Zorgverzekeraars Nederland


Zeist, 24 maart 2004

Gefaseerde invoering DBC's 2004-2005

Op 24 maart heeft minister Hoogervorst van VWS samen met de bestuurlijke vertegenwoordigers van verschillende partijen de stand van zaken opgemaakt van de invoering van de Diagnose Behandeling Combinaties (DBCs). Met dit systeem wordt gestreefd naar meer transparantie, prestatiebekostiging en marktwerking in de ziekenhuiszorg.

De afgelopen periode is door alle partijen met veel inzet gewerkt aan de invoering van de DBC's per 1 juli 2004. Deze gezamenlijke inspanning heeft geresulteerd in de afronding van een groot aantal onderdelen van de DBC-systematiek op landelijk niveau. Door verschillende oorzaken achten de partijen de geplande invoering per 1 juli 2004 in alle 120 ziekenhuizen, ruim 50 zelfstandige behandelcentra en een kleine 100 zorgverzekeraars niet volledig haalbaar. Voor een verantwoorde invoering is een implementatietijd van enkele maanden voor de instellingen van cruciaal belang.

De betrokken partijen kiezen daarom voor een gefaseerde zorgvuldige en verantwoorde implementatie van de DBC-systematiek in de zorginstellingen (ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra) te weten het ministerie Zorgverzekeraars Nederland, de NVZ vereniging van ziekenhuizen, de Vereniging van Academische Ziekenhuizen, de Nederlandse Raad voor Particuliere Klinieken, de Orde van Medisch Specialisten, de Nederlandse Patiënten- en Consumentenfederatie, het College tarieven gezondheidszorg, het College voor zorgverzekeringen en de DBC overgangsorganisatie

Om de invoering zo goed mogelijk te laten verlopen zijn de partijen het vandaag eens geworden over een model waarbij de volledige invoering van de DBC systematiek per 1 januari 2005 zal plaatsvinden. In de tweede helft van 2004 zal in het bijzonder aandacht besteed worden aan de communicatie naar de consument. Patiënten en verzekerden zullen tijdig voorgelicht worden over de veranderingen die het DBC-systeem met zich meebrengt.

De fasering is als volgt:

Per 1 juli zijn de landelijke 'producten' afgerond. De instellingen kunnen en moeten zich in de tweede helft van 2004 goed voorbereiden op de DBC's. In de instellingen moet in juli de DBC-registratie op orde zijn en de DBC-validatie gestart worden.

Per 1 oktober wordt de levering van de DBC-gegevens aan de DBC-databank (TTP) verplicht gesteld. Dit is van belang om de instellingen te laten 'proefdraaien' alvorens de DBC-declaratie start.

Op 1 januari 2005 wordt zowel segment A (financiering op basis van DBC's) als segment B (10% marktwerking) ingevoerd.

Inhoudelijk worden geen wijzigingen in het invoeringsmodel doorgevoerd. Per 1 januari 2005 wordt voor 10% van de DBCs gereguleerde marktwerking geïntroduceerd. Ter voorbereiding op de marktwerking kan men tot eind december experimenteren met vrije prijsafspraken op basis van het huidige experiment 'Ruimte voor Resultaat'. Ook zullen ziekenhuizen per 1 oktober hun prijslijsten openbaar maken.

Vanaf 1 oktober wordt voor alle instellingen de levering van DBC gegevens aan een landelijke DBC-databank verplicht gesteld. Deze gegevens worden gebruikt voor onderhoud, toezicht en verantwoording. Een bijkomend voordeel van deze van externe levering van DBC's door de ziekenhuizen aan een landelijke databank is dat zo een 'generale repetitie' wordt ingebouwd voor de declaratie van DBC's van de ziekenhuizen aan de zorgverzekeraars per 1 januari 2005. Als instellingen geen goede en volledige DBC-data aan de DBC-databank aanleveren, kan het CTG gebruik maken van bestuurlijke boetes.

Het ministerie van VWS en de brancheorganisaties benadrukken dat het de verantwoordelijkheid van de ziekenhuizen en zorgverzekeraars is om zich in de periode tot 1 januari 2005 goed voor te bereiden op de DBC invoering. Dit houdt tevens in dat de consequenties voor het niet tijdig gereed zijn door de ziekenhuizen en zorgverzekeraars zelf gedragen zullen moeten worden.

Om partijen te stimuleren en te ondersteunen in hun voorbereidingen, zal VWS in de periode van 1 juli 2004 tot 1 januari 2005 zorgen voor een periodieke monitoring van de stand van zaken bij zowel de zorgaanbieder als verzekeraar. De resultaten van de vorderingen van partijen zullen op de website www.dbczorg.nl bekend worden gemaakt. Als de indruk bestaat dat een instelling niet tijdig klaar zal zijn voor adequate DBC-introductie per 2005, zal een team van experts worden ingeschakeld. Dit team zal met de organisatie een noodplan ontwikkelen waarin duidelijke afspraken worden gemaakt om alsnog per 1 januari 2005 verantwoord te kunnen starten met de declaratie van DBCs aan de zorgverzekeraar of de verwerking van facturen van de zorgaanbieder en de introductie van gereguleerde marktwerking.

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland, de NVZ vereniging van ziekenhuizen, de Vereniging van Academische Ziekenhuizen, de Nederlandse Raad voor Particuliere Klinieken, de Orde van Medisch Specialisten en de Nederlandse Patiënten- en Consumentenfederatie, het College tarieven gezondheidszorg en het College voor zorgverzekeringen.