Provincie Friesland

PERSBESLUITENLIJST

Vergadering van Gedeputeerde Staten,
dinsdag 23 maart 2004

Mededelingen

Gedeputeerde Staten hebben de besluitenlijst van de GS-vergadering van 16 maart 2004 vastgesteld.

Besluitenlijst beschikbaar

Verkoop autowrakkenterrein Drachten
De provincie verkoopt ook het laatste deel van het autowrakkenterrein bij Drachten, in de vroege jaren negentig ingericht om autowrakken op te slaan die bij ontruimingen verwijderd werden. Omdat de provincie het terrein van ruim 1900 vierkante meter amper meer gebruikt, en er omwille van wetgeving investeringen nodig zijn, heeft het college ermee ingestemd het terrein te verkopen. Nadat in 1992 en 2002 al grote delen van dit terrein zijn verkocht wordt daarmee ook het laatste deel van de hand gedaan. Mocht er in de toekomst ruimte nodig zijn voor opslag van autowrakken of andere volumineuze goederen, dan wordt deze ingehuurd bij Afvalsturing Friesland. Voor tot verkoop wordt overgegaan wordt de rioolverbinding naar de naastgelegen rioolwaterzuiveringsinstallatie verwijderd en wordt indien nodig een bodemonderzoek uitgevoerd.

E 9628,- bijdrage voor kennisoverdracht in de Hanze Passage regio's Gedeputeerde Staten dragen E 9628,- bij aan het project e-Government in de Hanze Passage regio's. Het gaat hierbij om de kennisuitwisseling, kennistransfer en promotie van succesvolle projecten met behulp van ICT infrastructuur. ICT-center Friesland voert het project uit. De totale kosten bedragen E 32.092,- .Deelnemende partners komen uit Duitsland, Engeland, Polen en Fryslân. Het Hanze Passage Programma maakt onderdeel uit van Interreg IIIC. Vervolgprocedure: Het project wordt voorgelegd aan de steering committee van Hanze Passage die hier in april over beslist.

Jacht op vossen voorlopig niet meer toegestaan
Begin 2002 hebben Gedeputeerde Staten twee besluiten genomen om de jacht op vossen mogelijk te maken. Deze besluiten waren bedoeld om de weidevogels in Fryslân te beschermen tegen de vos.

Persbericht beschikbaar

Verordening Doelgroepenbudget Noardwest Fryslân
In het kader van Leader+ in Noardwest Fryslân hebben Gedeputeerde Staten ingestemd met een tijdelijke subsidieregeling voor verschillende doelgroepen. Deze doelgroepen zijn benoemd in de ontwikkelingsstrategie Leader+ en het programmakader Noardwest Fryslân. Ook is ingestemd met een aanvullende bijdrage van E 70.000 voor de bebouwde kom van Makkum en de gemeente Harlingen. De laatste twee vallen buiten Leader+. De bijdrage is daarom afkomstig uit de reserve provinciale cofinanciering Leader+. De verordening wordt ter vaststelling aan Provinciale Staten verzonden.

Onderzoek breedband/glasring Fryslân
Gedeputeerde Staten stellen E 38.610 beschikbaar voor het uitvoeren van een onderzoek naar de verwachte vraag op lange termijn (5 tot 10jaar) naar een glasvezelring voor breedbandtoepassingen in Fryslân. Het onderzoek moet inzicht geven in de kansen en bedreigingen van de data-infrastructuur voor de Friese maatschappelijke en economische ontwikkeling en de rol van de provincie daarin. Dekking vindt plaats uit het fonds Sociaal Economisch Beleid. Het onderzoek wordt uitgevoerd dor ICT- Center Friesland.

Stuk beschikbaar

Aanpak van kruispunten, herinrichting en OV- voorzieningen N351 Het college heeft een krediet van 3,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de aanpak van de N351, de provinciale weg Wolvega-Oosterwolde. Het krediet is voor de verdere voorbereiding en uitvoering van een groot aantal maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen. De totale projectkosten bedragen ruim 3,7 miljoen euro. Het gaat bij de N351 om de volgende maatregelen: de reconstructie van het kruispunt Makkinga tot een grote rotonde in combinatie met het realiseren van een vrijliggende bushaltevoorziening; de herinrichting van de kom van Nijeberkoop tot een bebouwde kom met een snelheidslimiet van 70 km/u met daarbij het aanleggen van een parallelweg, een parkeervoorziening en het maken van een bushaltevoorziening; de reconstructie van het kruispunt Oldeholtpade/Vinkegavaartweg en het ter hoogte van het dorp aanleggen van een fietstunnel, ook hier in combinatie met het realiseren van een bushaltevoorziening. Persbericht beschikbaar

Huisvesting projectorganisatie Centrale As in Burgum De medewerkers van het project Centrale As - de ontsluiting van noordoost Fryslân - gaan een kantoorruimte in Burgum betrekken. De bovenverdieping van een kantoorpand op een zichtlocatie van het bedrijventerrein Burgum West wordt het domicilie van waaruit de medewerkers het gebied intrekken. Naast kantoorruimte wordt er ook een informatiecentrum ingericht waar belangstellenden zich kunnen laten voorlichten over het project. Hiermee vestigt de projectorganisatie zich in het gebied waar vanaf 2007 gestart wordt met de uitvoering van dit omvangrijke infrastructurele project. Samen met de Centrale As vestigen zich ook 3VO en de ANWB op de bovenverdieping. Net als de Centrale As richten zij zich de komende jaren specifiek op de verkeersonveiligheid in noordoost Fryslân. In de loop van dit jaar betrekken de medewerkers het pand, voor de Centrale As komen er vijf werkplekken en voor 3VO en ANWB ieders een werkplek.

"Grûn foar gearwurking": provinciaal beleid bodem(sanering) 2005-2009 Met de notitie "Grûn foar gearwurking" zetten Gedeputeerde Staten de lijn uit voor de komende jaren voor de aanpak van de bodemsaneringsoperatie in Fryslân. De provincie en de gemeenten passen de notitie toe bij het opstellen van hun meerjarenprogramma's. Eind 2004 zullen Gedeputeerde Staten voor hun taken binnen de bodemsaneringsoperatie het Wbb-programma 2005 - 2009 opstellen en indienen bij VROM. Persbericht beschikbaar


---- --


PERSBERICHT

Nummer: 080 - AH
Datum: 24 maart 2004

Jacht op vossen voorlopig niet meer toegestaan.

Begin 2002 hebben Gedeputeerde Staten (GS) twee besluiten genomen om de jacht op vossen mogelijk te maken. Het ene besluit ging om de vossenjacht 's nachts (het zogenaamde ontheffingsbesluit) en het andere om de jacht overdag (het zogenaamde aanwijzingsbesluit). Deze besluiten waren bedoeld om de weidevogels in Fryslân te beschermen tegen de vos.

Op 16 maart van dit jaar heeft de bestuursrechter in Leeuwarden de ontheffing voor 's nachts geschorst. Dit omdat hij het besluit van GS onvoldoende gemotiveerd vindt. Over het tweede besluit (de zogenaamde aanwijzing) heeft de rechter om formele redenen geen oordeel gegeven. Naar aanleiding van de uitspraak hebben GS nu besloten ook het aanwijzingsbesluit op te schorten. Dit omdat te verwachten valt dat de Stichting De Faunabescherming ook hiertegen met succes beroep zal kunnen aantekenen. Een en ander betekent dat er, behalve op de zeewerende dijken van Wetterskip Fryslân, voorlopig niet meer op vossen gejaagd mag worden. Ook hebben GS besloten hoger beroep aan te tekenen tegen de uitspraak van de bestuursrechter, omdat zij vinden dat schade aan weidevogels wel degelijk grond voor het verlenen van ontheffingen kan zijn.


---- --


PERSBERICHT

Nummer: 078 SJT
Datum: 24 maart 2004

Fietstunnel bij Oldeholtpade fietsers en menners

Aanpak van kruispunten, herinrichting en aanleg van OV-voorzieningen N351 (Wolvega-Oosterwolde)

Het college heeft een krediet van 3,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de aanpak van de N351, de provinciale weg Wolvega-Oosterwolde. Het krediet is voor de verdere voorbereiding en uitvoering van een groot aantal maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen. De totale projectkosten bedragen ruim 3,7 miljoen euro. Het gaat om de volgende maatregelen:

de reconstructie van het kruispunt Makkinga tot een grote rotonde in combinatie met het realiseren van een vrijliggende bushaltevoorziening; de herinrichting van de kom van Nijeberkoop tot een bebouwde kom met een snelheidslimiet van 70 km/u met daarbij het aanleggen van een parallelweg, een parkeervoorziening en het maken van een bushaltevoorziening; de reconstructie van het kruispunt Oldeholtpade/Vinkegavaartweg en het ter hoogte van het dorp aanleggen van een fietstunnel, ook hier in combinatie met het realiseren van een bushaltevoorziening.

De projectkosten vallen wat hoger uit dan aanvankelijk verwacht. De meerkosten zijn hoofdzakelijk toe te schrijven aan de gewijzigde uitvoering van de fietstunnel. Deze wordt namelijk geschikt gemaakt voor de plaatselijke menroutes. De tunnel wordt daarvoor hoger gemaakt en de hellingen van de paden worden minder steil, maar daarmee wel langer. Dat brengt extra kosten met zich mee maar de verkeersveiligheid is ermee gebaat, mencombinaties hoeven niet langer de weg over te steken.

De gemeente Oosstellingwerf draagt bij in de kosten voor de reconstructie van het kruispunt Makkinga. Uit de zogenaamde Commissie De Boer-gelden wordt E 1.069.000,- beschikbaar gesteld voor de fietstunnel en OV-voorzieningen. De rest komt voor rekening van de provincie.


---- --


PERSBERICHT

Nummer: 079 LM/SJT
Datum: 23-3-2004

"GRÛN FOAR GEARWURKING":

PROVINCIAAL BELEID BODEM(SANERING) 2005-2009

Met de notitie "Grûn foar gearwurking" zetten Gedeputeerde Staten de lijn uit voor de komende jaren voor de aanpak van de bodemsaneringsoperatie in Fryslân. De provincie en de gemeenten passen de notitie toe bij het opstellen van hun meerjarenprogramma's. Eind 2004 zullen Gedeputeerde Staten voor hun taken binnen de bodemsaneringsoperatie het Wbb-programma 2005 - 2009 opstellen en indienen bij VROM.

Onlangs hebben provincies en grotere gemeenten de (voorlopige) werkvoorraad bepaald. De werkvoorraad is het aantal (potentiële) gevallen van bodemverontreiniging die voor 2030 moeten worden gesaneerd of beheerst. Deze aanpak van de werkvoorraad wordt de bodemsaneringsoperatie genoemd. De provincie heeft de regie over de uitvoering van die operatie en zal de werkvoorraad in samenwerking met de verschillende partijen (gemeenten, bedrijven, etc.) aanpakken. De werkvoorraad wordt tevens door VROM gebruikt om de verschillende budgetten voor stedelijk gebied (ISV-budget), landelijk gebied (ILG-budget, vooralsnog Wbb-budget) en bedrijventerreinen (Bedrijvenregeling) vast te stellen. Het ministerie van VROM maakt de beschikbare budgetten in april bekend.

De uitvoering van bodemonderzoek en -sanering ligt in eerste instantie in handen van bedrijven (via de Bedrijvenregeling) en de gemeenten (via het ISV-budget). De provincie is verantwoordelijk voor het landelijke gebied en de waterbodemsaneringen. Tevens is zij verantwoordelijk voor de algehele voortgang van de aanpak van ernstige gevallen van bodemverontreiniging (regie). Daarnaast pakt de provincie ook de zogenaamde "vangnetsituaties" aan. Daarbij wordt eerst gekeken of eventuele veroorzakers en/of schuldige eigenaren van een locatie of de "markt" niet kunnen zorgen voor onderzoek en sanering. Bovendien wordt beoordeeld of er sprake is van risico's en milieu-urgentie.

Bij de uitvoering van het in de notitie opgenomen beleid op het gebied van bodemsanering zijn voor Gedeputeerde Staten en de Friese gemeenten een aantal aspecten in het bijzonder van belang. De aanpak van dynamische locaties (waar door een ander gebruik van het terrein werkzaamheden in de grond gaan plaatsvinden) in het stedelijke en landelijke gebied heeft de eerste prioriteit. Programmagemeenten zullen naast de uitvoering en financiering van dynamische locaties ook de statische locaties in hun ISV-programma moeten opnemen. In het provinciale programma zal de aanpak van waterbodems en de sanering van voormalige gasfabrieken gestalte krijgen. Verder wordt uitgegaan van het principe van functiegerichte saneren: de bodem zal zodanig worden gesaneerd dat deze geschikt is voor de beoogde functie en het gebruik. Daarbij is van belang dat de aanwezige milieuhygiënische risico's tot een aanvaardbaar niveau worden verminderd tegen geringste kosten.


---- --