GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie 24 maart 2004 10:15
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Staan in de trein onacceptabel

(24 maart 2004)

Kamervraag

Reizigers moeten meer gaan staan in de trein. Tenminste, als het aan het kabinet en aan de NS ligt. GroenLinks is stomverbaasd over dit voornemen. Ook andere eisen, zoals op tijd rijden en schone en veilige treinen, worden de NS niet opgelegd. De NS lijkt volledig vrij spel te krijgen, terwijl de reiziger in de kou staat. Dit is onfatsoenlijk en onacceptabel.

Staatssecretaris Schultz is niet van plan van de NS te eisen dat treinreizigers in de spits kunnen zitten. De investeringen hiervoor vindt ze 'onredelijk'. Ook lijkt ze geen andere eisen te willen stellen aan de NS, zoals op tijd rijden en redelijke prijzen. Hiermee wordt de reiziger ondergeschikt aan de winstdoelstelling van de NS.

GroenLinks wil dat de staat heldere eisen stelt aan de NS. Hiervoor is een nieuw contract nodig, de vervoersconcessie. De Kamer wacht echter al twee jaar op deze concessie. De eerste geluiden over de concessie stemmen somber. GroenLinks wil dat Schultz binnen een week opheldering geeft. Wijnand Duyvendak stelde daarover de volgende vragen aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat:


1. Klopt het bericht dat u in de vervoersconcessie aan de NS geen eisen zal stellen ten aanzien van de kans op een zitplaats in de spits*?


2. Waarom vindt u de investeringen, die door NS gedaan zouden moeten worden om aan eisen ten aanzien van zitplaatsen te voldoen, 'onredelijk'?


3. Hoe hoog zijn deze investeringen dan? Waarop is dit bedrag gebaseerd?


4. Onderschrijft u de stelling van de NS dat reizigers het niet erg vinden om op korte ritten te moeten staan? Zo ja, waarop baseert u zich dan? Zo nee, waarom niet?


5. Bent u van plan om meer eisen aan de NS te beoordelen als 'onredelijk', bijvoorbeeld als het gaat om de kwaliteit van de dienstregeling, de prijs van de kaartjes, de bereikbaarheid en de bediening van stations,? Zo ja, waarom?


6. Klopt het dat pas vanaf 2008 prestatie-eisen, zoals eisen ten aanzien van op tijd rijden, schone en veilige treinen, aan de NS zullen worden gesteld? Zo ja, waarom?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -