Productschap Vis


Datum:23 maart 2004

Praktijkdagen van vernieuwend onderwijsproject in het visserijonderwijs van start

Gisteren startte de praktijkdagen van het vernieuwende project Vissen met Toekomst voor het visserijonderwijs. Een eerste groep leerlingen uit Katwijk toog met het garnalenschip TX 10 naar Texel, waar de praktijkdagen van start gingen. Onderweg op zee werden de praktijkdagen officieel gestart door de voorzitter van het Productschap Vis, de heer Loonen. De voorzitter onderstreepte het vernieuwende karakter van het onderwijspakket en benadrukte de noodzaak van een dialoog met natuur- en milieuorganisaties. Ik hoop dat het project deze jongeren er mede van bewust maakt dat overleg tussen vissers en milieu-organisaties van belang is. Bij het ontwikkelen van het project is onder andere samengewerkt met Stichting de Noordzee. In een reactie liet Christien Absiel van Stichting de Noordzee, weten zeer enthousiast te zijn en veel te verwachten van de cursus.

De visserijsector is dit schooljaar gestart met dit geheel nieuwe element in het onderwijsprogramma. Het nieuwe lesprogramma is bedoeld om leerlingen in het visserijonderwijs inzicht te geven in hoe het ecosysteem functioneert en hoe de verschillende visserijaspecten die daarin een rol spelen. Dat is niet alleen vernieuwend in het visserijonderwijs, maar Nederland is daarin ook een duidelijke voorloper in Europa. Het lesprogramma is ontwikkeld vanuit het principe van learning by experience oftewel leren door ervaring. Daarom is in het programma een cursusweek met praktijkdagen opgenomen met het accent op praktische leermomenten. Vissen met toekomst is een onderwijspakket voor de mbo-opleiding Visserijkunde I/II in de leeftijdsgroep van 14 tot 19 jaar. Naast de praktijkdagen is er schriftelijk lesmateriaal en een interactief onderdeel is ontwikkeld in de vorm van een educatief spelprogramma.

Voor de praktijkdagen is een uitdagend programma samengesteld van luisteren, leren en zien, van excursies, demos en discussies, van proberen, vragen en antwoorden. Het programma geeft de leerlingen inzicht in de verschillende factoren die op de visserij van invloed zijn. Het lesprogramma gaat bijvoorbeeld in op vragen zoals Wat speelt er mee in de discussie over het beheren van visbestanden? Hoe kijkt de maatschappij aan tegen de visserijsector? Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in het milieu? Ook een lesblok economie voor vissers is in het programma opgenomen.