Bonnefanten Museum Maastricht

23 maart - 4 juli 2004

Palos Verdes, kleurenfoto's

Kim Zwarts (1955 Maastricht) heeft naam gemaakt als fotograaf van architectuur. Hij fotografeerde het werk van onder meer Wim Quist, Charles Vandenhove, Wiel Arets, Thom Mayne/Morphosis en Luis Barragan. Zijn werk is veelal in zwart/wit en kenmerkt zich door frontale gezichtspunten, gesloten composities en ongebruikelijke afsnijdingen. Zwarts is een man van nuances. Er is veel aandacht voor de stofuitdrukking van dingen: een zacht glanzende natuurstenen wand; een glimmende metalen lantaarnpaal; het korrelige oppervlak van oud asfalt. De keuze voor een camera wordt bepaald door nevenschikking: alles is haarscherp in beeld gebracht en daarmee gelijkwaardig.

Zwarts stilistische en picturale begaafdheid komt volledig tot zijn recht in een recente, bijzondere uitgave over het werk van de Mexicaanse architect en Pritzker-prijswinnaar Luis Barragan (1902-1988). Barragans spirituele architectuur waarbij door een serene lijnvoering, gekleurde wanden en geregisseerde lichtval een betoverend spel tussen werkelijkheid en illusie ontstaat, accordeert prachtig met Zwarts' beeldopvatting waarbij de weergave van de realiteit transcendeert in autonome picturale ruimten.

In de loop van de jaren negentig verlegt Kim Zwarts zijn aandacht naar het natuurlandschap en de bebouwde omgeving. Hij maakt sinds 1982 jaarlijks lange reizen met name naar de Verenigde Staten. Wanneer er geen sprake is van een opdrachtsituatie beproeft Zwarts allerlei methodes om zijn werk een bepaalde urgentie te verlenen, om zogezegd de `willekeur' van de persoonlijke smaak uit te bannen. Geografische kaarten en rastersystemen gaan een rol spelen bij het bepalen van de camerapositie. Zwarts werkt veelal in series om zodoende de conceptuele logica, van waaruit deze beelden ontstaan, navoelbaar te maken.

De serie hier op zaal lijkt aan deze zelfopgelegde `censuur' te zijn ontsnapt. Er was aanvankelijk een vooropgezet plan, maar dat liet Zwarts varen nadat hij in Californië onder de indruk raakte van deze archaïsche bomen, Palos Verdes in de volksmond. Hij heeft de woekerende verschijning uitputtend gefotografeerd, een kleine selectie wordt getoond.
Het museum bezit van Kim Zwarts een fotoserie over de bouwfase van het Bonnefantenmuseum uit 1992 - 1994 en is voornemens werken uit de serie Palos Verdes aan te kopen.