Gemeente Amsterdam

Greenpeace houdt open dag op actieschip MV Esperanza 18 maart 2004 - Johanneke Helmers

Greenpeace stelt woensdagmiddag 24 maart het actie-schip de MV Esperanza open voor geïnteresseerd publiek. Tussen 13:00 en 17:00 uur kan iedereen die meer wil weten over Greenpeace en haar campagnes aan boord komen voor een rondleiding. Het schip ligt aan de kop van het Java-eiland.

In het kort

De Esperanza

De MV Esperanza is het nieuwste en grootste schip van de Greenpeace-vloot. Het schip werd op 15 februari 2002 gedoopt door Greenteam 'De Greenkids'. Haar naam dankt de Esperanza aan de mensen die Greenpeace ondersteunen. Zij kozen voor deze naam via de Greenpeace-website. Esperanza betekent 'hoop' in het Spaans.

De Esperanza werd gebouwd in 1984. Met haar 72 meter en een topsnelheid van zo'n 18 knopen is de Esperanza ideaal voor snelle actie en langeafstandswerk. Het schip heeft bovendien een hoge 'ijsklasse' en kan dus varen in poolgebieden. De Esperanza is verbouwd tot een zo milieuvriendelijk mogelijk schip en doet overal ter wereld dienst als actieschip. De vuurdoop van de Esperanza was een blokkade van een schip met `fout hout' uit Afrika in Amsterdam.

Geschiedenis

De Esperanza is een voormalig Russisch brandbestrijdingsschip. De Russische marine gebruikte het schip als blusboot in Moermansk. Uit geldgebrek werd het schip enige jaren uit de vaart gehaald en ten slotte verkocht. Als de Echo Fighter belandde ze in Noorwegen als bevoorradingsschip. Toen Greenpeace het schip in juli 2000 aankocht, was er nog geen nieuwe naam. Als grapje schilderde de bemanning de 'h' uit Echo Fighter over: Eco Fighter heette ze toen.

Het schip werd gestript in Scheveningen en lag vanaf augustus 2001 bij Scheepswerf Reimerswaal in Hansweert om een volledige metamorfose te ondergaan. Medewerkers en vrijwilligers werkten maanden aan de volledige verbouwing van dit nieuwe vlaggenschip. De bemanning bestaat uit zeventien mensen, maar er kunnen veertig mensen aan boord slapen.

De Esperanza is aangekocht ter vervanging van de MV Greenpeace uit 1959 waarmee we vijftien jaar actie hebben gevoerd over de hele wereld. Het nieuwe schip moet vijftien tot twintig jaar meegaan. De MV Greenpeace is geschonken aan het Rotterdamse Maritiem Buitenmuseum, dat het gebruikt voor educatieve doeleinden.

Technische gegevens

De Esperanza is het grootste van de actie-schepen (Arctic Sunrise, Rainbow Warrior, Esperanza). Ze heeft de hoogste ijsklasse en is daardoor ook geschikt voor acties op de noord- en zuidpool. Ze kan een hogere snelheid bereiken dan de andere Greenpeace-schepen. De Esperanza heeft een lengte van 72,30 meter.

Het schip is 14,36 meter breed, heeft een diepgang van 4,70 meter en kan een snelheid bereiken van 15,8 knopen (circa 28,4 km/uur). Hiermee is ze het eerste Greenpeace-schip dat illegale tonijnvissers, walvisvaarders of een atoomtransport kan bijhouden. Als het nodig is, kan het schip 701 dagen achter elkaar op zee blijven. Het schip heeft net als de MV Greenpeace een helikopterdek.

Milieuvriendelijk

De Esperanza is met behulp van nieuwe technieken verbouwd tot een uiterst milieuvriendelijk schip. Zeis volledig asbestveilig gemaakt en daarnaast zijn alle koelinstallaties, bijvoorbeeld airconditioning en koelkasten, ozonvriendelijk en vrij van broeikasgassen.

De Esperanza is het eerste schip onder Nederlandse vlag met een nieuw NH3-koppelsysteem (ammoniak). Het grijze-watersysteem, voor toilet, douche, afwas etc., is een volledig recyclebaar, gesloten systeem. Biologische en keramische filters reinigen het water, waarna het weer gebruikt wordt als spoelwater voor de toiletten. Hierdoor wordt het watergebruik gereduceerd.

Greenpeace heeft ook een oplossing gevonden voor de zware motor waarmee de Esperanza een hoge snelheid kan bereiken. Omdat deze snelheden slechts in uitzonderlijke gevallen noodzakelijk zijn, is de zware motor voor het grootste deel van de tijd (ongeveer 80 procent) een onnodige belasting voor het milieu. Om die reden is er een milieuvriendelijke dieselelektrische aandrijving aangebracht waarmee het schip onder normale omstandigheden vaart. Deze aandrijving regelt ook de rest van de stroomvoorziening op de Esperanza. Hierdoor zijn energieverbruik en CO2-uitstoot tot een minimum beperkt. Per etmaal verstookt de Esperanza 1.500 liter brandstof, dat is ongeveer 30 procent minder dan met de oude installatie.

Lekwater in het schip bevat vaak olie en moet gereinigd worden voordat het overboord kan worden gepompt. Een nieuwe lenswaterreiniger scheidt het water en olie zodat er niet meer dan 1 ppm olie achterblijft in het water. Een factor vijftien minder dan voorgeschreven. Aan boord is voldoende opslagcapaciteit voor vuile olie, afval en vuilnis. Alleen in een haven wordt dit afval, zoveel mogelijk gescheiden, aan wal gebracht.

Technische details


* Thuishaven: Amsterdam, Nederland

* Oorspronkelijke naam: Vikhr 4

* Helikopterdek: ja

* Scheepstype: brandbestrijdingsschip

* Gebouwd: 1984, Gdansk, Polen

* Bruto tonnage: 2.008 BRT

* Hoofdmotoren: 2 maal 2.160 KW (Sulzer AV 25/30)
* Hulpmotoren: 2 maal 400 KW (Wartsila 8L20 dieselelektrisch)
* Boeg- & achterstevenschroef: 370 kW

© Gemeente Amsterdam