De Unie


Laatste nieuws
Minister Brinkhorst geeft scheepsbouw geen kans

Capelle a/d IJssel, 24 maart 2004 - De toekomst van de Nederlandse scheepsbouw staat onder druk terwijl Nederland een van de meest innovatieve scheepsbouwers in de wereld is. Dit is volgens De Unie bijna niet uit te leggen. De Unie is dan ook zeer boos op minister Brinkhorst die het voornemen heeft om de subsidiegelden, die andere Europese scheepsbouwers wel aan hun werven geven, in Nederland te besteden aan andere sectoren. De Unie roept dan ook samen met de andere vakbonden alle werknemers op voor een demonstratieve tocht naar het Haagse Binnenhof in de eerste week van april.

Volgens Uniebestuurder Gerard van der Lit dreigt de scheepsbouw nu helemaal uit Nederland te verdwijnen. De overige Europese landen en landen in het verre oosten geven wel subsidie aan hun scheepsbouw, maar minister Brinkhorst wil niet meer investeren in wat hij een zieltogende sector noemt. Van der Lit noemt dit een verkeerde inschatting. "Minister Brinkhorst geeft de Nederlandse scheepsbouw geen eerlijke kans."

De Unie wil de minister erop wijzen dat deze zogenaamde zieltogende sector wel voorop loopt op het gebied van innovatie, een speerpunt van deze regering. Van der Lit: Door het eventueel verdwijnen van deze bedrijfstak zal dus de vraag naar innovatieve technieken om in Nederland concurrerend te bouwen ook afnemen. De Unie is van mening dat er juist om deze reden wel in deze sector geïnvesteerd moet worden.

De Uniebestuurder is zeer kritisch over het innovatiebeleid van het kabinet. Een in Nederland met veel overheidsgeld hoogopgeleide technicus is dan wel in staat om mooie innovatieve arbeidsproductiviteitverhogende technieken te ontwikkelen, maar het is maar zeer de vraag wie daar nog op zit te wachten. In Nederland zijn er geen bedrijven meer waar deze innovatieve kennis gebruikt kan worden en in de lagelonenlanden is deze noodzaak niet aanwezig.

Van der Lit snapt niet dat de overheid zijn handen bij voorbaat afhaalt van de Nederlandse scheepsbouw. Nederland BV wil zich steeds meer gaan ontwikkelen als kenniseconomie en zich daarbij richten op het creëren van hoogwaardige arbeid. De scheepsbouwsector is een van die sectoren waar technologisch hoogstaand werk verricht wordt. Er moet goed nagedacht worden over de arbeidsmarktpositie van de scheepsbouw en de aan deze bedrijfstak gelieerde sectoren en de rol van de overheid.

De bonden en de werkgevers hebben drie voorstellen aan de minister. We willen graag dat de zogenaamde 6-procentsregeling toegepast kan worden, waarbij scheepswerven een subsidie van 6 procent van de ordersom ontvangen. Verder is het belangrijk dat er een financieringsregeling komt waarin de scheepsbouw zelf de risicos draagt en waardoor de werven goedkoper geld kunnen lenen. Als laatste wil De Unie samen met de andere bonden een innovatieprogramma. De kracht van de Nederlandse scheepsbouw zit in de hoge technologische toegevoegde waarde van de schepen en leidt tot innovatief werken.

Meer informatie over de demonstratieve tocht naar het Haagse Binnenhof volgt.

woensdag, 24 maart 2004