Ingezonden persbericht


Scandinavië en Amerika voorlopers in Economist / IBM onderzoek naar e-Learning

Vertrouwen in nieuwe leermethodes ontbreekt nog in Nederland

Amsterdam, 24 maart 2004 - Zweden loopt wereldwijd aan kop op het gebied van e-Learning. Dit blijkt uit de wereldwijde e-Learning readiness ranking, een onderzoek van the Economist en IBM. Nederland bekleedt een dertiende positie in de ranglijst van zestig landen. De positie op de e-Learning readiness ranking toont het vermogen van een land om onderwijs en kennisoverdracht via internet te ontwikkelen en in de praktijk te brengen.

De drie grootse economieën wereldwijd -de VS, Japan en Duitsland- stonden respectievelijk op een 3e, 17e en 23e positie in het overzicht. Zweden, dat ook een eerste positie bekleedde in het e-readiness onderzoek van the Economist en IBM uit 2003 heeft haar eerste plek volgens de onderzoekers te danken aan een uitstekende IT-infrastructuur, het feit dat de Zweden zeer gedreven zijn om internet te integreren in alle facetten van het dagelijks leven en een zeer goed onderwijssysteem.

De gezamenlijke Economist / IBM onderzoeken worden sinds 2000 uitgevoerd. Dit jaar is naar e-Learning gekeken, omdat het een sterk opkomend onderdeel van internetgebruik is gebleken. Verder blijkt uit het onderzoek dat verschillende landen en organisaties steeds meer gebruik beginnen te maken van e-Learning om de kenniskloof in hun samenleving te verkleinen. Kritieke informatie wordt steeds meer on demand -dus alleen wanneer nodig- beschikbaar gesteld.

In tegenstelling tot de voorlopers in het onderzoek is in Nederlands de noodzaak voor e-Learning door de geografische spreiding en kostenbesparing van reiskosten niet van toepassing. Dit vanwege de grootte van ons land en de concentratie van kennis in met name de Randstad. Wel is er een duidelijke toename in het mixen van leermethoden merkbaar, het 'blended learning'. Ook blijkt dat het vertrouwen in de nieuwe leermethodes vaak nog ontbreekt in Nederland. Daarnaast vindt leren in Nederland verhoudingsgewijs nog meer in een klassikale setting plaats, doordat netwerken en 'gezelligheid' van groot belang in onze cultuur zijn.

"De Nederlandse industrie ziet nog te weinig kostenvoordelen om over te stappen op e-Learning. Onze kenniseconomie is gebaseerd op kleinere groepen mensen en het is kostentechnisch vaak aantrekkelijker om mensen op cursus te sturen dan een e-Learning module te ontwikkelen. Daarnaast ontdekken Nederlanders liever zelf kennis, dan dat het op een presenteerblaadje wordt aangeleverd", aldus John Werkhoven, partner Human Capital Management bij IBM Business Consulting Services.

Over IBM Business Consulting Services
IBM Business Consulting Services heeft wereldwijd meer dan 60.000 consultants en biedt professionele ondersteuning in ruim 160 landen. Hiermee is IBM Business Consulting Services de grootste adviesverlenende organisatie ter wereld. IBM Business Consulting Services biedt haar klanten deskundigheid op vlak van bedrijfsprocessen en sectoren, een grondige kennis van technologische oplossingen die aan sector-specifieke vragen beantwoorden en competenties om deze oplossingen te ontwerpen, te implementeren en te exploiteren met concrete meerwaarde als resultaat. Voor meer informatie: http://www.ibm.com