Time : 1:24:47 PM
Date : Wednesday, March 24, 2004
Sender Name: FAVV-AFSCA

FAVV: Evaluatie van het FAVV op de bijzondere ministerraad levenskwaliteit

Minister Rudy Demotte legde een omstandige nota voor m.b.t. de realisaties en de evaluatie van het FAVV (federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen). De balans is uiteindelijk positief: met het FAVV werd een geïntegreerde inspectie- en controledienst gecreëerd die berekend is op zijn taak. Op basis van een kritische evaluatie werden de strategische doelstellingen van het FAVV geactualiseerd en keurde de Regering een actieplan voor de komende jaren goed.


1. De verwezenlijkingen van het F.A.V.V.

Meer dan 1300 medewerkers werken samen in één goed gestructureerd geheel, op basis van geharmoniseerde werktijd- en
vergoedingsregelingen.

In de plaats van de verschillende acties van de vroegere diensten werkt het voedselagentschap vandaag op basis van één geïntegreerd controleprogramma en controleplan. Objectieve wetenschappelijke risico evaluatie door het wetenschappelijk comité van het FAVV is hierbij het uitgangspunt.

Op het vlak van crisispreventie en beheer heeft het F.A.V.V. zijn sporen verdiend. Incidenten in de voedselketen worden geregistreerd en beheerd zonder dat dit telkens in een crisis ontaardt (CONSUM, rapid alert system). De epidemie van vogelpest en andere incidenten in de keten werden op efficiënte wijze beheerd. Het FAVV geniet daarvoor internationale erkenning.

De nieuwe organisatie is klant- en consumentgericht. Naast het meldpunt als aanspreekpunt voor consumenten, vormen de website van het F.A.V.V. en heel wat andere initiatieven (brochures, nieuwsbrief, activiteitenverslag, roadshows, KBS-project) de basis voor een open, direct en transparant communicatiebeleid.


2. Evaluatie en bijstelling van de strategische doelstellingen

Het voedselagentschap moet verder worden uitgebouwd en verbeterd. Een interne analyse van de sterke en zwakke punten van het Voedselagentschap en een beperkte externe klantenbevraging vormden de basis voor een kritische analyse.

Uit deze analyse, die uitgebreid werd toegelicht in de voorgelegde nota, bleken ondermeer volgende behoeften:


- Een meer uniforme werking en een uniform databeheersysteem;
- Nood aan goede, gecentraliseerde en gecoördineerde crisiscommunicatie;

- Meer proactieve en gerichte communicatie naar het bedrijfsleven;
- Betere communicatie met consumenten, die niet altijd even makkelijk bereikbaar zijn.

- Het stroomlijnen van de interne communicatie;
- Een doorzichtige en evenwichtige financiering.

De strategische doelstellingen van het FAVV werden geactualiseerd rond tien thema s: het introduceren van nieuwe audittechnieken, het invoeren van een systeem voor kwaliteitszorg, verdere uitbouw van communicatie, informatisering, HR beleid, crisismanagement, & . De gedelegeerd bestuurder van het FAVV wordt er mee belast om op basis van de vernieuwde strategische doelstellingen een aangepast strategisch plan voor het voedselagentschap voor te leggen aan de Regering.


3. Het actieplan van het F.A.V.V. : food@work

De Regering keurde een nieuw actieplan dat de werking en de rol van het F.A.V.V. moeten versterken goed. De acties zijn opgebouwd rond 5 krachtlijnen :


- De efficiënte werking van het Voedselagentschap:

Het project food@work vormt de basis voor een verdere professionalisering en uniformisering van de acties van het F.A.V.V. : kwaliteitszorg, interne audit, BPR, opleidingsprogramma s. Hiervoor wordt in de komende jaren een bijkomend budget van 1,5 Mio Euro voorzien.


-Objectieve wetenschappelijke risico evaluatie :

De omkadering van het wetenschappelijk comité van het FAVV wordt uitgebreid (+4 FTE) om de wetenschappelijke input bij het uittekenen van het voedingsbeleid te versterken.


- Het Voedselagentschap en de bedrijfswereld :

De leidraad voor deze acties zijn communicatie, administratieve vereenvoudiging en transparante financiering. In overleg met de Staatssecretaris voor de Informatisering van de Staat wordt een voorstel geformuleerd om een extranet voor bedrijven uit te bouwen, op basis van een uniek e-dossier per bedrijf. Er wordt bijkomend 0,5 Mio Euro geïnvesteerd in meer bedrijfsgerichte communicatie en er wordt nagegaan hoe een dubbele verrekening van de BTW in de financieringsmechanismen kan vermeden worden..


- Het Voedselagentschap en de consumenten

Goede informatie is voor consumenten de basis voor bewuste keuzes en voor veilige omgang met voedsel. Er wordt een bedrag van 0,5Mio Euro uitgetrokken voor een brede informatiecampagne ten behoeve van consumenten.

Als het goed is dan mag dat ook gezegd en gezien worden. Consumenten willen weten of de winkel en het restaurant geregistreerd zijn en goed werden bevonden. De zelfstandige wil elke dag fier kunnen uitpakken met zijn vakmanschap.

Daarom moeten winkels en restaurants hun erkenningsnummer afficheren en de mogelijkheid krijgen om inspanningen voor hygiëne en voedselveiligheid naar de klant te valoriseren. Daartoe zal tegen volgend jaar, op basis van meer frekwente controles, een FAVV smiley ontwikkeld worden.


- Preventie van voedselvergiftigingen en van antibioticaresistentie

Het verminderen van het aantal gevallen van voedselvergiftiging is een belangrijke doelstelling voor de komende jaren. Het FAVV zal bijkomende aandacht besteden aan de problematiek van bacteriële contaminaties van voedingswaren.
Overconsumptie van antibiotica, zowel bij mensen als bij dieren, geeft aanleiding tot resistentievorming. In overleg met specialisten uit de humane geneeskunde werkt het F.A.V.V. momenteel aan een informatie- en sensibiliseringscampagne voor dierenartsen.

contactpersoon voor de pers: pascal houbaert 0475 20 66 73

URL: http://www.favv.be