Ingezonden persbericht


Leerlingen en docenten in Sterrenklas en Masterklas

B tween 2 Colors thema Nationale Presentatiedagen

Breda, 23 maart 2004 - Op donderdag 25 en vrijdag 26 maart vinden de Nationale Presentatiedagen plaats op de VMBO afdeling van het Florijn College aan de Mgr. De Vetstraat te Breda. Leerlingen en docenten visuele presentatie van 18 verschillende VMBO-scholen uit heel Nederland met een afdeling Handel / Verkoop, Mode en Commercie of het intrasectoraal programma Handel / Administratie nemen deel.

De Nationale Presentatiedagen worden dit jaar voor de tweede maal georganiseerd en zijn de opvolger van de Nationale Etaleerwedstrijd, die 29 edities heeft gekend. 29 keer streden leerlingen uit het 3e en 4e leerjaar van het VBO met een afdeling Handel om de eer van beste etaleur. De laatste maal dat het Florijn College deze wedstrijd heeft georganiseerd was in 1998. Met de komst van het VMBO zijn er veel zaken veranderd. Het invoeren van de leerwegen en de integratie van de beroepsgerichte vakken in één programma, zijn de belangrijkste. Het bestuur van de Nationale Etaleerwedstrijd, dat de contacten tussen docenten en leerlingen van verschillende VMBO-scholen wil bevorderen, is toen op zoek gegaan naar een ander concept.

Educatief karakter
Had de Nationale Etaleerwedstrijd nadrukkelijk een wedstrijdkarakter, de Nationale Presentatiedagen hebben een educatief karakter. Tijdens de tweedaagse maken leerlingen en docenten kennis met presentatie vanuit de beroepspraktijk. De leerlingen van het Florijn College die deelnemen zijn: Joris Toonders, Pascal van Zon, Joey van Gils en Mandy Raessen.

B tween 2 colors
Leerlingen vormen de STERRENKLAS. Elke deelnemende school vaardigt 2 of 4 leerlingen af die in teamverband werken aan een 2-dimensionale en/of een 3-dimensionale productpresentatie. Zij maken daarvoor gebruik van producten en (digitale) materialen die door de Hero uit Breda beschikbaar gesteld worden. Op de eerste dag nemen de leerlingen deel aan workshops. Hierin krijgen zij inzicht in het marketingconcept van de Hero en worden ingewijd in het thema van de Nationale Presentatiedagen: tussen kleur en symboliek ofwel B TWEEN 2 COLORS . Met de opgedane kennis werken zij, aan de hand van het thema en met producten van de Hero zelf gedurende 2 dagen een presentatie uit: een etalage of een website. Een jury, bestaande uit o.a. visual merchandisers uit het bedrijfsleven, zal aan de hand van vooraf vastgestelde criteria 3 presentaties nomineren. De jury zal van de genomineerde presentaties de sterke kanten vastleggen in een juryrapport.

Masterklas
Docenten vormen op vrijdag 26 maart de MASTERKLAS. Gebleken is uit voorgaande jaren dat de netwerkfunctie die de Nationale Presentatiedagen heeft, door docenten als zeer belangrijk wordt ervaren. Tijdens de Masterklas krijgen docenten een gevarieerd programma voorgeschoteld. Ook hierin staat de beroepspraktijk centraal. Dhr. Hans Beljaars, directeur van buro Boodt, staat garant voor een flitsende presentatie. Buro Boodt is vanaf 1978 van een klein etalagebedrijf uitgegroeid tot een breed communicatiebureau dat zich richt op communicatieve vormgeving. Buro Boodt is door het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven voor het vakgebied reclame, presentatie- en communicatietechnieken (het huidige Savantis) in 2002 uitgeroepen tot leerbedrijf van het jaar. Daarnaast wordt er door een directielid van de Hero uitleg gegeven over het gebruikte marketingconcept, en de visie van de Hero op presentatie. Tenslotte vindt het uitreiken, bespreken en werken met de LESKOFFER plaats.

Jaarlijks wordt, aan de hand van het thema van de Nationale Presentatiedagen, een lespakket ontwikkeld voor het vak Visuele Presentatie. Op die manier ontstaat er in de loop van een aantal jaren een gevarieerd lessenpakket en kunnen de lessen Visuele Presentatie landelijk beter op elkaar worden afgestemd. Deelnemers aan de Masterklas treffen het ontwikkelde materiaal aan in de leskoffer.

De Nationale Presentatiedagen worden op vrijdag 26 maart afgesloten met het bekijken en bespreken van de presentaties van de leerlingen door deelnemers, docenten en genodigden.

////

Noot voor de redactie,