Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speech door de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, tijdens bijeenkomst Leidse Ondernemersvereniging en VNO-NCW West

Leiden is een tobberige stad, ze tobben al 300 jaar, zeker toen de Lakenindustrie verdween. Zo sprak historicus, speechanimator en televisie persoonlijkheid Maarten Van Rossem bijna twee jaar geleden u tijdens een VNO een VNO-NCW bijeenkomst toe. Titel van de bijeenkomst was: Economische groei in Leiden, een illusie?

De toen ook aanwezige Leidse wethouder van EZ riep: Economische groei in Leiden is geen illusie, groei is een must! Leiden beschouw ik als mijn eigen huis. Een huis dat ik steeds mooier en efficiënter wil inrichten

Een: Laten we afspreken dat we vanavond niet gaan tobben. En twee: vanavond heb ik het over een van mijn nieuwe huizen: Mainport Schiphol, de economische spil van de Randstad.

Dames en heren,
U heeft mij gevraagd om iets te vertellen over het belang van Schiphol. Connecting people is de slogan van een belangrijk telecom bedrijf. Dit is ook de functie van Schiphol. De luchthaven Schiphol verbindt burgers en bedrijven in Nederland met de Europese en de wereldeconomie. En is daarmee van groot belang voor de Nederlandse economie. Schiphol zorgt voor tussen de 80 en 120.000 banen waarvan zon 50.000 directe arbeidsplaatsen en levert een toegevoegde waarde van 8 miljard euro op. Dat is vergelijkbaar en zeer toepasselijk in deze setting - met de omzet van de totale horecasector in Nederland.

En dan heb ik in deze cijfers het belang van Schiphol voor het vestigings- en ondernemingsklimaat nog niet meegenomen. In de Randstad bestaat een grote synergie tussen de luchthaven en het grootstedelijke en industriële vestigingsmilieu daaromheen. Mainport Schiphol is meer dan een luchthaven! De Randstad vormt een aantrekkelijke vestigingsplaats voor clusters van industrie, handel, zakelijke en logistieke dienstverlening. De belangrijkste redenen voor de vestiging in Nederland voor veel bedrijven is onze geografische ligging en infrastructuur. De beide mainports- Rotterdam en Schiphol - zijn derhalve belangrijke aanjagers van ons vestigingsklimaat.

De ontwikkeling van de mainports is echter geen vanzelfsprekendheid. Factoren als bereikbaarheid en vestigingsklimaat zijn van essentieel belang voor onze nationale en internationale positie in de wereldeconomie. En juist op die terreinen staat onze positie onder druk.

Overheid let op uw zaak, was de oproep die KLM-topman de heer Van Wijk onlangs deed. De heer Cerfontaine, directeur van Schiphol sprak in dit verband over de afbrokkelende positie van de Randstad. Een slechte bereikbaarheid, geen goed technisch geschoold personeel, te weinig bedrijventerreinen, zijn voorbeelden van knelpunten die ons investerings- en vestigingklimaat bewolken

Ik wil niet dramatiseren, maar we moeten oppassen dat we ons - net als de Leidse lakenindustrie begin 19e eeuw - uit de markt prijzen en door het buitenland worden overvleugeld. Ik ben mij uiteraard zeer bewust van deze problematiek en nemen de signalen uit het bedrijfsleven meer dan serieus.

En hoe gaan we die economische dynamiek van Mainport Schiphol en de Randstad nu veiligstellen? Hoe blijven we concurrerend binnen Europa en de wereldeconomie?

Ruimte voor de economie, met oog voor leefbaarheid en veiligheid. Dàt is mijn kernachtige antwoord. Duidelijk is dat we onze geografische voorsprong ten opzichte van andere Europese economische centra beter moeten benutten. Het behouden en versterken van de positie van Mainport Schiphol en de Randstad als dynamisch Europees economisch centrum vergt samenwerking! Van rijksoverheid, provincie, gemeenten, van bedrijven en van burgers. Samenwerking is dus een eerste vereiste. Daarnaast moeten we de hoogstaande infrastructuur behouden door groot onderhoud en verkeersknelpunten zo goed mogelijk oplossen. Verkeer en Waterstaat heeft een lijst opgesteld van 15 projecten om de ontsluiting van Schiphol en de Randstad te borgen. Interessant voor de Leidse regio is bijvoorbeeld de verbreding van de A-4 tussen knooppunt Burgerveen en Leiden. In vervolg op dit project wordt ook gekeken hoe de verbrede A-4 beter benut kan worden [Planstudie A4 De Hoek-Prins Clausplein].

Voorts zet het Kabinet haar kaarten op megaprojecten als de HSL en de Zuid-As. Het sleutelproject Zuid-As moet een excellente mondiale toplocatie worden voor wonen en werk. Zuid-As en HSL zijn projecten die essentieel zijn voor de positie van Mainport Schiphol. Daarnaast zijn zaken als loonmatiging, een flexibele arbeidsmarkt en het verhogen van onze arbeidsproductiviteit hard nodig om onze voormalige economische toppositie binnen Europa te herwinnen. Daar geven we als Kabinet hoge prioriteit aan.
Dames en heren,
Bedrijfsleven en burgers hebben behoefte aan een betrouwbare en duidelijke overheid. Sec voor de Mainport Schiphol betekent dat we als overheid een eenduidige mainportstrategie willen ontwikkelen. Daarom ben ik ook gestart met het project Mainport Schiphol. In dit project zijn naast mijn ministerie de ministeries van EZ en VROM betrokken. Ook lagere overheden en de luchtvaartsector denken en praten mee.

Het project telt 5 doelen:

1. Verbetering luchtzijdige bereikbaarheid;
2. Verbeteren landzijdige bereikbaarheid;

3. Inspelen op internationale organisatorische ontwikkelingen [fusies en dergelijke]

4. Organiseren level playing field;

5. Link met vestigingsklimaat en economische groei.

In 2005 zijn we klaar. Snel en degelijk, want we hebben geen tijd te verliezen. Het project moet een duidelijke toekomstvisie opleveren, maar ook tussentijdse ontwikkelingen stimuleren en in gang zetten die de internationale concurrentiepositie van de Mainport Schiphol versterken.

Mijn ambitie is een kwalitatief hoogstaande internationale mainport met een omvangrijk intercontinentaal netwerk op Schiphol. Een luchthaven die groeit binnen de wettelijke gestelde grenzen. Die groei is niet vanzelfsprekend gezien de internationale ontwikkelingen

De spectaculaire fusie van KLM en Air France is een van de onderdelen van die ambitie. We hebben nu meer zekerheden over de internationale positie van Schiphol. Ik weet dat het een gevoelig onderwerp is als onze nationale luchtvaart trots fuseert, maar we hebben nu meer zekerheden over het voortbestaan van KLM dan voorhen. En criticasters die deze fusie als een uitverkoop zien, wil ik voorhouden dat niks doen geen optie was. Ik heb twee argumenten. Eén, niet fuseren had een mogelijk faillissement van de KLM tot gevolg kunnen hebben. En twee, er komt een grote fusie slag in Europa waarbij er nog een paar grote spelers in de sector over blijven. Als de KLM in het internationale alliantiespel een eenzame zwaan was gebleven, was zij tot het lelijke eendje van Europa verworden. In de mondiale luchtvaartsector moet je gecalculeerde risicos durven nemen. Angst is te allen tijde een slechte raadgever. U als ondernemer weet dat als geen ander. De KLM blijft een herkenbaar Nederlands merk met Schiphol zeker voor de komende acht jaar- als thuisbasis.

Wat er na die termijn van acht jaar gebeurt is nog ongewis. Een ding is in ieder geval wel zeker. We moeten zorgen voor een sterke en concurrerende luchthaven. Want ook op het gebied van luchthavens vindt een internationale slag plaats. Er blijven maar een paar internationale luchthavens over, de rest wordt regionaal. Als de concurrentievoorwaarden op Schiphol aantrekkelijk zijn, dan biedt dat kansen voor Schiphol en Nederland. De omgekeerde situatie kan een bedreiging vormen. Een kwetsbaarheid die specifiek voor het aanbieden van een mondiaal netwerk op Schiphol geldt is de beperkte thuismarkt en daarmee de grote afhankelijkheid van transferverkeer.

Daarnaast streeft de Nederlandse overheid naar eerlijke nationale en internationale spelregels in de luchtvaartmarkt. Ook in dit verband is het van belang om vast te stellen in hoeverre de Nederlandse luchtvaartsector onder gelijke concurrentievoorwaarden kan opereren.

Om de overheidsrol en de invloed daarvan op de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart in kaart te brengen heb ik recent het project Luchtvaart en Level Playing Field gestart. De vraag of er sprake is van een concurrerend speelveld op Schiphol staat in dit project centraal. Uit de eerste resultaten blijkt dat Schiphol een concurrerend prijsniveau heeft. Een andere belangrijke uitkomst was dat de Nederlandse overheid relatief weinig belastingheffingen oplegt aan Schiphol vergeleken met de luchthavens in Engeland en Frankrijk. Geluiden uit de sector dat de Nederlandse overheid de luchtvaartsector uit de markt prijst, zijn hiermee dus uit de wereld.

Blijft staan dat door haar concurrerende prijsniveau en haar hoogstaande kwaliteit Schiphol een prima uitgangspositie in Europa heeft. Maar zoals gezegd, niet vanzelfsprekend.

Daarom is het traject naar privatisering van de Luchthaven Schiphol nodig. Een beursgang van de Luchthaven Schiphol is goed voor de mainport positie van Schiphol. Laat daar geen misverstand over bestaan. Als beursgenoteerde onderneming krijgt Schiphol meer instrumenten, zoals geld lenen op de kapitaalmarkt en aandelenruil tot zijn beschikking om de concurrentie met andere luchthavens aan te gaan. Er komen meer prikkels om als een efficiënte onderneming te opereren de tucht van de markt - en voorziet de beursgang in een level playing field ten opzichte van buitenlandse concurrenten. Deze extra mogelijkheden voor Schiphol zijn hard nodig om goed te kunnen concurreren in een geliberaliseerde luchtvaartmarkt. Met name door de onomkeerbare liberalisering van de luchtvaart en grensoverschrijdende fusies heeft Schiphol op de langere termijn geen harde garantie van de aanwezigheid van een grote home carrier.

Privatisering van de luchthaven Schiphol is in het belang van Schiphol én de consument. Maar zeer zorgvuldig handelen is geboden. De overheid wil echt ook heldere spelregels hanteren ten einde het publieke belang te borgen zoals dat zo mooi heet. In de laatste jaren is duidelijk geworden dat het daar nog wel eens aan ontbrak. Ik wil ruimte geven aan Schiphol op het internationale speelveld, maar met de overheid als robuuste scheidsrechter die duidelijke spelregels opstelt en deze ook bewaakt. Bijvoorbeeld niet meer investeren in Nederland of misbruik tarieven.

Al met al is duidelijk dat ik mijn huis - Mainport Schiphol - mooi en efficiënt wil maken. Maar hoe is het met mijn oude huis? Leiden en de regio, want u maakt immer ook deel uit van deze randstad ontwikkeling. Is economische groei in de Leidse regio nog steeds een illusie? Ik ben er anno 2004 nog steeds van overtuigd dat economische groei in de regio geen illusie is! De huidige balans staat negatief en de korte termijn vooruitzichten zijn misschien somber. Rijnland zit nu in een economisch dal, pessimisme voor 2004 overheerst. Lichtpunt is dat de werkgelegenheid in tegenstelling tot de landelijke trend stabiel blijft.

Toch blijf ik optimistisch ondanks de krimpende Rijnlandse economie. Dat optimisme is mede gebaseerd op de gezonde ondernemersgeest die ik nog goed ken van mijn periode als bestuurder in Leiden. Daarnaast wordt dat optimisme gevoed door de nabijheid van Mainport Schiphol. Een goede infrastructuur en excellent vestigingsklimaat van de mainport zal namelijk ook haar spin-off hebben voor de Rijnland regio. Ik denk overigens dat Rijnland zich op dat punt nog meer kan profileren met de nabijheid van Schiphol. Daar ligt een kans. Problemen als ruimtegebrek voor bedrijven door te weinig bedrijventerreinen moeten eendrachtig en daadkrachtig binnen de regio worden opgepakt. Bedrijven en overheid moeten dat samen oppakken. Binnen de regio zijn ook kansrijke sectoren actief die groeipotentie hebben, zoals het cluster life sciences. En denk ook aan de groeiende behoefte aan expat woningen. Kortom, Rijnland heeft economisch genoeg te bieden.

Het zal Maarten van Rossem ongetwijfeld deugd doen dat ik mijn verhaal met hem wil afsluiten. Hij hield op die beruchte bijeenkomst in april 2002 de Leidse ondernemers en bestuurders het volgende voor: Concentreer op wat je hebt, niet op wat anderen hebben. Daar voeg ik zelf nog aan toe: Stop met tobben, investeer in je sterke punten en werk samen! Het kabinet zet in op de Randstad. Zorg dat u daarvan de vruchten plukt!

Dank u wel.