Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Persbericht, 24-3-2004

Gefaseerde invoering DBC's 2004-2005

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland, de NVZ vereniging van ziekenhuizen, de Vereniging van Academische Ziekenhuizen, de Nederlandse Raad voor Particuliere Klinieken, de Orde van Medisch Specialisten en de Nederlandse Patiënten- en Consumentenfederatie, het College tarieven gezondheidszorg en het College voor zorgverzekeringen.

Op 24 maart heeft minister Hoogervorst van VWS samen met de bestuurlijke vertegenwoordigers van verschillende partijen de stand van zaken opgemaakt van de invoering van de Diagnose Behandeling Combinaties (DBC's). Met dit systeem wordt gestreefd naar meer transparantie, prestatiebekostiging en marktwerking in de ziekenhuiszorg.

Om de invoering zo goed mogelijk te laten verlopen zijn de partijen het vandaag eens geworden over een model waarbij de volledige invoering van de DBC systematiek per 1 januari 2005 zal plaatsvinden. In de tweede helft van 2004 zal in het bijzonder aandacht besteed worden aan de communicatie naar de consument. Patiënten en verzekerden zullen tijdig voorgelicht worden over de veranderingen die het DBC-systeem met zich meebrengt.

De afgelopen periode is door alle partijen met veel inzet gewerkt aan de invoering van de DBC's per 1 juli 2004. Deze gezamenlijke inspanning heeft geresulteerd in de afronding van een groot aantal onderdelen van de DBC-systematiek op landelijk niveau. Door verschillende oorzaken achten de partijen de geplande invoering per 1 juli 2004 in alle 120 ziekenhuizen, ruim 50 zelfstandige behandelcentra en een kleine 100 zorgverzekeraars niet volledig haalbaar. De betrokken partijen kiezen voor een gefaseerde, zorgvuldige en verantwoorde invoering van de DBC-systematiek in de zorginstellingen.

De fasering is als volgt:

Per 1 juli is het vaststellen van de DBC's afgerond. De instellingen kunnen en moeten zich in de tweede helft van 2004 goed voorbereiden op de DBC's. In de instellingen moet in juli de DBC-registratie op orde zijn en de DBC-validatie gestart worden.
Per 1 oktober wordt de levering van de DBC-gegevens aan de DBC-databank (TTP) verplicht gesteld. Dit is van belang om de instellingen te laten 'proefdraaien' alvorens de DBC-declaratie start. Op 1 januari 2005 wordt het DBC-systeem volledig ingevoerd.

Inhoudelijk worden geen wijzigingen in het invoeringsmodel doorgevoerd. Per 1 januari 2005 wordt voor 10% van de DBCs gereguleerde marktwerking geïntroduceerd. Ter voorbereiding op de marktwerking kan men tot eind december experimenteren met vrije prijsafspraken op basis van het huidige experiment 'Ruimte voor Resultaat'. Ook zullen ziekenhuizen per 1 oktober hun prijslijsten openbaar maken.

Vanaf 1 oktober wordt voor alle instellingen de levering van DBC gegevens aan een landelijke DBC-databank verplicht gesteld. Deze gegevens worden gebruikt voor onderhoud, toezicht en verantwoording. Als instellingen geen goede en volledige DBC-data aan de DBC-databank aanleveren, kan het CTG gebruik maken van bestuurlijke boetes.

Het ministerie van VWS en de brancheorganisaties benadrukken dat het de verantwoordelijkheid van de ziekenhuizen en zorgverzekeraars is om zich in de periode tot 1 januari 2005 goed voor te bereiden op de DBC invoering. Om partijen te stimuleren en te ondersteunen in hun voorbereidingen, zal VWS in de periode van 1 juli 2004 tot 1 januari 2005 zorgen voor een periodieke monitoring van de stand van zaken bij zowel de zorgaanbieder als verzekeraar. De resultaten van de vorderingen van partijen zullen op de website www.dbczorg.nl bekend worden gemaakt.