De Unie


Laatste nieuws
Maastricht Aachen Airport schrapt kwart banen

Vliegveld Beek kreeg nooit eerlijke kans van overheid

Sittard, 24 maart 2004 De reorganisatie bij Maastricht Aachen Airport is het gevolg van het jarenlang voeren van een slecht overheidsbeleid in combinatie met een naïef directieplan. Dat zegt Bert Keulen van vakbond De Unie in reactie op de reorganisatie van de luchthaven, die directeur Tindemans vandaag bekend maakt aan het personeel. Bij Maastricht Aachen Airport verdwijnen ongeveer 40 van de 170 arbeidsplaatsen.

Volgens de Uniebestuurder heeft de overheid nooit gezorgd voor adequate wet- en regelgeving die noodzakelijk is voor het voeren van een normale bedrijfsvoering. De geluidswetgeving is zodanig strak neergelegd dat rendabele bedrijfsvoering niet mogelijk is. Dat neem ik de overheid als belangrijkste aandeelhouder kwalijk. De luchthaven is al jarenlang bezig om voor de geluidscontouren van de Noord-Zuidbaan een vergunning te krijgen. Door de complexe regelgeving en proceduregang laat dat al jaren op zich wachten.

Keulen richt zijn pijlen ook op de zittende directie. De directie heeft luchtkastelen gebouwd, door tegen beter weten in te zeggen dat het wel mogelijk is om een rendabele luchthaven hier in zuiden te exploiteren. Ik verwijt de directie een naïeve houding, waarvan het personeel nu de dupe is. Volgens Keulen heeft de luchthavendirectie een ondernemingsplan dat ze op basis van de huidige milieuruimte en economische situatie nooit waar kan maken.

Keulen vermoedt een verband tussen de inkrimping en een voorgenomen verkoop van de aandelen aan het consortium Omniport-Dura Vermeer. Die kopers voelen er natuurlijk niks voor een verliesgevend bedrijf over te nemen. Een afgeslankt en opgepoetst bedrijf doet het beter in de etalage.

Volgens Keulen is er nog onduidelijkheid over het aantal gedwongen ontslagen. Dit is afhankelijk van het beschikbare geld voor een ouderenregeling in het Sociaal Plan. De Unie is in ieder geval pas bereid om mee te werken aan de reorganisatie als duidelijkheid bestaat over de toekomst van de luchthaven. Want als je überhaupt wil praten over verlies van arbeidsplaatsen en versobering van arbeidsvoorwaarden, dan moet de nieuwe situatie voldoende perspectief bieden voor de toekomst. Want De Unie heeft geen zin om volgend weer te maken te krijgen met verlies van arbeidsplaatsen en arbeidsvoorwaarden. Een gesprek met de nieuwe aandeelhouder hierover lijkt ons dan ook heel zinvol, aldus Keulen.

De Unie vertegenwoordigt circa de helft van het personeel op de Limburgse luchthaven.

woensdag, 24 maart 2004