is voor deze acties, die in het eerste kwartaal hun beslag krijgen, mede-uitgangspunt. Een integrale verplichtingenadministratie is per
1 maart 2003 geïmplementeerd op het hoofdkantoor en in de districten. Door de uitvoering van deze acties, bereikt de CWI-organisatie per 1 april 2003 Plateau 1, zoals bedoeld in het rapport van KPMG. Daarnaast zal CWI een geautomatiseerd systeem (gereed eind 2003) invoeren voor de onder- steuning van het inkoop- en bestelproces (I-procurement)."
Het tweede plan van aanpak richt zich op de verbetering van de sturing op de organisatie door middel van een intensief coachingstraject met als doel het bereiken van het tweede plateau eind mei 2003. CWI heeft de activiteiten die verband houden met het bereiken van het tweede pla- teau als volgt aangegeven:
"De inspanningen zijn gericht op het daadwerkelijk implementeren van de P&C-cyclus en op de methoden en technieken om de controlfunctie verder gestalte te geven, zoals de prestatieindicatoren in de balanced score card, de maand- en kwartaalrapportages, de analyses bij afwijkingen in de control- procedure. Deze fase zal eind februari 2003 worden afgerond. Daarna zal de begeleiding en coaching zich richten op het daadwerkelijk gebruik van de in de eerste fase met elkaar vastgestelde methoden en technieken, waarbij met name aandacht zal worden besteed aan vaardigheden en gedrag. Deze fase zal eind mei 2003 worden afgesloten, waarmee CWI plateau 2 bereikt, zoals bedoeld in het KPMG-rapport."


11 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


12 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


3 Bevindingen

IWI heeft vastgesteld dat de voorgestelde maatregelen vanuit de rapportage van KPMG in grote lijnen hun weerslag hebben gekregen in de plannen van aanpak met één uitzondering. Een uitzondering wordt gevonden in het advies van KPMG om de afdelingen Beleid & Evaluatie en Planning en Control van de directie Financiën & Control samen te voegen tot `strong con- troller'. CWI heeft er voor gekozen om de twee afdelingen te laten samenwerken als ware ze een afdeling, zonder ze daadwerkelijk samen te voegen.
In het rapport `Evaluatie controlcyclus CWI' is daarover opgemerkt dat de door CWI gekozen oplossing afhankelijk is van de bereidheid tot samenwerking van individuen. In dat rapport is het advies aan de Raad van Bestuur opgenomen de beslissing eventueel te heroverwegen en de betrokken afdelingen alsnog samen te voegen tot een afdeling business control. Wat betreft de sturing vanuit de organisatie blijkt uit het onderzoek dat de voortgang van de activiteiten van beide projecten is bewaakt door de stuurgroep beleid, evaluatie en financiën. In de stuurgroep hebben twee leden van de Raad van Bestuur van CWI zitting. De stuurgroep vergaderde maandelijks. Aan de stuurgroep werd mondeling gerapporteerd over de voortgang. Een van de leden van de Raad van Bestuur trad op als materieel opdrachtgever naar beide projectleiders en hield wekelijks overleg met hen.
De `bottom-line' van de door CWI aan te brengen verbetermaatregelen, werd gevormd door de concretisering van de besturingsfilosofie waaronder de rolverdeling tussen centrale aanstu- ring door de Raad van Bestuur en de decentrale uitvoering. Tijdens een managementconferen- tie gehouden in maart 2003 is binnen de organisatie draagvlak gecreëerd voor het bestuurs- model waarin de verhouding tussen hoofdkantoor en districten en de verantwoordelijkheids- verdeling bij de verificatie en boekingen van centraal afgesloten contracten is geregeld. De dis- trictsmanager blijft verantwoordelijk. Twee functionarissen van de afdeling Beleid & Evaluatie en Financiën & Control vormen de ondersteuning. Afspraken hierover zijn in een brief gedateerd
24 maart 2003 vastgelegd. IWI stelt, dat CWI voldoende activiteiten heeft ondernomen om deze besturingsfilosofie concreet te maken en uit te dragen.
Afspraken met de minister
Gerelateerd aan de managementafspraken die CWI met de minister is overeengekomen, con- stateert IWI het volgende:
Er is een administratieve organisatie voor het gehele bedrijf, echter de onderdelen voor de processen Facilitair Management en Human Resource Management hebben nog niet het gewenste stadium van een adequate administratieve organisatie bereikt. CWI heeft een extracomptabele verplichtingenadministratie, die gezien de pilot die CWI heeft geïnitieerd nog verbetering behoeft. De bestaande verplichtingenadministratie is ingericht in aanloop naar een intracomptabele verplichtingenadministratie.
Er bestaat een (werkende) projectadministratie. Projecten werden vertraagd gestart en uitge- voerd door onzekerheid bij CWI ten aanzien van bestedingsvereisten, administratievereisten, verantwoordingsvereisten en controlevereisten gesteld door de minister. De Raad van Bestuur heeft maatregelen genomen met betrekking tot de wijze waarop de budgetten worden uitgezet, de beheersing, de verantwoording en de taken en verantwoordelijkheden. In het derde kwar- taalverslag 2003 heeft CWI zich in grote lijnen verantwoord conform de wens van de minister ten aanzien van de projecten.
Ten aanzien van de uniforme werkwijze voor de gehele organisatie door de uitwerking van pro- cessen en formats heeft IWI de volgende bevindingen. Er is `overall' invulling gegeven aan de uitwerking van de processen en formats zowel op het gebied van de financiële infrastructuur, bedrijfsvoeringsprocessen en de beheersing van de organisatie. Processen zijn beschreven met behulp van pijlenschema's, deze zijn niet inhoudelijk door IWI beoordeeld. CWI heeft activitei- ten ontplooid om zoveel mogelijk een uniforme werkwijze in opzet te waarborgen. De werking
13 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

van de processen wordt door IWI nog beoordeeld bij de review op de accountantscontrole

over het verslagjaar 2003.

CWI zal een geautomatiseerd systeem invoeren voor de ondersteuning van het inkoop- en bestelproces. CWI is bezig met de invoering van een systeem voor I-procurement. Het gaat hierbij om het invoeren van een nieuwe werkwijze binnen de organisatie, waarbij rechtstreekse bestellingen kunnen worden verricht via een geautomatiseerd systeem. In het derde kwartaal
2003 is op locatie Eindhoven met een pilot gestart, die inmiddels is afgerond. Landelijke zal het systeem per april 2004 in productie gaan, dit houdt in dat ten opzichte van de oorspronkelijke planning vertraging is opgetreden.
ICT-aspecten financieel beheer
CWI heeft de aanbevelingen van KPMG met betrekking tot het geautomatiseerde financiële sys- teem (Oracle applications) overgenomen. Met het oplossen van die punten zijn de beheer- processen en controlemaatregelen rondom dat geautomatiseerde systeem op orde. Begeleiding en coaching ter implementatie strategische control
De afdeling Beleid en evaluatie regisseert en integreert de gehele Beleid en controlcyclus. Ook is gewerkt om de managementinformatie actueler, betrouwbaarder en flexibeler te krijgen. Uit de `Evaluatie controlcyclus CWI' blijkt dat de vernieuwde controlcyclus voldoet aan de ver- wachtingen. Het zicht op de uitvoering is verbeterd en het overleg over afwijkingen verloopt opbouwend. Wel is opgemerkt dat het niveau van de analyses van de resultaten omhoog kan. Bij de `Evaluatie controlcyclus CWI' is de betrouwbaarheid van de managementinformatie niet getoetst evenmin als de kwaliteit van het personeel die een bijdrage aan de controlcyclus moeten leveren.


14 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


4 Conclusies en oordeel

De inspectie concludeert dat in de beide plannen van aanpak voor de eerste twee plateaus de KPMG aanbevelingen in voldoende mate in te ondernemen acties zijn uitgewerkt. CWI heeft een plan van aanpak voor plateau 3 `VBTB-proof' in ontwikkeling. IWI is van mening dat de sturing vanuit de organisatie op de uitvoering van de in de plannen van aanpak gestelde afspraken en werkzaamheden voldoende waarborgen bieden om de (plateau-) realisatie conform planning te bereiken.
IWI is van mening dat CWI de activiteiten om het financieel beheer te verbeteren heeft uitge- voerd zoals afgesproken tussen de minister en de Raad van Bestuur. IWI is van oordeel dat CWI in 2003 goede voortgang heeft geboekt in de verbetering in de opzet van het financieel beheer.


15 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


16 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


5 Reactie CWI

De inspectie hecht grote waarde aan hoor en wederhoor. Daarom legt IWI al haar conceptrap- portages voor aan de betrokken uitvoeringsinstanties en kiest de inspectie ervoor de kern van deze reactie op te nemen in het rapport. Dat is ook gebeurd bij dit rapport. Hierna volgt de reactie van de Centrale organisatie werk en inkomen en het commentaar van IWI hierop. De volledige brief van de Raad van Bestuur is opgenomen in de bijlage. De Raad van Bestuur van CWI stelt in zijn reactie dat de conclusies uit dit rapport het beeld ondersteunen, dat hij zelf heeft ten aanzien van de ontwikkeling die het financieel beheer van CWI in 2003 heeft doorgemaakt. Tevens maakt hij melding van de voortgang in de aan te bren- gen verbetermaatregelen. De bredere administratieve organisatie van de processen Facilitair Management en het Human Resource Management zal in 2004 volledig op orde komen en het landelijk I-procurement systeem zal eind april 2004 op alle vestigingen operationeel zijn. De inspectie heeft kennis genomen van de reactie van de Raad van Bestuur. De inspectie ziet geen aanleiding voor een nadere reactie.


17 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

Lijst van afkortingen

AO Administratieve organisatie
CWI Centrale organisatie werk en inkomen
ICT Informatie- en communicatietechnologie
IWI Inspectie Werk en Inkomen
P&C Planning en control
SZW Sociale Zaken en Werkgelegenheid
VBTB Van beleidsbegroting tot beleidsverantwoording


18 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

Geraadpleegde documenten


· De waarnemingen en aanbevelingen uit het rapport van KPMG eind 2002;
· De plannen van aanpak gericht op Verbetering financiële infrastructuur en bedrijfsvoeringspro- cessen en gericht op begeleiding en coaching ter implementatie strategische control;
· De rapportage `Verbeteringen in het Financieel Beheer' van CWI aan de minister van 28 maart
2003;

· Verslagen en besluitenlijsten van de Stuurgroep Beleid & Evaluatie en Financiën;
· Rapport van de Operational Audit op de verwerking van de facturen binnen de financiële admi- nistratie van het hoofdkantoor CWI, verricht door de afdeling Internal Audit van CWI;
· De in 2003 verschenen kwartaalverslagen van CWI;

· Officiële correspondentie tussen de Raad van Bestuur CWI en de Minister;
· Het rapport `Evaluatie controlcyclus CWI' door M. Botman (november 2003);
· Rapportage KPMG: Audit Oracle applications naar financieel beheer, update onderzoeksbevin- dingen 19 november 2003.


19 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


20 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

Bijlage

Brief van de Raad van Bestuur van de
Centrale organisatie werk en inkomen


21 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI


22 Inspectie Werk en Inkomen Verbetering opzet financieel beheer CWI

Lijst van publicaties Inspectie Werk en

Inkomen


2004
R04/02 Verbetering opzet financieel beheer CWI
R04/01 Gemeente Assen en de bijzondere bijstand
Onderzoek naar bijzondere bijstandsverlening bij verblijf in het buitenland
2003
R03/21 Werken met behoud van een Abw-uitkering in Amsterdam
Quick scan
R03/20 UWV en Walvis
Eerste rapportage
Aanpassing Jaarplan IWI 2004 i.v.m. het gewijzigd toezicht op gemeenten R03/19 De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder Eerste rapportage verscherpt toezicht
R03/18 Vreemdelingen en arbeid
Het vergunningenbeleid van CWI
R03/17 Certificatie- en keuringsinstellingen op het gebied van arbeidsomstandigheden in